به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، داریوش نصیری با اعلام این خبر درباره جزئیات اجرایی آن گفت: بازبینی‌های آثار خیابانی جشنواره از 4 دی‌ماه در تئاتر شهر با حضور گروه‌هایی از شهرهای تهران، اراک، قم و دهلران آغاز شد. 

نصیری ادامه داد: مرتضی وکیلیان، مژگان رضائیان و مرتضی اسدی مرام بازبینی‌های مرحله اول بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به صورت غیر حضوری و بررسی فیلم آثار انجام شد برعهده داشتند و مرحله دوم و حضوری این بخش را محمد مظفری، سعید خیرالهی و مجید رحمتی به عهده دارند و برای بازبینی حضوری دیگر آثار راه یافته، سفرهای زمینی خود را آغاز کردند و به لاهیجان، رشت و در ادامه به تبریز، مرند و بناب خواهند رفت.

وی افزود: هیئت بازبینی آثار خیابانی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در سفر به دیگر شهرهای مقصد خود به همدان، ازنا، آبادان، بوشهر، زاهدان، مشهد، میناب، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، یزد و کرمانشاه خواهند رفت و آثار این گروه‌ها را ارزیابی خواهند کرد. 

نصیری با اشاره به حضور هنرمندان 19 استان کشور در این مرحله از بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر گفت: به منظور تسهیل در ارزیابی آثار و افزایش سرعت عمل هیئت بازبینی و دستیابی به زمانبندی دقیق گاه‌شمار اعلامی فراخوان جشنواره با ادارات کل ارشاد استان‌های حاضر در این بخش و انجمن‌های نمایش آنها هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افزود: قرار است تا 40 نمایش در این بازبینی‌ها ارزیابی شوند .

نصیری افزود: تلاش کردیم نهایت همکاری را با گروه‌های بخش خیابانی برای بازبینی‌ها داشته باشیم تا کمترین رفت‌آمد را داشته باشند و در بهترین شرایط ممکن بازبینی شوند. به عنوان مثال نمایش نماینده دهلران بخاطر اینکه تک بازیگر است و هم اکنون حضور در یک مجموعه تلویزیونی تهرانی را تجربه می‌کند تقاضای بازبینی در تهران را داشت که مورد پذیرش دبیرخانه قرار گرفت.

وی با تاکید بر گستردگی جغرافیایی نمایش‌های بخش خیابانی از سراسر کشور گفت: جشنواره این دوره تصمیم گرفت تا همه آثار به صورت حضوری بازبینی شود و شاید برای اولین بار است که هیئت بازبین بخش خیابانی با گروه‌های شرکت‌کننده هماهنگ می‌شود.

نصیری ادامه داد: با هماهنگی‌های لازم با آقای رونده به عنوان مدیر بخش تئاتر استان‌های چهل و یکمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر در نظر داریم تا طبق گاه‌شمار جشنواره بازبینی‌ها تا 20 دی پایان یابد و به همین ترتیب هم نمایش‌های راه‌یافته بر اساس تاریخ اعلامی در فراخوان منتشر شود. از آنجایی که همه آثار به صورت حضوری بازبینی می‌شوند ممکن است که تاریخ‌های یاد شده دچار تغییراتی ناشی از رویدادهای طبیعی و غیر قابل پیش‌بینی شوند. به هر حال برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام دقیق بازبینی‌ها و اعلام نتایج طبق تاریخ‌های در نظر گرفته شده انجام شده است.

وی در پایان گفت: یکی از مهمترین نیازهای هنرهای نمایشی اجرای عمومی است چرا که قلب تپنده هر رویداد تئاتری است پس انتظار می‌رود مدیران جشنواره، اجرای عمومی را برای منتخبین جشنواره فراهم کنند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه 1401 برگزار خواهد شد.