گروه مد و لباس هنرآنلاین: هادی نعمتی، گوهرشناس، مدرس و طراح و سازنده جواهر درباره شرایط حاکم بر سنگ‌های قیمتی موجود در ایران و میزان بهره‌مندی بهینه از این ثروت طبیعی در صنعت جواهرسازی به هنرآنلاین گفت: در حال حاضر با چند برخورد در حوزه سنگ‌های قیمتی در جامعه و بازار روبرو هستیم ازجمله آنکه عده‌ای بر این باورند ما در بهشتی از سنگ‌های قیمتی زندگی می‌کنیم و گوهرسنگ‌های ایران به‌صورت خام به جهان‌ صادر می‌شود اما واقعیت این است که ایران کشوری غنی در زمینه سنگ‌های قیمتی نیست.

او ادامه داد: نگاه دوم آنکه گاه ظرفیت‌های موجود در این بخش را دست‌کم می‌گیریم که در هر دو صورت باید گفت یک رویکرد میانه‌رو در این بخش با تحلیل اصولی از وضعیت موجود می‌تواند گزینه بهتری برای حرکت به سمت جلو و ایجاد جایگاه در میان رقبای بزرگ جهانی باشد.

این مدرس حوزه گوهرشناسی و گوهرتراشی با اشاره به اینکه به‌تازگی کارگروهی آینده‌دار در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر شکل‌گرفته که به‌طور اختصاصی درباره گوهرسنگ‌ها برنامه‌ریزی می‌کند، اظهار داشت: در این کارگروه عنوان کرده‌ام که پس از در نظر گرفتن شرایط، اگر سرمایه‌گذاری کلانی درزمینه سنگ‌های قیمتی داشته باشیم اما فکری برای تأمین نهاده‌ها و مواد اولیه نکنیم، حتی پس‌ازآنکه عده قابل‌ توجهی گوهرشناس تربیت شد اما بازهم به معضلی مانند مواد اولیه کم‌ارزش برخواهیم خورد که چه‌بسا ارزش فراوری ندارند و دوم آنکه باید مقیاس کار را صنعتی در نظر گرفت زیرا در مقطع پایلوت یا خانگی، با توجه به هزینه‌های اولیه سنگ و دستمزدهای بالا، امکان رقابت با برخی کشورهای دنیا غیرممکن به نظر می‌رسد.

نعمتی در ادامه تصریح کرد: کشورهایی مانند تانزانیا و افغانستان که ارتباطات فرهنگی با ما دارند، می‌توانند تأمین‌کننده مواد اولیه بی‌نظیری برای ما باشند و ما مانند خیلی از کشورهای دنیا مانند تایلند که زیرساخت‌های فراوری سنگ‌های قیمت را با مواد اولیه بسیار شکل داده‌اند و تبدیل به هاب جهانی در راستای فراوری سنگ‌های قیمتی شده‌اند، می‌توانیم امیدوار باشیم که اگر زیرساخت‌های اصولی در کشورمان شکل گیرد، ایران به هاب منطقه در صنعت جواهرسازی تبدیل شود.

او گفت: اگر امروز گوهرشناس و گوهرتراش تربیت کنیم اما مواد اولیه لازم و تکنولوژی کار روی آن‌ها را نداشته باشیم، به بیراهه رفته‌ایم. من همواره این مثال را می‌زنم که آموزش گوهرشناسی یا گوهر تراشی در ایران مانند آموزش شکارچی اژدهاست که اصطلاح معروفی در بحث آموزش است در مثلی چینی. بر این اساس، افراد در بالاترین مقطع ممکن از این رشته تحصیل می‌کنند و درنهایت فرد به مرتبه‌ای می‌رسد که امکان شکار اژدها وجود ندارد و تنها می‌تواند دانش خود را منتقل کند و در حقیقت این مثال اشاره به یک سیکل معیوب در جریان آموزش برخی حوزه‌ها دارد.

نعمتی با تأکید بر اینکه باید بازار کار برای تراش گوهر را در نظر گرفت و این منوط به آن است که در ابتدا صنعت موردنیاز در این بخش ایجاد شود، اظهار داشت: لازم است از سمت دولت معافیت‌هایی برای واردات سنگ‌های قیمتی و تجهیزات تراش در نظر گرفت تا ورود به این حوزه برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

این گوهرشناس و فعال حوزه جواهرسازی به دیگر کاربردهای مهم سنگ‌های قیمتی علاوه بر جواهرسازی در صنعت فشن جهان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر کارگاه‌هایی در روسیه فعال هستند که سنگ‌های قیمتی که اتفاقاً در ایران وجود دارد به مجسمه‌های میلیون دلاری چشم‌نواز تبدیل می‌شود و یکی از ظریف‌ترین هنرها و ماندگارترین‌ها به شمار می‌رود حال‌آنکه حرکت‌های خوبی در بخش هنرهای تزئینی در ایران رخ داده است.

نعمتی در پایان گفت: اگر قرار باشد در صنعت سنگ‌های قیمتی ورود کنیم اتفاقاً نخستین ناخنک برای سنجش توان موجود به‌دور از پیچیدگی‌های مرسوم، صنعت کاروینگ یا حکاکی روی سنگ‌های قیمتی کوچک و بزرگ به‌منظور ساخت مجسمه‌های مینیاتوری است که روی جواهرات یا مجسمه‌های بزرگ‌تر نصب می‌شوند و با نیم‌نگاهی به بازار حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و اعرابی که حاضرند پول‌های کلانی را بابت خرید آن‌ها پرداخت کنند، به سمت پیشرفت در این صنعت بزرگ حرکت خواهیم کرد.