گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «بهرام به روایت هفت‌پیکر» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی و تهیه‌کنندگی فاطمه عبدالرحیمی از امروز 28 آذر ساعت 18 در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

شیخی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری «بهرام به روایت هفت‌پیکر» گفت: سال گذشته نمایش «قصه‌ شهرزاد به روایت سنمار» را که با داستان سنمار معمار به پایان می‌رسید روی صحنه آوردم. بر این اساس از سویی با انگیزه خودم و از سوی دیگر به پیشنهاد دکتر رویا سپهری، مشاور ادبی نمایش تصمیم گرفتم ادامه قصه سنمار معمارِ هفت‌پیکر نظامی را روی صحنه ببرم و بیشتر علاقه‌مند بودم روی شخصیت بهرام کار کنم که از طرفی کمتر به آن پرداخته شده و از سوی دیگر نام قدیم زادگاهم رفسنجان است که قلمرو این شخصیت بوده است.

او با اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش به صورت رسمی از مهرماه آغاز شد، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: نمایش علاوه بر قصه سنمار و تاج‌گذاری بهرام شاه ایران و عشق او به دختران گنبد، شامل هفت داستان از هفت‌پیکر است. هر یک از این هفت قصه از زبان یکی از دختران هفت‌پیکر روایت و این داستان‌ها در یکدیگر تنیده می‌شود.

شیخی در ادامه افزود: بر این اساس طی اجرای نمایش، خاموشی مطلق وجود ندارد و تماشاگر با قطع صحنه روبرو نمی‌شود. از یک دکور واحد برای تمامی روایت‌ها استفاده شده که با تغییر نورپردازی برای مخاطب آشنایی‌زدایی می‌شود.

این نویسنده و کارگردان فعال تئاتر ضمن انتقاد نسبت به نظر برخی هنرمندان تئاتر مبنی بر تعطیل کردن این هنر در شرایط کنونی جامعه یادآور شد: به اعتقاد من این نظر اشتباه است و نباید اجازه دهیم تئاتر تعطیل شود. در دوران شیوع کرونا اگر گروه ما و چند گروه دیگر فعال نبودند، تئاتر برای همیشه تعطیل می‌شد و ترکش تعطیلی‌های بی‌حساب و کتاب آن زمان در تئاتر منجر به تعطیلی سالن‌های نمایشی چون مستقل و هامون شد. همانطور که اکنون باعث شده تماشاخانه‌هایی چون دیوار چهارم و اهورا سمت تعطیلی بروند. اگر سالن‌های تئاتر را خالی کنند تئاتر تعطیل خواهد شد.

او همچنین اضافه کرد: حیات تئاتر برای من مهم است و علاقه‌مندم چون گذشته شور و حال داشته باشد. اگر هنرمند تئاتر می‌خواهد با مردم همدرد باشد یا انتقاد کند، شان او نیست که حرف خود را در فضای مجازی بزند تا وقتی ثروتی چون صحنه تئاتر در اختیار دارد. از دوستانم می‌خواهم سالن‌های تئاتر را خالی نکنند چرا که بسیاری از حرف‌ها در آن گفته و شنیده می‌شود.

شیخی در پایان صحبت‌هایش گفت: امسال نخستین سال قرن است و ما در لحظه سال تحویل نمایش «قصه قرن» را روی صحنه آوردیم و اکنون نیز به مناسبت اولین شب یلدای قرن و همچنین آغاز سال نو میلادی نمایش «بهرام به روایت هفت‌پیکر» را که از جنس این مناسبت‌هاست با برنامه‌ ویژه‌اجرا می‌کنیم. این نمایش جهانشمول است و با این دو مناسبت هماهنگی دارد. از مدیریت مجموعه تئاتر شهر جناب آقای سیدجواد طاهری و مدیر روابط‌ عمومی آن آقای علیرضا سعیدی که ما را در اجرای این نمایش همراهی کردند، بسیار سپاسگزارم.

بازیگران نمایش «بهرام به روایت هفت‌پیکر» محمود مقامی، حامد ‌شیخی، امیرحسین ‌انصاری، مهدی ‌هنرسازان، رویا ‌شیخی، ساغر ‌بهنام، لاله ‌ذوالفقاری، بیتا زین‌الدینی، ساناز خدایی، مریم بابایی، سپیده ‌سعیدی‌‌نیا، النا زنگنه، فرگل روشن‌ضمیر، نوید ‌نوبخت، ماهان ‌مقامی، علی ‌پیله‌ور، محمدرضا محمدپور، علی ‌کاظم‌پور، متین صفار، کیوان ‌آزاد، محمد جبراییلی و امیرحسین فهادان هستند.

دیگر عوامل این نمایش که کاری است از  گروه ‌هنری ‌تندیس عبارتند از مشاور ادبی: رویا سپهری، دستیار کارگردان: مهدی ‌هنرسازان، دستیار دوم کارگردان: محمد ‌واحد‌پرست، موسیقی و آواز: نوید ‌نوبخت‌، نوازندگان: مهرپاد زحمتکش، نوید ‌نوبخت و مبینا منصوری، طراح صحنه: هومن ‌عبدالرحیمی، طراح لباس، پوستر و بروشور: فاطمه ‌عبدالرحیمی، طراح گریم: مصطفی ‌کرابی، مجریان گریم: محبوبه هادی‌زاده، الهه بیات، میترا مصطفی‌پور، ساخت لباس و آکسسوار: فاطمه ‌مجدنیا، طراح نور: علی‌اصغر فرخی، نورپرداز: میثم خاتمی، مدیر صحنه: امیرحسین ‌ویژگی و محمدرضا دینکو، عکاس و تصویربردار: فاطمه ‌مجدنیا، همایون ‌عبدالرحیمی، صدابرداران: امیر ‌خوارزمی، حمید ‌خرم‌‌طوسی و روزبه ‌کمالی، هماهنگی صحنه و هماهنگی لباس:  ایلوش یزدان‌پناه، جامه‌داران: زینب دارابی و پریسا ‌شریفی، متصدیان صحنه: نوراله میلاد و محمد صادقی، دستیار دکور: امیررضا یوسف‌زاده و روابط‌عمومی: فاطمه ‌مجدنیا.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.