گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب مجموعه‌ای از نوشته‌ها، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های فرهنگی و اجتماعی اومبرتو اکو است. این اثر در دو بخش «یادداشت‌ها» و «گفت‌وگو» مکتوب شده است. «ارتجاع در دنیای پست مدرن»، «گل سرخ با نام دیگر»، «سانسور و سکوت»، «فرهنگ همچون تجارتی نمایشی»، «تکثیر رسانه‌ها»، «جادوگر و دانشمند»، «تقلب و توافق» و «زمانی که جنگ سلاحی بی‌خاصیت است» عناوین تعدادی از یادداشت‌هاست. بخش دوم، نیز مطالبی همچون «گفت‌وگو با اومبرتو اکو»، «کثرت اطلاعات و مسئله پارازیت»، «فقط یکشنبه‌ها رمان می‌نویسم»، «بازی کردن با دروغ»، «سفر به بریتانیا» و «حتی فنجانی قهوه هم می‌تواند ایده‌ای داستانی باشد» را دربر می‌گیرد.

اومبرتو اکو نویسنده، فیلسوف، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار ایتالیایی است. او را غول قرن می‌خوانند و سیاره‌ای در کهکشان به نام او نامیده‌اند. کتاب‌های او به ۳۰ زبان ترجمه شده است. پیش‌تر از این نویسنده کتاب‌های «سه قصه»، «دلدادگان» و «چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم» توسط غلامرضا امامی از زبان ایتالیایی به فارسی برگردانده شده است.

در بخشی از یادداشت صفحه ۲۱۰ آمده است: «آیا ما اعتقاد نداریم که طولانی کردن عمر متوسط از چهل سال به هشتاد سال یک موهبت است؟ من شخصا چنین اعتقادی دارم، اما خیلی از عارفان هستند که می‌پندارند لوئیجی گونزاگا با بیست و سه سال عمر خیلی پربارتر از بسیاری ماموت‌های هشتاد ساله زندگی کرده است. در صورتی که بپذیریم طولانی کردن عمر موهبت است آنگاه باید باور داشته باشیم که پزشکی و علم مغرب زمین از بسیاری دانش‌ها و اعمال کیمیاگری شفابخش برتر است. آیا باور نداریم که پیشرفت فناوری، توسعه تجارت و سرعت حمل و نقل به‌نوبه خود یک موهبت است؟ خیلی‌ها بر این باورند و حق دارند تمدن فناورانه ما را برتر بشناسند. اما همزمان در دل همین جهان غرب، هستند کسانی که ترجیح می‌دهند در محیط پاک و منزه از هرگونه آلودگی صنعتی بسر برند و بنابراین از هواپیما، اتومبیل و یخچال فاکتور می‌گیرند، سبد حصیری می‌بافند و پابرهنه از دهی به ده دیگر سفر می‌کنند تا از سوراخ «اوزون» در امان باشند».

ویراست جدید و چاپ دوم کتاب «فاشیسم ابدی» با زیرعنوان یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها، با گردآوری و ترجمه غلامرضا امامی در شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در نشر گویا منتشر شده است.