گروه سینمایی هنرآنلاین: تازه‌ترین ساخته کامرون روز چهارشنبه بیش از ۷۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و درآمد بین‌المللی آن به ۷۶۳ میلیون دلار رسید. «آواتار: راه آب» ۳۳۸ میلیون دلار هم در درون مرزهای آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) بلیت فروخته تا با ۱.۱ میلیارد دلار در آستانه شکستن «تاپ گان: ماوریک» تام کروز باشد. این فیلم به کارگردانی جوزف کازینسکی در دنیا ۱.۴۸۸ میلیارد دلار درآمد داشته و پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ است.

حدود نیمی از فروش جهانی «تاپ گان» یعنی ۷۷۰ میلیون دلار مربوط به بازارهای بین‌المللی است؛ رقمی که به احتمال فراوان «آواتار» با در نظر گرفتن درآمد روز پنجشنبه از آن گذشته است. «راه آب» با ادامه دادن همین روند بی‌تردید پرفروش‌ترین فیلم بازار بین‌المللی می‌شود اما بعید است بتواند رکورد ۷۱۹ میلیون دلاری «ماوریک» را در داخل مرزهای آمریکا و کانادا بشکند.

ورود «آواتار» به باشگاه فیلم‌های یک میلیارد دلاری آن هم در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ در شرایطی رقم خورد که پروژه‌های هالیوودی دیگر بسان گذشته نمی‌توانند به سادگی از مرز فروش یک میلیارد دلار بگذرند. فیلم‌های آمریکایی حدود یک سال است دیگر در روسیه اکران نمی‌شوند و چین هم سهمی ناچیز برای نمایش فیلم‌های خارجی در بازار داخلی کنار گذاشته است. به این ترتیب، در سال میلادی رو به پایان فقط سه فیلم به فروش یک میلیارد دلاری رسیده‌اند.

«تاپ گان» پس از ۳۱ روز، «دنیای ژوراسیک: دومینیون» پس از بیش از چهار ماه و «آواتار» در دو هفته وارد باشگاه میلیاردی‌ها شدند. این در حالی است که سال ۲۰۱۹ یعنی سه سال پیش ۹ فیلم به فروش یک میلیارد دلار یا بیشتر دست یافته بودند. «آواتار: راه آب» دومین فیلم پس از «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» (۱۲ روز در ۲۰۲۱) که در سریع‌ترین زمان ممکن از مرز فروش یک میلیارد دلار در جهان گذشت.

فقط شش فیلم در تاریخ سینما در همان دو هفته اول وارد باشگاه یک میلیارد دلاری‌ها شده‌اند که «راه آب» یکی از آنهاست. «آواتار»، نسخه اصلی مجموعه سینمایی جیمز کامرون سال ۲۰۰۹ روی پرده سینماها رفت و با ۲.۲۹ میلیارد دلار همچنان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ (بدون در نظر گرفتن نرخ تورم) است.