به گزارش هنرآنلاین به نقل از امور زنان و خانواده حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بزرگداشت آئین سنتی شب یلدا، ۳۰ آذرماه مصادف با ۲۰ دسامبر در بخش‌های مختلف و جذاب فرهنگی و هنری شامل اجرای موسیقی سنتی و محلی، نقالی، تئاتر، حافظ خوانی و برنامه‌های متنوع دیگر به‌صورت مستقیم (ویدئو برخط) برای علاقه‌مندان و ایرانیان خارج از کشور و هم‌وطنان داخل کشور اجرا شد و مورد استقبال بالغ بر ۶۰۰ نفر از علاقه‌مندان قرار گرفت.

 این برنامه با سخنرانی قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا آغاز شد، ایشان ضمن اشاره به تاریخچه آئین شب یلدا و ریشه‌های این رخداد باستانی، شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی را ازجمله سنت‌های مرسوم در شب یلدا عنوان کرد و این جشن را به همه ایرانیان تبریک گفت.

در ادامه دکتر محمدمهدی احمدی رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در پیامی ضمن تبریک این شب به ایرانیان مقیم اسپانیا و اسپانیایی‌های علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن ایرانی به معرفی آداب و آئین‌های مربوط به این آئین سنتی ایرانی پرداخت و در ادامه بیان داشت: جمع شدن اعضای خانواده به دور هم و ایجاد حس نزدیکی میان آن‌ها یکی از راه‌های ایجاد محبت و همدلی و استحکام بنیان خانواده در شب یلدا است.

در این مراسم دکتر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی و کارشناس برنامه‌های ادبی به‌عنوان مجری این مراسم سخنانی درباره یلدا و تاریخچه آن و ریشه‌شناسی کلمه یلدا، شب چله و داستان‌های کوچک، بزرگ، بازگویی حکایت‌ها و حافظ‌خوانی ارائه کرد که زینت‌بخش این مراسم بود.

سایر برنامه‌های اجراشده در این شب به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید شامل اجرای موسیقی محلی (گروه موسیقی نواحی سازینه)، اجرای تئاتر (گروه همایش روحوضی)، اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی (گروه بانوان وزیری به سرپرستی کیوان ساکت) و اجرای نقالی داستان بیژن و منیژه بود که به مدت ۹۰ دقیقه‌ هم‌وطنان، مخاطبان داخل کشور و خارج از کشور در اسپانیا، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و هم‌وطنان ساکن در سایر کشورها را به خود جلب کرد.

پخش صحبت‌های آقای قشقاوی و آقای دکتر احمدی با زیرنویس اسپانیایی و ترجمه‌ی آقای خواکین رودریگرز کارشناس ارشد رایزنی فرهنگی به زبان اسپانیایی بر غنای این برنامه افزود.

این برنامه با همکاری تالار وحدت و بنیاد رودکی برگزار شد که مورد تقدیر رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا قرار گرفت.