به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اتحادیه، اولین نشست هم‌اندیشی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با حضور هیات مدیره و تعدادی از اعضای اتحادیه در عمارت گود برگزار شد.

در این نشست نادر رضایی رییس هیات مدیره، محمد آلادپوش عضو هیات مدیره و مدیرعامل، فرشاد بشیرزاده عضو هیات مدیره و خزانه‌دار، کامران سحرخیز عضو هیات مدیره، معصومه فردشاهین عضو هیات مدیره و مدیر مسئول، مهدی کوهیان مشاور حقوقی و برخی از اعضای اتحادیه حضور داشتند.

نادر رضایی رییس هیات مدیره در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به اعضا گفت: بسیار خوشحالیم که اولین گردهمایی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با حضور اعضای خود برگزار شد. بایستی اعلام کنم که تشکیل این اتحادیه با کوشش و تلاش معصومه فردشاهین، مهدی کوهیان و محمد آلادپوش صورت گرفته که امیدوارم پس از این مدت تلاش، اتحادیه بتواند دغدغه‌ها و مشکلات اعضای خود را پیگیری کرده و به نتیجه برساند.

در ادامه این گردهمایی، محمد آلادپوش نیز در سخنانی گفت: ما به عنوان اولین هیات مدیره، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران را تشکیل دادیم که امیدواریم با همت و حمایت اعضا این اتحادیه فعالیت رو به رشد خود را ادامه دهد.

مهدی کوهیان مشاور حقوقی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با اشاره به روند ثبت اتحادیه، بیان کرد: از سه سال پیش ما فرآیند ثبت اتحادیه را آغاز و از ماده واحده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کردیم. طبق مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام مراکزی که از وزارت ارشاد پروانه فعالیت گرفتند، می‌توانند تشکیلات مرکزی خود را در قالب اتحادیه به ثبت برسانند.

وی ادامه داد: ما دومین اتحادیه‌ای هستیم که با این ماده واحده ثبت شده‌ایم و چون وزارتخانه به قوانین و مقررات این مصوبه شناخت کافی نداشت این روند کمی طولانی شد. در انجمن‌های صنفی می‌توانیم تعدد انجمن‌ها را داشته باشیم که حتی با یک موضوع واحد تشکیل شوند، اما این اتحادیه یک تشکیلات مرکزی یکتاست و دومی ندارد. همچنین این اتحادیه از معدود تشکیلات حوزه فرهنگ و هنر است که توانست تمامی مراحل را بدون ابهامات قانونی به ثبت برساند.

این وکیل و مشاور حقوقی درباره پیشنهاد اجرا و ثبت ۲ مفاد قانونی در قراردادهای اعضا توضیح داد: در اساسنامه اتحادیه شرایط داوری در موارد اختلاف و شکایت پیش بینی شده است لذا قبل از طراحی و تنظیم قراردادهای مناسب برای فعالیت مراکز و دفاتر پشتیبانی، پیشنهاد می‌کنیم مفاد قانونی پیشنهادی را به متن قراردادها اضافه کنید تا در موارد اختلاف، اتحادیه بتواند موضوع را در شورای داوری خود بررسی کند.

کوهیان در پایان این بخش از صحبت‌هایش گفت: دوستان در این حوزه با تجهیزات و ابزارهایی کار دارند که گران قیمت است و اگر برای هر کدام از آنها مجبور به مراجعه به سیستم قضایی کشور داشته باشد باید ۳.۵ درصد از ارزش کالای خود را در مرحله اول طرح دعوا به سیستم قضایی پرداخت کنند که قطعاً این هزینه‌ها در شورای داوری اتحادیه مطرح نخواهد بود و همین امر شورای داوری اتحادیه را از نظر هزینه‌های دادرسی به‌صرفه تر و از اطاله دادرسی نیز جلوگیری خواهد کرد.

معصومه فردشاهین عضو هیات مدیره اتحادیه نیز در ارتباط با فعالیت‌های اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران گفت: هیات مدیره همه امور اجرایی و اداری شکل گیری یک تشکیلات صنفی را در دستور کار خود قرار داد و به فوریت ساختار سازمانی و اداری اتحادیه را تشکیل داد. به موازات جلساتی نیز با آقایان فرجی و آشنا از مدیران سازمان سینمایی برگزار شد و در این جلسات درباره دغدغه‌ها و مشکلات صنفی اتحادیه مفصلاً بحث و گفتگو صورت گرفت. در همان جلسات اولیه خوشبختانه آقایان آشنا و فرجی حمایت خود را از اتحادیه اعلام و اظهار کردند از این اتحادیه و فعالیت‌های صنفی آن حمایت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این مدت و طی یک نشست خبری به صورت رسمی فعالیت اتحادیه نیز در رسانه‌ها اعلام شد. در همین زمان نماینده اتحادیه در بازتعریف آیین‌نامه صدور مجوز مراکز پشتیبانی که دفتر توسعه مسئولیت آن را برعهده داشت حضور یافت و دغدغه‌های صنفی و حرفه‌ای اتحادیه را در تنظیم این آیین نامه با جدیت پیگیری کرد.

فردشاهین تاکید کرد: ما معتقدیم اعضای این اتحادیه با بودجه بخش خصوصی کار می‌کنند و فقط مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت می‌کنند لذا این وزارتخانه در تنظیم آیین نامه‌های خود بایستی به صورت جدی به این موضوع توجه داشته باشد.

فردشاهین در بخش دیگر صحبت‌هایش تصریح کرد: از برنامه‌های اتحادیه تعیین مشاور در امور مهم و اساسی برای اعضای خود است؛ اموری همانند مالیات، بیمه، گمرک، امور حقوقی و قراردادها و … .

این عضو هیات مدیره با بیان اینکه بیمه تجهیزات و بیمه مسئولیت یکی از مهم‌ترین نیازهای اعضای اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران است، گفت: تجهیزاتی که ما استفاده می‌کنیم بسیار گران قیمت است و نیاز به بیمه دارند. اگر بخواهیم فرآیند بیمه را به صورت فردی و موردی انجام دهیم کار گران‌تری خواهد بود اما اگر از طریق اتحادیه و به صورت صنفی و جمعی انجام دهیم از لحاظ هزینه، زمان و… آسان‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. همچنین یکی از برنامه‌های اتحادیه پیگیری از بانک‌ها برای دریافت وام و تسهیلات بانکی کم بهره و بلندمدت برای خرید دفتر و ارتقای تجهیزات فنی است.

این عضو اتحادیه اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه‌های اتحادیه طراحی سایت اتحادیه به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی خواهد بود تا با معرفی اعضا در این سایت، بازار کار بیشتری برای این مراکز فراهم شود.

فردشاهین در پایان گفت: آینده روشن برای این جمع رقم نخواهد خورد مگر اینکه همه اعضای آن به اتحادیه و فعالیت‌های آن باور داشته باشند و اگر باور وجود داشته باشد هیچ دری روی اعضای اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران در مسیر حل مشکلات صنفی‌شان بسته نخواهد بود.