گروه تجسمی هنرآنلاین: بیش از ۹۰ مورد از تندیس‌هایی که در موزه موسوم به موسان به عنوان نخستین موزه زیرآبی جهان به نمایش درآمده هنر دست جیسن دیکریس تیلر، هنرمند بریتانیایی است که افزون بر ۱۰۰۰ تندیس در سراسر جهان دارد؛ از جمله در سد بزرگ مرجانی در شرق استرالیا. ویژگی هنر دیکریس تیلر استفاده کردن از نوعی سیمان است که به رشد مرجان‌های دریایی کمک می‌کند.

موزه تندیس‌های زیرآبی قبرس – موسان در یک منطقه محافظت‌شده دریایی در سواحل جنوب شرقی قبرس واقع شده و دلیل انتخاب این منطقه هم تاکید بر محافظت‌شده بودن آن است. تندیس‌ها را در عمق ۱۰ متری آب دریا نصب کرده و آنها را در یک محدوده شنی ۱۶۷ متری گسترده‌اند.

هدف نهایی از راه‌اندازی این موزه زیرآبی تبدیل کردن آن به یک جنگل دریایی است. به این شکل که به دلیل استفاده از مواد مناسب در ساختن تندیس‌ها به تدریج روی بدنه آثار مرجان‌های دریایی می‌رویند و به این ترتیب یک جنگل دریایی می‌تواند میزبان گردشگران و غواصان باشد.

گفته می‌شود دولت قبرس و مقام‌های محلی حدود یک میلیون یورو برای راه‌اندازی موزه تندیس‌های زیرآبی هزینه کرده است و برای اینکه گردشگران بتوانند از مناظر زیر آب بهره ببرند، چند مرکز و مدرسه غواصی پیرامون محل موزه تندیس‌های زیرآبی در نظر گرفته شده است.

گردشگری غواصی و زیرآبی از مهم‌ترین اهداف پروژه گسترش گردشگری قبرس تا سال ۲۰۳۰ است و موسان نقشی مهم در آن ایفا می‌کند. از جمله مکان‌های مهم برای غواصی بقایای بندر باستانی آماتوس در لیماسول است و انتظار می‌رود پروژه موسان هر سال ۵۰ هزار گردشگر داشته باشد.

Screenshot 2021-08-02 at 19-27-05 Cyprus opens underwater sculpture museum in a bid to attract diving tourists

Screenshot 2021-08-02 at 19-27-20 Cyprus opens underwater sculpture museum in a bid to attract diving tourists

Screenshot 2021-08-02 at 19-27-41 Cyprus opens underwater sculpture museum in a bid to attract diving tourists

Screenshot 2021-08-02 at 19-27-54 Cyprus opens underwater sculpture museum in a bid to attract diving tourists