به گزارش هنرآنلاین، رویداد ملی هنری «جان‌فدا» به پاسداشت مقام شهید حاج قاسم سلیمانی و روایت بخشی از ابعاد شخصیتی این شهید والامقام با زبان هنر اختصاص دارد. نشست خبری این رویداد ۲۹ آذر ۱۴۰۱ با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر دبیر رویداد، نوید سیم‌بر نقاش و مجسمه‌ساز و هاجر سلیمی‌نمین عضو هیئت داوران رویداد ملی «جان‌فدا» در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم‌تیر(سرچشمه) برگزار شد.

رویداد ملی هنری «جان‌فدا» به مدت سه روز در مشهد مقدس با حضور ۲۵۰ هنرمند از سراسر کشور برگزار خواهد شد. نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن گرافی، تصویر‌سازی، کتیبه و پرچم، حروف‌نگاری و کارتون بخش‌های مختلف این رویداد هنری هستند که هنرمندان در این رویداد طی سه روز در جوار حرم امام رضا علیه‌السلام به خلق اثر خواهند پرداخت.

جان‌فدا رویدادی شکل گرفته با اراده هنرمندان برای شهید سلیمانی / ما نام و نشان حاج قاسم را برجسته می‌کنیم

حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر، دبیر رویداد ملی جان فدا در سخنانی به تشریح موضوع این رویداد پرداخت و با تأکید براینکه شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات و بعد از شهادت‌شان همواره موجب اتحاد ملی بود، افزود: اگر ملت ایران هنوز داغدار سردار شهید است و درباره‌ایشان سخن می‌گویند به خاطر همین ماجراست که اقشار مختلف از شهادت‌ایشان متأثر شدند.

وی رویداد جان‌فدا را رویدادی کاملاً مردمی معرفی و عنوان کرد: در جامعه امروز ایران نیاز به تأکید بر چنین شخصیت‌هایی داریم که جوان و پیر و زن و مرد را متحد می‌کند و شهید حاج قاسم سلیمانی به خاطر توانمندی و دستاورد‌هایی که به لحاظ راهبردی برای کشورمان داشت باعث شده است که ما در جامعه هنری شاهد اتفاقات زیادی در این زمینه باشیم.

دبیر رویداد ملی جان فدا به واکنش هنر و هنرمندان نسبت به وقایع اشاره و افزود: هنر سریع، عمیق و تأثیرگذار است لذا ظرفیت فوق‌العاده‌ای در این عرصه نسبت به سردار شهید وجود دارد که این ظرفیت در رشته‌های تجسمی باعث برگزاری رویداد جانفدا شده است. دلیل اصلی برگزاری رویداد جانفدا همین ظرفیت مردمی بود تا از آن استفاده شود و آثار تولید شده جمع‌آوری و دیده شود تا اگر رسانه‌های خارجی عکس سردار را فیلتر و حذف می‌کنند، ما خودمان آن را برجسته می‌کنیم.

رنجبر درخصوص کارگاه سه روزه جافدا عنوان کرد: این کارگاه سه روزه صرفاً یک فضای اشتراکی و فضایی برای هم‌افزایی است یعنی با حضور حدود ۲۰۰ هنرمند از سراسر کشور جمع می‌شویم و محوریت کار اساتیدی از دانشگاه استاد فرشچیان خواهند بود تا خلق اثر انجام شود. بنابراین در این رویداد یک کارگاه تولیدی رقم خواهد خورد و ما به کسی سفارش تولید نداده‌ایم و صرفاً از ظرفیت مردمی پیرامون شهید سلیمانی وجود دارد در فضای معنوی مشهد و برکت امام رضا (ع) استفاده می‌کنیم تا توجه ویژه‌ای به‌لحاظ رسانه‎‌ای صورت بگیرد و آثار تولید شده به‌همراه کار‌هایی که توسط هنرمندان در فضای موردنظر خودشان تولید می‌شود در یک فضای معنوی داوری می‌شود و نهایتاً ۳۰ نفر از برگزیدگان به سفر معنوی کربلا مشرف خواهند شد.

وی پایان دی‌ماه را زمان داوری آثار تولید شده در رویداد ملی جانفدا اعلام کرد و گفت: برنامه‌هایی برای نمایش عموم این آثار تدارک دیده خواهد شد چراکه یک حرکت مردمی رقم خورده و باید آثار به دید مردم برسد.

شهید سلیمانی بی‌نظیرترین اسطوره ایرانی است

در ادامه، محمدنوید سیم‌بر، نقاش و مجسمه‌ساز با طرح این مسأله که در هنر چگونه می‌توان به یک شخصیت همانند سردار سلیمانی پرداخت، گفت: سردار سلیمانی و همرزمانشان از قدیم و پیش از انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی، مبارزه با اشرار، داعش و پلیدی‌های امروز جامعه نقش برجسته داشته‌اند. هنر دفاع مقدس بعد از جنگ به هنر مقاومت تبدیل شد که در سراسر منطقه تکثیر شد؛ این هنر مقاومت از سرچشمه‌های اصیل و قدیم هنر پایداری بهره‌گیری می‌‎کند و از وجود اسطوره‌های واقعی ملی تغذیه می‌کند.

وی سردار سلیمانی را بزرگ‌ترین اسطوره زنده عصر معاصر دانست و تأکید کرد: شهید سلیمانی در این سال‌ها نماد بزرگ‌ترین اسطوره زنده مبارزه با اهریمن در دنیا بوده‌اند؛ اینکه ما امروز چنین شخصیتی را به‌عنوان بزرگ‌ترین اسطوره در اختیار داریم باعث می‌شود متوجه شویم که اسطوره‌های قدیم مناطق ایران نیز واقعیت داشته‌اند و بروز واقعی داشته‌اند لذا اسم اسطوره فقط یک تخیل نیست بلکه بهره‌گیری از واقعیت داشته است.

این نقاش و مجسمه‌ساز به تبیین و تشریح اسطوره‌ها پرداخت و با تأکید براینکه اسطوره می‌تواند بُعد اخلاقی، علمی و اجتماعی باشد، تأکید کرد: هنرمندان ایران و منطقه امروز علاوه بر اسطوره‌های قدیم و اسطوره‌های عصر امروز، از دوران دفاع مقدس و قبل از انقلاب و کسانی که برای حفظ ایران تا به امروز تلاش می‌کردند، سردار سلیمانی بزرگ‌ترین اسطوره‌ای است که وجود دارند و ما باید مستندات زیادی از سادگی، شجاعت، مبارزات، زندگی، سبک و روش، نحوه فکر و تفکراتشان داریم که می‌تواند برای هنرمندان ایران یک شاخص باشد تا بتوانند این اسطوره امروز را به زبان هنر به تصویر بکشدند.

سیم‌بر به حضور اساتید دانشگاه فرشچیان در رویداد جانفدا اشاره کرد و گفت: در این برنامه سعی خواهد شد این مفاهیم را در بیان‌ها و سبک‌های مختلف به تصویر بکشند تا اگر سیستم‌های رسانه‌ای حاکم جهانی سعی می‌کند تصاویر و اسم شهید سلیمانی را حذف کند، هنرمندان به گونه‌ای تمثیل‌گونه این آثار را نشان بدهند که قابل حذف نباشند.

photo_2022-12-21_14-34-05

محصولات جان‌فدا کاربردی هستند

در بخش دیگر این نشست خبری، هاجر سلیمی‌نمین عضو هیئت داوران رویداد ملی هنری جان فدا بیان کرد: اسم و شخصیت حاج قاسم سلیمانی در سراسر جهان شناخته شده است؛ ما در رویداد جان‌فدا برای کسانی که درباره این شخصیت سؤال و ابهامی دارند خلق اثر می‌کنیم. هنرمندان در این رویداد به صورت خودجوش و مردمی جمع شده‌اند تا به شخصیت حاج قاسم سلیمانی بپردازند و برگزاری این رویداد کاملاً مردمی و از سوی مردم مطرح شده است.

وی یادآور شد: گروهی از استادان، هنرمندان، دانشجویان هنر و هنرآموزان دور هم جمع شده‌اند تا خلق اثر کنند. حدود ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان این روید را بانوان هنرمند تشکیل داده‌اند که به پیروی از حضرت زهرا(س) دور هم جمع شدند تا از حریم ولایت دفاع کنند.

سلیمی‌نمین گفت: این آثار هنری کاربردی هستند و مسأله یا نیازی را حل خواهیم کرد و این آثار را در کالا یا محصولات روز استفاده خواهیم کرد.

رویداد ملی هنری «جان‌فدا» به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار می‌شود و در پایان این رویداد هنرمندان برگزیده هم معرفی می‌شوند.

همچنین تمام هنرمندان ایران می‌توانند آثارشان را با موضوعِ شهید حاج قاسم سلیمانی از روز سه‌شنبه تا ۱۳ دی‌ماه از طریق سایت Honareheiat.com به دبیرخانه رویداد ملی جان‌فدا ارسال کنند. آثار رسیده به دبیرخانه مجزا داوری می‌شوند تا در نهایت به ۳۰ نفر از برگزیدگان سفر کربلا هدیه شود.

همچنین آثار برگزیده در سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.