گروه معماری هنرآنلاین: تغییر اخیر جهان به سمت اولویت‌بندی سلامتی، افراد را تحت تأثیر قرار داده است تا با درک جمعی از بدن و ذهن، به دنبال سبک زندگی سالم‌تر باشند.عوامل خارجی مانند موقعیت جغرافیایی، محیط، جامعه، وضعیت مالی، روابط با دوستان و خانواده همگی تأثیرات قابل توجهی بر سلامت افراد دارند.

بر طبق تحقیقات انجام شده تضمین سلامت جسمی و روانی تنها به دسترسی به امکانات پزشکی و درمان‌های حرفه‌ای محدود نیست بلکه توسط عوامل متعددی مرتبط با کیفیت محیط ساخته شده تعیین می‌شود.

معماران یک انتخاب برای طراحی بهتر و در نتیجه کمک به مردم در انتخاب شایسته‌تر دارند. طراحی داخلی مناسب یکی از مهمترین ارکانی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. بنابراین معماران و طراحان با اذعان به مسائلی همچون دسترسی، تنوع جمعیتی، اقتصاد و محیط بدون توجه به زیبایی‌شناسی بر طراحی داخلی تمرکز می‌کنند و به مردم درانتخاب طراحی داخلی کمک می‌کنند.

هر فضا هدفی دارد و برای رسیدن به آن هدف باید آن را به شکلی طراحی کرد که کارکردهای خاصی را انجام دهد. اما از آنجایی که مردم از اهمیت سلامتی بیشتر آگاه شدند، بسیار حیاتی است که معماران با رویکردی جامع تر طراحی کنند و از رفتارهای انسانی از طریق فضاهایی که ذهن، بدن و روح را بازسازی می کنند، حمایت کنند.

امروزه سازمان بهداشت جهانی سلامت را نه به عنوان عدم وجود بیماری، بلکه به عنوان «وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی» تعریف می‌کند. اگرچه تعریف آن در طول زمان در حال تغییر بوده است، اما جنبه عمومی سلامت در حال حاضر شامل همبستگی اجتماعی و روانشناختی در کنار عوامل پزشکی رایج است. این استراتژی‌ها و منابع برای برابری بیشتر در حال ارزیابی و اجرا هستند.

اساساً، طراحان باید به پارامترهای سلامت فیزیکی دست یابند که معیاری را هدف قرار می‌دهند که «به اندازه کافی خوب» برای جلوگیری از بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود. خوشبختانه معماری از طریق طراحی فرم، فضا و مصالح می‌تواند با ایجاد تنظیمات تعاملی، روابط کاربران را با یکدیگر و محیط سازماندهی کند. اصول طراحی خوب در قرن بیست و یکم متنوع است، زیرا هیچ راه‌حل طراحی جهانی برای اطمینان از بهینه‌سازی هر پارامتر سلامتی وجود ندارد. با این حال، اعتقاد بر این است که مفهوم رفاه عمدتاً از دو عنصر کلیدی تشکیل شده است: احساس خوب و عملکرد خوب. به طور خلاصه، طراحی در تمام جنبه‎‌های آن باید سلامت، راحتی و شادی را تضمین کند.

بهزیستی جسمانی

برای اطمینان از سلامت فیزیکی ساکنان یک فضا، طراحان عمدتاً به کیفیت هوا، آسایش حرارتی، بصری و صوتی توجه می‌کنند. اصطلاح «آرامش» معمولاً به عنوان وضعیت ذهنی که بیانگر رضایت از محیط است، اعم از حرارتی، بصری یا صوتی تعریف می‌شود. اما برای مثال، چیزی که از نظر جسمی راحت یا سالم تلقی می‌شود، برای یک کارمند میانسال لزوماً راحت نیست. اینجاست که طراحی خوب وارد عمل می‌شود. در واقع طراحی منعطف و قابل انطباق طراحی است که به هر یک از کاربران خود بدون آسیب رساندن به دیگری پاسخ می‌دهد. برای بچه‌ها، طراحان فضای داخلی خود را با مواد بدون سم و غیر لغزش، لبه‌های منحنی و همچنین کوچک‌تر کردن تمام مداخلات و وسایل متناسب با اندازه‌شان می‌سازند. در مورد افراد مسن، فضاهای داخلی دارای پله‌های کم و بدون گردش، چرخش آسان با فضاهای بازتر و همچنین وسایل تعبیه‌شده‌ای است که از تحرک آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

طراحی فیزیکی

بهزیستی عاطفی

 یکی دیگر از عناصر زیر چتر رفاه، بهزیستی عاطفی است که فضاهای داخلی را توصیف می‌کند. این فضاها احساسات شادی، مثبت‌اندیشی، کنجکاوی و آرامش را به همراه دارند و به سمت یک محیط ذهنی‌تر و روان‌شناختی حرکت می‌کنند. بهزیستی عاطفی اغلب نتیجه فراوانی نور طبیعی خورشید، ادغام طبیعت، دمای متوسط داخلی، انتخاب مواد راحت و دنج و دوگانگی بین فضاهای صمیمی و مشترک است. برخی از طراحان نیز اصول فنگ‌شویی را برای ایجاد یک زندگی جامع و متعادل در فضاهای داخلی اجرا می‌کنند.

طراحی داخلی 2

بهزیستی ذهنی و بهره وری

تحقیقات اخیر ارتباط ویژگی‌های کلیدی طراحی فیزیکی را با پنج راه بهزیستی نشان داد که با سلامت روانی و بهره‌وری مثبت مرتبط است. مهم‌تر از همه، ارائه کنترل شخصی بر محیط داخلی به ساکنان این امکان را می‌دهد که شرایطی را ایجاد کنند که با رفتارها و الگوهای آن‌ها مطابقت داشته باشد، خواه از طریق نور، دما، صدا، سازماندهی فضایی یا ساختمان با مصالحی که ظاهر طبیعی دارند. اتاق‌هایی که بیشتر در صبح استفاده می‌شوند، مانند اتاق خواب و آشپزخانه، به سمت شرق، ریتم شبانه روزی را تحریک می‌کنند، در حالی که اتاق های اصلی خانواده باید حداقل دو ساعت در روز به نور مستقیم خورشید دسترسی داشته باشند. نصب پنجره‌هایی با ارتفاع بالا، توزیع بهتر نور روز را در اتاق و دسترسی بصری بیشتری به چشم‌انداز اطراف را فراهم می‌کند. برای اطمینان از الگوهای خواب منظم، توصیه می‌شود که اتاق خواب‌ها دارای گزینه‌های خاموشی مؤثر مانند کرکره‌های حرارتی یا پرده‌های قابل تنظیم باشند که تهویه شبانه را نیز تضمین می‌کنند.

در فضای داخلی تجاری، به ویژه در محیط‌های کار و مطالعه، راحتی آکوستیک برای بهره‌وری ضروری است. از آنجایی که این فضاها اغلب توسط چندین نفر با ترجیحات مختلف اشغال می‌شود، داشتن چند فضای آرام خلوت برای مطالعه یا اتاق‌های ضد صدا برای فعالیت‌هایی مانند موسیقی یا اوقات فراغت از ایجاد مزاحمت برای دیگران جلوگیری می‌کند. به موازات این فضاهای خصوصی، توصیه می‌شود که پنجره‌ها یا مناطق تجمع توزیع شده وجود داشته باشد تا ساکنان این فرصت را داشته باشند تا با همکاران خود معاشرت کنند. هنگامی که افراد در یک اتاق با سقف کوتاه قرار دارند، تمایل بیشتری به تمرکز روی کارهای نظری دارند. در حالی که فضاهای وسیع تر احساس آزادی بیشتری دارند که به طور خودکار افراد را مجبور می‌کند تا در فعالیت‌ها خلاق‌تر شرکت کنند. همین رویکرد در مورد مبلمان نیز اعمال می‌شود به طور مثال  فرم‌های منحنی اغلب دلپذیر تلقی می‌شوند.

طراحی 3

بهزیستی محیط زیست

با در نظر گرفتن فوریت بحران آب و هوایی کنونی، مجموعه‌ای از استراتژی‌ها برای کمک به مبارزه با تغییرات اقلیمی از طریق معماری و طراحی، ترویج تعامل با طبیعت و ایجاد محیطی لذت‌بخش معرفی شده است. در کنار اقدام مهم به حداقل رساندن ردپای کربن ناشی از فرآیندهای ساخت و تولید، طراحان از طریق عناصر طراحی بیوفیلیک یا مواردی از این دست فضاهای داخلی را به طور ارگانیک طراحی کنند.

33