گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «پنچری» اثر فردریک دورنمات با ترجمه حمید ‌سمندریان و دراماتورژی و کارگردانی احسان ناجی و تهیه‌کنندگی محمد ملکی از اول دی‌ماه ساعت 20:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و  شهرام ‌عبدلی، حمید مهین‌دوست، رامین ‌پرچمی، پوریا ‌عبدی، علی عطایی‌حور و سارا مداح به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارند.

ناجی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «پنچری» به منظور اجرا گفت: فردریک دورنمات از نویسندگان شناخته‌شده‌ای است که آثار بسیاری از او در سراسر جهان و ایران اجرا شده است. «پنچری» در حقیقت یک نمایشنامه رادیویی است که چند بار در ایران روخوانی شده و همچنین روی صحنه آمده است. این نویسنده در آثارش نقدهایی سیاسی و اجتماعی در فضای انتزاعی دارد که این موضوع بسیار برایم جذاب است.

او در ادامه افزود: حدود یک دهه پیش نمایشنامه «پنچری» را خواندم و از همان زمان علاقه‌مند شدم آن را روی صحنه ببرم اما فکر کردم کار کردن این نمایشنامه نیازمند تجربه و سواد بیشتری است و از این رو اجرای آن را تاکنون به تعویق انداختم. چندی پیش در نظر داشتم نمایشنامه دیگری را به صحنه ببرم که به تناسب شرایط روز جامعه بر آن شدم این اثر را اجرا کنم.

ناجی ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش «پنچری» از مهرماه آغاز شد، درباره میزان وفاداری‌ به نمایشنامه اصلی در اجرا عنوان کرد: متن اصلی را بازنویسی کردم اما به مفهوم اصلی نمایشنامه وفادار بوده‌ام. «پنچری» نمایشنامه رادیویی است که در بازنویسی آن را به صحنه‌ای تبدیل کردم ضمن اینکه مدت زمان اثر بسیار طولانی است که آن را کمتر و قصه آن نیز از امروز ما دور بود که در بازنویسی آن را به‌روز کردم. بر این اساس 50 تا 60 درصد نمایشنامه تغییر کرد.

او داستان این نمایش را این‌گونه توضیح داد: «پنچری» داستان فروشنده دوره‌گردی است که دنبال یافتن جایی برای حل مشکل پنچری خودرو پا به روستایی می‌گذارد و داستانی اسرارآمیز و غیرقابل تصور شبش را به صبح می‌رساند.

ناجی درباره سبک و فضای اجرایی «پنچری» اظهار کرد: این اثر فضایی گروتسک آمیخته با ترس و کمدی دارد. تمام تلاشمان این بود مخاطب در اجرا حس‌های متفاوتی از وحشت تا کمدی را تجربه کند و این فضا را بسیار دوست دارم. به اعتقاد من وقتی تماشاگر بلیت می‌خرد و وارد صحنه می‌شود باید حس‌های مختلف را مانند روال یک زندگی تجریه کند و سعی‌ کردم این فضای گروتسک نمایشنامه را پررنگ‌تر کنم.

او درباره اجرای نمایش «پنچری» در شرایطی که برخی از فعالیت در تئاتر پرهیز می‌کنند، تصریح کرد: درست در همین شرایط کنونی جامعه نمایشگاه‌های خودرو باز است و سوپرماکت‌ها و رستوران‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در صورتی که تئاتر برای هنرمندانش فان و سرگرمی است پس چگونه ادعا می‌کنند از آن ارتزاق اما یکدیگر را به تعطیلی آن تشویق می‌کنند؟ ما معتقدیم نگاه به تئاتر و سینما حرفه‌ای نیست و حال چگونه به راحتی آن را کنار می‌گذاریم؟ دوستی برایم تعریف می‌کرد که در زمان جنگ تحمیلی تئاتر اجرا می‌شد به گونه‌ای که حین اجرای نمایشی صدای انفجار بمب این تصور را برایمان ایجاد کرد که صدا بخشی از نمایش بوده است.

او افزود: چه چیز باعث شده ما از آن انسان‌ها تبدیل به این انسان‌ها شویم؟ در زمان شیوع کرونا هم تئاتر زودتر از هر حرفه دیگری تعطیل شد و به شکلی که بسیاری از آن به شدت متضرر شدند و من نیز مجبور شدم آموزشگاهم را برای همیشه تعطیل کنم. مگر تئاتر صنف نیست و درآمد ندارد و مگر هنرمندان تئاتر نیاز به ارتزاق ندارند؟

این کارگردان اضافه کرد: در این شرایط باید هنرمندان کار مناسب با توجه به شرایط موجود را روی صحنه آورند که قابل بحث و گفت‌وگو باشد نه اینکه تئاتر را تعطیل کنند و در منزل بنشینند. نمایش ما تهیه‌کننده دارد و ما با اجرای این نمایش کارآفرینی کردیم ضمن اینکه تماشاگر خود را به تفکر وامی‌داریم و به نظرم در خانه نشستن اشتباه محض است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از طراح صحنه و طراح لباس: علی طهرانچی، طراح گرافیک، پوستر و بروشور: گیسو محمدزاده، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سحر پرتوی‌کیان، دستیار دوم کارگردان و مدیر صحنه: امیرعلی کشوردوست، مدیر صحنه: مسعود ‌دکامی، منشی صحنه: پریناز عظیم‌پور، موسیقی زنده: سارا مداح، انتخاب موسیقی: احسان ناجی، عکاس: سحر پرتوی‌کیان و امور مالی: نگار ملکی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.