گروه مد و لباس هنرآنلاین: میان تمام موضوعاتی که صنعت مد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، رویدادهای تقویمی یکی از اثرگذارترین‌هاست. مردم برای بسیاری از مناسبت‌ها به دنبال لباسی ویژه هستند، متناسب با حال و هوا و فرهنگ غالب بر آن رویداد، پوشش خود را انتخاب می‌کنند و در میان لیست بی‌شمار از این روزهای خاص، امروز در پایان فصل پاییز، یلدا از همین مناسبت‌هاست.

البته که ما در ایران، اقوام گوناگونی داریم که تنوع و تکثر موجود در پوشش آن‌ها خود برآمده از جغرافیا و تاریخ غنی کشورمان بوده و شاید کمترین کاری که می‌توانستیم در عرصه مد و لباس انجام دهیم، حفظ همین میراث گران‌بها بود که البته قدم‎‌‌ها در این مسیر به‌درستی برداشته نشد و امروز شاهد رنگ باختن لباس اقوام در نقاط مختلف کشور هستیم.

اما در چنین شرایطی، همچنان عده‌ای با فرارسیدن برخی ایام سال، دوباره سراغ تورق تاریخ می‌روند و به این بهانه‌ها، لباس‌های محلی و البته باارزش خود را اصطلاحاً با فضا و سبک سنتی بر تن می‌کنند. هرچند شاید این روزها لباس‌ها بیشتر رنگ و بوی مدرنیته بدهند تا سنتی و در این شب بخصوص، انار و هندوانه با رنگ‌های سرخ و سبز، پیشتاز ترندها در بازار پوشاک ایران باشند.

و اما بدون شک تفاوتی فاحش میان ماهیت مدسازی توسط وقایع و رخدادهای تاریخی و مناسبت‌های تقویمی وجود دارند که ازجمله آن می‌توان به میزان دوام و قوام دستاوردهای هر دو اشاره کرد؛ یلدا برای چند ساعت، سبک‌های پوشش را به سنت‌ها و تاریخ گره می‌زند و جین برای سالیان سال از کارگران معدن تا ویترین‌های بزرگ‌ترین برندها به حیات خود ادامه داده است.

در کتاب‌های تاریخی می‌خوانیم که لباس‌های جین به دلیل دوام پارچه برای نگهداری ابزار توسط کارگران یا کارگران معدن استفاده می‌شد تا اینکه لوی اشتراوس در سال 1871 میلادی آن را تجاری کرد و امروز جین به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها در دنیای مد به شمار می‌آید.

زمان حضور مردان و زنان در جنگ‌های جهانی، راحتی به یک اولویت تبدیل شد و دامن‌های بلند جای خود را به شلوار برای استفاده در محل کار دادند که بر این اساس، بعدها کوکو شانل شروع به طراحی شلوارهای متنوع برای زنان کرد.

با شروع جنگ جهانی دوم همه‌چیز درخشش خود را از دست داد، مواد اولیه کمیاب شدند و از هر ماده‌ای که در خانه بود، لباس تهیه شد و در ادامه هالیوود برای کنار زدن این رخوت، لباس‌های درخشان و لوکس را مد کرد و متعاقباً جنبش پوشیدن لباس‌های به سایز بزرگ با سقوط وال‌استریت و کاهش اعداد در بازار سهام شکل گرفت.

همچنین در میان نگرانی‌های مربوط به گرم شدن کره زمین، شیوع انواع آلودگی‌ها و تغییرات آب و هوایی، مردم نسبت به آنچه مصرف می‌کردند، آگاه‌تر شدند و برندها به زنجیره‌های پایدار و سبز روی آوردند.

و بسیاری مثال‌های دیگر؛ که در این میان، ما ایرانیان نیز به لباس‌هایی در دل تاریخمان می‌بالیدیم که تمام اجزایشان دارای فلسفه بودند، مراقبت از روح و جسم افراد و محیط‌زیست در اولویتشان بود و از خیلی پیش‌ترها مبتنی بر وقایع، نیازها و فرهنگ بومی هر منطقه، از ذهن و دست طراحان و دوزندگان هنرمند کشورمان به منابع الهام برای طراحان بزرگ جهان تبدیل می‌شدند.