به گزارش هنرآنلاین، رویداد ملی هنری «جان فدا» به روایت بخشی از ابعاد شخصیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با زبان هنر اختصاص داشت. این رویداد به مدت سه روز و با حضور ۲۵۰ هنرمند از سراسر کشور در مشهد برگزار شد.

در مدت این سه روز، این هنرمندان گرد هم آمدند و به خلق آثاری هنری با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند. این آثار در رشته‌های نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن‌گرافیک، تصویرسازی، کتیبه و پرچم، حروف‌نگاری و کاریکاتور خلق شده‌اند. شب گذشته جمعه دوم دی ۱۴۰۱ مراسم اختتامیه این رویداد در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

آبفروش: هیئات کارکرد فراعزاداری دارند

نخستین سخنران این مراسم رحیم آبفروش «دبیر جامعه‌ایمانی مشعر» بود. او گفت: هنرمند مجهز به توانمندی هنری و استعداد خداوندی است لذا با هنرش حرف می‌زند و قرار نیست درعکس‌العمل نسبت به رخداد‌ها بیانیه منتشر کند.

او تأکید کرد: ابتدا قرار بود رویداد «جان‌فدا» در کرمان برگزار شود و الگوی هیأت برای آن طرح‌ریزی شد. اما مشکلاتی به‌وجود آمد و در نهایت ستاد مردمی پاسداشت شهید سلیمانی پای کار آمد تا این جمع هنرمندان برای خلق اثر در جوار حرم امام رئوف معتکف هنری شوند.

دبیر جامعه‌ایمانی مشعر با اشاره به همکاری استادان دانشگاه فرشچیان در برگزاری رویداد «جان‌فدا» گفت: این استادان مردانه پای کار آمدند تا این فعالیت رونق بگیرد. استادان باعث شدند جنبه‌ تعلیمی و آموزشی رویداد هم محفوظ باشد علیرغم اینکه می‌دانیم تحت فشار قرار خواهند گرفت.

آبفروش در تشریح فعالیت‌های جامعه‌ایمانی مشعر تأکید کرد: ما در مشعر به‌دنبال تحقق یک اجتماع مؤمنانه و‌ ایمانی هستیم که تکفیر کردن و کینه، تحریم و اذیت‌و‌آزار در آن ملاک نباشد بلکه «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» حاکم باشد و ملاکش برای مجاهدت و اجر و قرب پیدا کردن باشد.

او ادامه داد: اجزا و ارکان هیئات در واژه مشعر خلاصه شده و ما با عده‌ای از بچه‌های هیأت جمع شده‌ایم و امروز سابقه کارمان به بیش از ۱۰ سال می‌رسد لذا ما هیئات را صرفاً یک مراسم و آیین نمی‌دانیم بلکه هیئات فوق‌آیین، مراسم و مناسک است.

دبیر جامعه‌ایمانی مشعر هیئات را یک نهاد اجتماعی و مؤمنانه برای احیای امر اهل بیت علیهم‌السلام دانست و گفت: هئیات را یک نهاد اجتماعی می‌دانیم که کارکرد‌های فراعزاداری، فرامناسکی و فراآیینی متعدد دارد.

تجمع ۲۵۰ هنرمند هیأتی حول اسطوره‌ای بی‌نظیر اعجاز انقلاب است

آبفروش در بخش دیگری از سخنانش گفت: در رویداد جان‌فدا فقط به‌دنبال تولید اثر نبودیم. نفس شکل‌گیری این اجتماع معجزه انقلاب اسلامی است که باید کمربند‌ها را برای آن محکم کنیم و مردانه پای چیزی که اعتقاد داریم بایستیم. تجمع ۲۵۰ هنرمند هیأت حول یک اسطوره‌ی بی‌نظیر به نام شهید سلیمانی اعجاز انقلاب اسلامی است لذا جمع شده‌ایم تا داشته‌های هنری را به قامت این اسطوره برسانیم.

هنرمندان به جزایر سه‌گانه ‌می‌روند

دبیر جامعه‌ ایمانی مشعر تأکید کرد: برنامه بعدی ما با موضوع و محوریت خلیج فارس، جزایر سه‌گانه‌ی همیشه ایرانی و رشادت‌های نیروی دریایی و مجاهدان منطقه خلیج فارس در هرمزگان خواهد بود؛ حضور هنرمندان و تولید هنری در این زمینه تودهنی به کسانی است که چشم طمع به این خاک و سرزمین دارند.

وی ادامه داد: بچه‌های هنرمند هیأت در رویداد جان‌فدا تکثیر‌کننده روح حاج قاسم در فضا و سلول‌های جامعه جهانی خواهند بود.

اسطوره‌های ملی با هنر جاودانه می‌شوند

سخنران بعدی این مراسم سجاد محمدی یارزاده رئیس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان بود. او گفت: رسالت این دانشگاه تربیت هنرمند متعهد است. شما عزیزان با حضور در این رویداد تعهد در کارتان را نشان دادید.

او تعهد را اصل و رسالت هنرمند معرفی و درباره تعهد به باور‌ها در آثار استاد فرشچییان عنوان کرد: اگر نگاه تحلیلی به آثار استاد فرشچیان داشته باشیم این نگاه و تعهد در اثار او از ضامن آهو تا یتیم‌نوازی و ولایت‌مداری وجود دارد.

رئیس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: الهام‌گرفتن از اسطوره‌های تاریخی رمز موفقیت هنرمندان است. شما هنرمندان رویداد جان‌فدا این تعهد را نشان دادید و به اسطوره‌ای پرداختید که متعلق به وطن بود و یاد این اسطوره ملی را با هنر جاودانه کردید.

در جان‌فدا اقتصاد هنر مد نظر بود

در ادامه، علی جعفرپیشه «دبیر محتوایی رویداد جان فدا» از حذف بخش نقد آثار این رویداد خبرداد و از زحمات مجموعه هنر هیئات قدردانی کرد و گفت: بخش غیررقابتی جان فدا با حضور نزدیک به ۲۵۰ هنرمند برگزار شد اما بخش رقابتی ما تا ۱۳ دی‌ماه زمان خواهد داشت و هنرمندان سراسر کشور می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

دبیر محتوایی رویداد جان فدا درباره کیفیت اثار تولید شده، گفت: آثار تولید شده در این رویداد تنوع زیادی دارند. برای‌اولین بار به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به بحث اقتصاد هنر ورود کردیم لذا قالب‌های مختلفی تعریف کردیم تا وارد رویداد‌های آینده شویم.

در پایان این مراسم، کلیپی از فعالیت‌های ستاد اجرایی رویداد ملی جان فدا و فعالیت‌های صورت گرفته پخش شد و سپس آثار تولید شده در این رویداد به نمایش گذاشته شد.