گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «ژیک» نوشته و کار ناصر علاقه‌بندان با بازی سروش علاقه‌بندان از یازدهم دی ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. این نمایش در بخش تئاتر صحنه‌ای دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان روی صحنه آمده است.

علاقه‌بندان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «ژیک» گفت: این نمایش یک بازیگر  دارد و قصه جوانی امروزی است که در کارزار جنگ بی‌شمشیر، آتش و تفنگ حیران و مغموم است. جنگی که در صفحات دیجیتال درگرفته و به این واسطه امید دارد در اعماق تاریخ تفحص کند و با گوسان هنرمند اشکانی که پدر نمایش ایران و جهان است همراه می‌شود.

او در ادامه افزود: جوان به کمک گوسان نقالی می‌کند و در روند پرده‌خوانی از تولد سلمان آغاز می‌کند تا حضور او در آتشگاه و آموختن مراتب مختلف علمی تا داستان فرار و به برده گرفته شدنش و در نهایت خریده شدن از سوی رسول اکرم(ص) و پیشنهاد حفر خندق در جنگ احزاب. وقتی این نخبه ایرانی پیشنهاد حفر خندق را می‌دهد در حقیقت اسلام نجات پیدا می‌کند چرا که ۱۰ هزار سپاه کفر در مقابل سپاه محدود اسلام شکست می‌خورد. در این نمایش چند پرده از زندگی سلمان نقل می‌شود و از زندگی او پرده‌برداری می‌کند.

علاقه‌بندان ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود سه ماه به طول انجامید درباره سبک و فضای اجرایی آن عنوان کرد: نمایش تک‌بازیگر است و به شیوه نقالی، پرده‌خوانی و فاصله‌گذاری با موسیقی زنده شامل نی، دف، ضرب‌ زورخانه، پیانو و ارگ اجرا می‌شود.

Untitled-1

این کارگردان درباره ویژگی‌های «ژیک» یادآور شد: این نمایش به لحاظ پایبندی به سنن و هنر ایرانی حائز اهمیت است و یک بازیگر با بازی در بازی نقش‌های متعدد ایفا می‌کند. در نمایش «ژیک» پرده‌‌ها با ویدئوپروجکشن مقابل دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

او ضمن اشاره به اینکه «ژیک» پیش‌تر در جشنواره تئاتر میثاق روی صحنه آمده، تصریح کرد: این نمایش از سوی هیات انتخاب دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد صاحبدلان انتخاب و در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. من به عنوان شخصی که پس از سال‌ها دوباره به سمت تئاتر آمده‌ام معتقدم بدون حمایت رویداد تئاتر صاحبدلان اجرای این نمایش ممکن نبود و این رویداد به هنرمندانی که توان مالی پایینی به منظور اجرای آثارشان دارند، بسیار کمک کرده است.

علاقه‌بندان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: ما با همه بضاعت اندکی که داریم و در این شرایط نامطلوب کشور اثری را روی صحنه آوردیم که شاید موثرترین اقدام در این وضعیت ناخوشایند و دوقطبی باشد. من در نقطه مقابل افرادی هستم که معتقدند در این شرایط باید تئاتر تعطیل شود چرا که به نظرم فعالیت فرهنگی هنری می‌تواند میان همه انسان‌ها تعامل ایجاد کند و ما نیز در نظر داریم تعامل ایجاد کنیم نه تقابل.

او در ادامه اضافه کرد: از همه دوستان عزیزم در جامعه تئاتری می‌خواهم کار فرهنگی را هیچ‌گاه تعطیل نکنند که این موضوع خود یک بحران ایجاد می‌کند. به نظر من تعطیل کردن فرهنگ و هنر یعنی به رسمیت نشناختن فرهنگ غنی ایرانی.

در خلاصه داستان نمایش «ژیک» آمده است: نادر عاشق سلمان پارسی و ایران و تاریخ کهن آن است. پس با گوسان، پدر هنر نمایش از ۲ هزار سال پیش تا اینک، همراه شده تا از چند بخش از زندگی سلمان پارسی پرده بردارد.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از آهنگساز، تنبک، نی و دف: محراب علیزاده، پیانو: روح‌اله علاقه‌بندان، مدیر تهیه و مدیر تولید: مجتبی محمودزاده، طراح صحنه و لباس: جاوید جاویدنیا، طراح پوستر و بروشور: علیرضا ذاکری، طراح نقش‌های نقل: سیدمحمد صدری، طراح نور: حسین کاظم رودباری، دستیار کارگردان: معین خیاطی و بهمن علاقه‌بندان، مدیر صحنه: شادمهر ‌کیانی و روابط‌ عمومی: رضا استادی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.