گروه سینمایی هنرآنلاین: فهرست نامزدهای ابتدایی نود و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در ۱۰ بخش رونمایی شد؛ بهترین مستند بلند، بهترین مستند کوتاه، بهترین فیلم بین‌المللی، چهره‌پردازی و آرایش مو، موسیقی متن، بهترین ترانه، پویانمایی کوتاه، فیلم کوتاه، صدا و جلوه‌های ویژه تصویری.

امسال فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی به نمایندگی از سینمای ایران در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ شرکت کرده بود که از راه یافتن به فهرست ۱۵ فیلم برگزیده ابتدایی بازماند. در این بخش هشت فیلم از اروپا، چهار فیلم از آسیا، دو فیلم از آمریکای لاتین و یک فیلم از قاره آفریقا حضور دارند.

پاکستان برای نخستین بار یک نماینده در فهرست ابتدایی بهترین فیلم بین‌الملل آکادمی اسکار دارد و الخاندرو گونزالس ایناریتو، فیلمساز نامدار مکزیکی برنده اسکار  سومین بار بخت خود را برای بردن اسکار این بخش با «باردو» می‌آزماید. او پیش‌تر با «زندگی سگی» در ۲۰۰۰ و «بیوتیفول» در ۲۰۱۰ نامزد اسکار شده بود.

فرانسه، کره جنوبی، اتریش و آرژانتین همراه با نماینده مکزیک از بخت‌های اصلی حضور در فهرست پنج نامزد نهایی هستند و «در جبهه غرب خبری نیست» آلمان هم جز بخش بهترین فیلم بین‌الملل، در فهرست نامزدهای ابتدایی چهار بخش دیگر اسکار ۲۰۲۳ حضور دارد.

اعضای رای‌دهنده آکادمی اسکار خارج از مرزهای آمریکا حدود ۲۲ درصد از ۱۰ هزار عضو تقریبی آکادمی هستند. رای‌گیری برای برگزیدن نامزدهای نهایی ۱۲ تا ۱۷ ژانویه انجام و فهرست نامزدهای اسکار ۲۴ ژانویه اعلام می‌شود. زمان برگزاری نود و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار هم ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در هالیوود است.