گروه تجسمی هنرآنلاین: «شکل رویاها» نمایشی درباره رویا‌هاست که در موزه دالی فلوریدا برگزار شده است. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان می‌توانند تصاویری از رویا‌های خود را تماشا کنند که اهمیت فردی آن‌ها از بین رفته و همه با هم در یک فانتزی خیال‌انگیز هوش مصنوعی ترکیب شده‌اند. 

مولد هوش مصنوعی DALL-E امسال با توانایی خود در ایجاد چشم‌انداز‌های خارق‌العاده درعرض چند ثانیه، طوفانی به پا کرده است. این برنامه که نام آن از نقاش اسپانیایی، سالوادور دالی الهام گرفته است، اولین حضور جدی خود را نیز در موزه دالی به نمایش گذاشت.

«شکل رویاها» کاوش تازه‌ای درباره موضوعی است که مدت‌ها هنرمندان، به ویژه دالی و دیگر سورئالیست‌ها را مجذوب خود کرده بود. نقاشی‌هایی که به نمایش درآمده است نشان می‌دهد که چگونه رویا‌ها حدود ۵۰۰ سال الهام‌بخش نقاشان بوده است، از هنرمندان باروک ایتالیایی مانند لودوویکو کاراچی و لوکا جوردانو گرفته تا چهره‌های قرن بیستم مانند ماکس بکمن، پل دلووکس و فریدا کالو.

همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند به وسیله هوش مصنوعی تعاملی، تصاویری با الهام از رویا‌های خود در موزه دالی تولید کنند. بازدیدکنندگان تشویق می‌شوند تا رویایی که تجربه کرده‌اند را توصیف کنند، و این توصیف به عنوان ورودی نوشتاری برای ایجاد یک اثر هنری واقعی استفاده می‌شود. سپس تکه‌های مختلف تصاویر رویایی به‌دست‌آمده، در یک صفحه نمایش ۱۲ فوتی با هم ترکیب می‌شوند تا یک تابلوی ملی از رویا‌های مردم بسازند. معمولاً رویا‌های شش بازدیدکننده که با سبک هنری نزدیک به هم تبدیل به نقاشی شده‌اند، در یک نمایشگر با هم ترکیب می‌شود و تمام ترکیب‌هایی که تاکنون ساخته شده است در وب سایت موزه دالی قابل مشاهده است.

علاقه سالوادور دالی به علم و تکنولوژی، الهامبخش این نمایشگاه است. دالی راهی ابداع کرده بود تا خود را از خواب و رویا بیدار کند و سپس آنچه را که از ذهنش گذشته بود نقاشی کند. حالا هوش مصنوعی راهی ایجاد کرده است که به مردم دسترسی مستقیم به رویا‌هایشان بدهد و خلاقیت افراد را تقویت کند.

نمایشگاه «شکل رویاها» تا ۳۰‌ آوریل ۲۰۲۳ در موزه دالی ادامه دارد.