گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان، تصویری از فروپاشی جوامع سنتی، فقیر و تحت فشار است. داستان نوجوان ۱۵ ساله که در یک روستای بندری فقیرنشین در سواحل شرقی آفریقا زندگی می‌کند که توسط خشونت و ناامیدی احاطه شده است. او تلاش دارد هدف زندگی خود را پیدا کند.

«خاطره کوچ» در ۶ فصل روایت شده و درآمد، سخنرانی عبدالرزاق گورنه، ترانه غم‌انگیز پناهندگان و یادداشتی در مورد نویسنده، نیز ضمیمه اثرست.

در بخشی از صفحه ۱۱۱ کتاب با هم می‌خوانیم: «نزدیک به چهار ماه گذشت تا ما جواب دریافت کردیم. در آن زمان ذکر موضوع نامه جلوی پدرم خطرناک بود. فقط خشمش را برمی‌انگیخت. وقتی جواب نامه رسید، مبهم بود و کل نامه، مرا مودبانه مخاطب قرار داده بود و از من دعوت نمی‌کرد برای تعطیلات به نایروبی بروم. همین برای پدرم کافی بود. او از لعن و نفرین دایی احمد به‌عنوان یک خسیس مال دوست گناه‌ خوار دست برداشت و دیگر دعا نکرد که خدا بلای طاعون بر سر آن دزد فرود آورد. او فکر کرد که موضوع حل شده است. پول کم و بیش در راه بود. با خودم گفتم «نمی‌شود انتظار داشت که او بگوید بله، من به تو پول می‌دهم. مودبانه نیست. همین که به من گفته آنجا بروم کافی است» پدر پیشنهاد کرد که بیرویم بیرون و جشن بگیریم».

عبدالرزاق گورنه یمنی‌تبار است و در سال ۱۹۴۸ در زنگبار متولد شد. در ۱۸ سالگی در پی انقلاب زنگبار و کشتاری بی‌رحمانه از زادگاهش فرار کرد و پناهندگی انگلستان را برگزید. در انگلستان به تحصیل در دانشگاه کنت پرداخت و در سال ۱۹۸۲ به اخذ درجه دکترا دست یافت. رمان «بهشت» از مهم‌ترین آثار او محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۴ به فهرست کوتاه جایزه «بوکر» راه یافته بود. «گریز» (۲۰۰۵) و «کنار دریا» (۲۰۰۱) دو رمان معروف دیگر این نویسنده هستند. او ششمین نویسنده آفریقایی‌تباری است که برنده نوبل ادبیات شده است.

نشر گویا کتاب «خاطره کوچ» نوشته عبدالرزاق گورنه را با ترجمه فرشته عبدلی و غلامرضا امامی نشر داده است.