گروه تجسمی هنرآنلاین: هنر همیشه الهام بخش و برانگیزاننده است، اما گاهی اوقات می‌تواند گیج‌کننده باشد. آثار هنری و به ویژه کار‌های انتزاعی که فرم مشخصی را نمایان نمی‌کنند، در غیاب شخص هنرمند ممکن است اطرافیان او یا حتی متصدیان موزه را با اشتباه مواجه کنند و جهت درست نصب آثار قابل تشخیص نباشد. به این ترتیب تابلوی نقاشی به شکلی خلاف آنچه مدنظر هنرمند بوده است به نمایش درمی آید.

در این گزارش برخی از نمونه‌های این دنیای وارونه را مشاهده می‌کنیم، که حتی برخی از مجرب‌ترین متصدیان نیز متوجه آن نشده و باعث شدند که آثار به طور ناخواسته به اشتباه نمایش داده شوند.

eWIlBeLXXpe8fw3edUvnkxwkIX3IxYzGBHNLUVdd

پل گوگن، دهکده برتون زیر برف (۱۸۹۴)، جهت درست در سمت راست

این منظره پس از مرگ گوگن در سال ۱۹۰۳ در یک حراجی در تاهیتی فروخته شد. به گفته ویکتور سگالن، یکی از دوستان هنرمند که در این فروش حضور داشت، حراج‌گذار نقاشی را وارونه ارائه کرد و آن را \"آبشار نیاگارا\" نامید. سگالن تابلو را به مبلغی معادل چند پنی خرید و آن را به سمت بالا چرخاند و نشان داد که به جای ریزش آب، در واقع کلبه‌های برف گرفته را به تصویر کشیده است. تابلوی «دهکده برتون زیر برف» بعداً توسط موزه اورسی در پاریس خریداری شد.

download (1)

مارک روتکو، سیاه روی مارون (۱۹۵۸)

در سال ۱۹۷۰، هنگامی که یک جفت نقاشی روتکو توسط تیت خریداری شد، آن‌ها به صورت افقی آویزان شدند و این با توجه به روشی بود که هنرمند پشت بوم‌ها را امضا کرده بود. اما ۹ سال بعد، پس از نمایش مجدد، متصدیان نظر خود را تغییر دادند و هر دو نسخه Black on Maroon را به صورت عمودی آویزان کردند. در سال ۱۹۸۷ آن‌ها به وضعیت افقی برگشتند، اما بار دیگر به حالت عمودی تغیر وضعیت دادند.

HpC4eTwmmRmNZSEKYlkVMwwF3HvSrmVJatZSrWe4

سالوادور دالی، چهار همسر ماهیگیر کاداکوس (۱۹۲۸)، جهت درست در سمت راست

تابلوی «چهار زن ماهیگیر» اثر سالوادور دالی سال ۱۹۹۴ در گالری هیوارد لندن، وارونه آویزان شده بود. منتقدان هنری لندن متوجه این موضوع نشده بودند و تیم هیلتون از ایندیپندنت، نقاشی وارونه سوررئالیستی را به‌عنوان «نقطه برجسته نمایشگاه» توصیف کرد. اما آنتونی پیتکسوت، یکی از نزدیکترین دوستان دالی می‌گوید هنرمند به او گفته است که سه شکل خرچنگ مانند قرمز با دستان برافراشته، نشان دهنده زنانی است که تور‌های ماهیگیری را تعمیر می‌کنند. اما همچنان این یک راز باقی مانده است که چرا وقتی سه زن در تابلو هست عنوان آن روی «چهار» تأکید می‌کند!

43gCq54r6NPwyi4bqybU0BH7VxgCt1lZ2DsJNaWf

ون گوگ، چمن بلند و پروانه‌ها (۱۸۹۰)، جهت درست در سمت راست

یک دختر دانش‌آموز ۱۵ ساله که در سال ۱۹۶۵ از گالری ملی لندن بازدید می‌کرد، متوجه شد که علف‌های بلند و پروانه‌ها وارونه به نظر می‌رسند. پس از اعلام این موضوع به کارکنان، مشخص شد که نقاشی به طور موقت برای عکاسی برده شده و در بازگشت به اشتباه آویزان شده است.

FtlPmWZo2jQj2tw0ThK307RxTJfPwJ4bA0nMVEWz-scaled

پیت موندریان، شهر نیویورک ۱ (۱۹۴۱)، جهت درست در سمت راست

سال گذشته متصدیان موزه Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen دوسلدورف در آستانه افتتاح نمایشگاه آثار موندریان بودند که در مورد یکی از آثار او به نام «شهر نیویورک ۱» تحقیق کردند. آن‌ها عکسی از آن در سال ۱۹۴۴ یافتند که در استودیو موندریان با خطوط دوتایی آبی در بالا قرار داشت و این نشان می‌دهد چند دهه تابلو را به اشتباه آویزان کرده بودند. این اثر در نمایشگاه فعلی همچنان وارونه مانده است.