گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مسعود شهریاری، مدیر انتشارات کارگاه‌ اتفاق با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: کتاب «بلندترین شب سال» نوشته ماهور احمدی از ۱۴ داستان کوتاه با عناوین «پنجره‌های رنگی»، «آرامش»، «بلندترین شب سال»، «تولدت مبارک»، «تیم آتش»، «سقف»، «صبح روز جمعه»، «کفش زرد»، «کلاغ»، «گزارش یک نابودی»، «نت‌های نیمه‌کاره»، «هفت دستگاه»، «هفت روز هفته» و «یک روز برفی» تشکیل شده است.  

او با بیان این که داستان‌های کتاب در فضای شهری و بر پایه‌ روابط شهری روایت شده، ادامه‌ داد: از اولین تا آخرین داستان، این کتاب دارای جنبه‌های روان‌شناختی مشهودی است. با این که داستان‌ها در طی پنج سال گذشته تا سال ۱۴۰۰ نگارش یافتند و بهم پیوسته نیستند ولی سیری روانی کاراکتر از ابتدا تا انتها، از جنبه‌های قابل پی‌گیری و جذاب کتاب محسوب می‌شود.

شهریاری با این توضیح که اغلب داستان‌های کتاب به یک چهره هنری تقدیم شده، افزود: داستان‌های این مجموعه حدود چهار پنج صفحه است و در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسیده. طراحی جلد کتاب را منوچهر معتبر انجام داده و به‌زودی مراسم رونمایی کتاب «بلندترین شب سال» با حضور منتقدان و هنرمندان برگزار می‌شود.

او همچنین از چاپ دوم کتاب «نامه‌هایی بر دوش تندباد» یا «شطحیات پراکنده‌ او که در چین‌های تاریخ فراموش شد» نوشته علی اتحاد خبر داد و اظهارداشت: این رمان ساختار پراکنده‌ای دارد و کلاژهایی از روایت‌هایی مختلف است که در کنار هم ساختمان ناخودآگاهی و چند طبقه‌ این اثر را نمایان می‌کنند. دغدغه اتحاد در این اثر فرایند نوشتن و خلق یک اثر مکتوب است. این که چطور یک نویسنده یک اثر را خلق می‌کند. در حقیقت این رمان با توجه به جهان ذهنی اتحاد که سال‌هاست مجموعه «رازورزی» را به‌عنوان پروژه‌ای ادامه‌دار کامل می‌کند و شامل انواع رسانه‌های هنری در قالب اجرا و پرفورمنس است روایت و شرح داده شده است.

شهریاری اضافه‌کرد: رمان «نامه‌هایی بر دوش تندباد» یا «شطحیات پراکنده او که در چین‌های تاریخ فراموش شد»، به‌شکل نمایش آداپته شده و با کارگردانی اتحاد در بوتیک تئاتر شهرزاد در حال اجراست. در نمایش از امکانات تئاتر، موسیقی، ادبیات، پرفورمنس-آرت، اینستالیشن-آرت، اودیو-آرت، ویدیو-آرت، نقاشی و طراحی لباس استفاده شده است.