گروه مد و لباس هنرآنلاین: این روزها در تقویم رسمی کشور، هفته پژوهش را پشت سر می‌گذاریم؛ عرصه‌ای که پس‌زمینه تمام فعالیت‌های موفق و آتیه‌دار است و در این میان، صنعتی به بزرگی و پراهمیتی فشن نیز از مدت‌ها پیش، راه خود را به سمت ایجاد موقعیت‌های پژوهشی با قدرتی فزاینده باز کرده است. عرصه‌ای که فارغ از نیازهای فیزیولوژیکی و روانی مردم، همراه همیشگی روند توسعه تمدن بشری بوده و نظریه‌های موجود در آن، ارتباط مستقیمی با زوایای فکری و فرهنگی در جوامع گوناگون دارد.

گفتن ندارد که باید برای یافتن مسیر آینده در صنعت مد بیشتر فکر کرد تا عمل. این هم تکرار مکررات است که برندهای موفق در عرصه مد و لباس، واحدهای تحقیق و توسعه توانمندی دارند و با روند تکاملی نیازهای بشر سازگارند.

و اما به قلم بسیاری از پژوهشگران جهان، اساس و ماهیت صنعت مد، نه‌فقط توجه به اصول زیبایی‌شناسی که امری فراتر از این‌هاست. مردم این روزها دیگر به دنبال آنند تا به لطف آنچه می‌پوشند، نشان دهند کاوشگری هستند از دنیای مدرن و متفکری در سیر تاریخ.

طراحان پوشاک هم مدام در حال خلق پارادایم‌ها یا همان الگوواره‌هایی هستند که لباس را به عنصری کارآمد برای زندگی انسان امروزی مبدل سازد.

امروزه مسائلی همچون چند فرهنگی و چند ملیتی بودن، حفاظت از محیط‌زیست و هوشمند سازی پوشاک به موضوعاتی مهم در عرصه پژوهش تبدیل‌شده و درک مرزهای هنر در طراحی لباس، یکی از مهم‌ترین اصول در چرخه تولید مد به شمار می‌رود.

مطالبات مردم برای حفظ محیط‌زیست در کشورهای توسعه‌یافته سالیان سال است که به گوش فعالان صنعت فشن رسیده و پژوهشگران در کشورهای پیشرفته، طی حرکتی علمی و آینده‌نگر تلاش کرده‌اند تا این حوزه را در مرکز توجه به اصول بنیادین در روند حفظ سلامت انسان‌ها قرار دهند.

به هر تقدیر، تلاقی صنعت مد با دیگر رشته‌های علمی همچون مهندسی بدن انسان، پزشکی، فناوری شیمیایی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی سبب شده تا از لباس به‌عنوان ابژه و سوژه‌ای دانش‌محور یاد شود و فرایند طراحی مد با تمام ملزومات گسترده و شاخصش را در فهرست مهم‌ترین موضوعات مطرح و پرچالش در شبکه‌های اجتماعی قرار دهد.