سرویس معماری هنرآنلاین، امیر عباس کاشف، معمار و طراح فضاهای داخلی معتقد است که نقش کارفرما در پروسه اجرای پروژه بسیار مهم و پررنگ است. او با اشاره به اینکه معمار در اغلب موارد نمی‌تواند، دیدگاه خود را بدون گذر از فیلترهای مختلف در پروژه اعمال کند، در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به طور حتم در طول اجرای یک پروژه کارفرما نقش بسیار مهمی در اجرای کار دارد زیرا در بسیاری از موارد، سلیقه مخاطب امروز به سمت نوعی فخرفروشی و اجرای کارهای پرزرق و برق متمایل است که من معمار، شخصاً به آن علاقه و تمایلی ندارم و عموماً دوست دارم که کارها را در ساده‌ترین شکل ممکن ارائه کنم.

او افزود: ما به عنوان یک معمار مجبور به برآورده کردن نیاز مخاطب هستیم بنابراین باید خواسته شخص یا اشخاص دخیل در پروژه را مد نظر داشته باشیم این در حالی که همه طراحان و معماران دوست دارند که بتوانند طیف گسترده‌تری از دهک‌های جامعه را پوشش دهند و استانداردهای جهانی را اعمال کنند؛ اما به دلیل این نوع دیدگاه و دنیای کنونی که به نوعی دچار تنوع گسترده‌ای است، دسترسی به این ایده‌آل بسیار سخت و تغییر ناممکن نشان می‌دهد.

این معمار تصریح کرد: به طور حتم در طراحی داخلی فضاها و معماری نیز، نظیر سایر بخش‌ها، انسان مهم‌ترین موضوع است که باید به آن پرداخته شود در واقع ما در مسیر طراحی باید بر موضوعیت انسان، نیازها و خواسته‌های او تأکید داشته باشیم اما امروزه به دلیل تکثیر در سلیقه‌ها و فاصله‌ای که عموماً بین مخاطب نهایی و کارفرما وجود دارد، معماران مجبور هستند که سلیقه کارفرما را مد نظر قرار داده و سعی کنند که آن را ارتقاء دهند و واقعیت ببخشند.

کاشف، درباره روند درک مخاطب و مصرف‌کننده در مسیر پروژه‌ها، گفت: به طور حتم در مسیر اجرای یک پروژه ما باید جنبه مشاوره و شناخت مخاطب و کارفرما را در اولویت جدی خود قرار دهیم بنابراین من خودم جزء کسانی هستم که ساعت‌ها با مخاطبان کارهایم صحبت می‌کنم و برای مشاوره وقت می‌گذارم. در واقع من برای درک فضای مورد نظر مخاطبم، با آن‌ها دوست می‌شوم و سعی می‌کنم، عادات آن‌ها را رصد کنم تا به لایه‌های زندگی، رویاها و چشم‌اندازهای این افراد دست پیدا کنم و بتوانم این مبحث را با واقعیت‌های مالی آنان تطبیق دهم. در بسیاری از پروژه‌ها من با کارفرماهایم دوست شده‌ام، به همین خاطر کارهای محدودی را انجام می‌دهم البته این بدان معنا نیست که اشتباهاتی نداشته‌ام اما معتقدم که تعامل با کارفرما یکی از اصول مهم در مسیر طراحی و معماری به شمار می‌رود.

او ادامه داد: وقتی شما کارفرما را درک می‌کنید، هم‌زمان جامعه مخاطب او و تعاملاتش را نیز درک می‌کنید زیرا یک معمار و طراح نباید در ازای پولی که دریافت می‌کند، صرفاً اغراض و خواسته‌های خود را در کار اعمال کند.

طراح داخلی رستوران هفت‌خوان، بیان کرد: من به عنوان یک معمار در ده سال اخیر سعی کرده‌ام که سادگی و پایداری را مد نظر قرار دهم و معتقدم که ایجاد یک فضای پا و پاکیزه برای مخاطب ضروری است و باید به او فرصت داد که تا سال‌ها بعد حال و هوا و اتمسفر فضای خود را ایجاد کند.

کاشف، بخش مهمی از طراحی داخلی را بر عهده مخاطب و استفاده کننده از فضا دانست و گفت: من چیزی را طی سال‌های کار کردنم متوجه شده‌ام که در هیچ کتاب یا دانشگاهی به من آموزش داده نشده است و آن این است که شرف هر مکانی به ساکنان آن بستگی دارد؛ بنابراین باید بخشی از فضا و اتمسفر یک خانه یا هر فضایی توسط خود ساکنان آن ساخته شود. بر همین مبنا من این مجال را به مخاطب می‌دهم و سعی نمی‌کنم که آرایه‌ها را به حداقل برسانم تا خود ساکنان بتوانند در مرور زمان و با سلیقه خود طراحی داخلی را انجام دهند.

او افزود: معتقدم که طراحی داخلی از جمله مواردی است که باید توسط خود کاربر انجام شود اما از آنجایی که شغل‌ها تخصصی شده‌اند ما امروزه با مشاوره افرادی چون معماران و طراحان رو به رو هستیم اما باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که مشاوره به معنای تحمیل نظر و عقیده نیست.

این معمار، سطح سلیقه عمومی را دچار افت دانست و در این باره گفت: معتقدم که امروزه سطح سلیقه مخاطب و کارفرما و حتی معماران منحط شده است؛ زیرا یک فضای پوپولیستی تمام مباحث را در بر گرفته است، بنابراین در چنین فضایی یک معمار یا طراح به تنهایی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد که به واسطه آن تقاضاها دگرگون شود.

کاشف ادامه داد: امروزه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اساساً هویت و سبک زندگی افراد در بخش‌های مختلف با یکدیگر همخوانی ندارد به عنوان مثال شما نمی‌توانید از سبک ماشین یا خانه یک فرد به نوع زندگی او در دیگر ابعاد پی ببرید. در واقع ما امروز با افراد و فضاهایی رو به رو هستیم که جو و بارهای مختلفی را شامل می‌شوند که به نوعی موجب ایجاد سردرگمی نیز می‌شود. یکی از عمده دلایلی که افراد در اصفهان یا تبریز احساس بهتری دارند، یک دستی و فضاهایی هستند که جو مشابهی دارند در حالی که ما در شهرهایی چون تهران چنین چیزی را شاهد نیستیم.

او، ایجاد آرامش را نخستین ضرورت در جامعه کنونی دانست و بیان کرد: معتقدم که ما باید در این جامعه ابتدا به یک آرامش دست پیدا کنیم بنابراین شاید بهتر باشد که به جای این همه ساخت و ساز اندکی توقف کنیم، زیرا کسی که تاریخ معماری را خوانده و با بزرگان این عرصه و دیدگاه‌هایشان آشنا است، نباید تن به چنین فضایی که در بازار کنونی معماری ما حاکم است، بدهد.

کاشف تمرکز خود را بر بازسازی آثار دوران پهلوی دوم خواند و گفت: من این روزها بیشتر به دنبال پروژه‌هایی هستم که متعلق به دوران پهلوی دوم هستند. در واقع من سعی می‌کنم که آثار ارزشمند را به خصوص در حوزه‌های فرهنگی، با احترام به معمار آن بناها، بازسازی کنم تا حداقل موجی مثبت را به دنبال داشته باشد.