سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مسعود شهریاری مدیر انتشارات کارگاه‌ اتفاق، با این توضیح که هر کتابی که منتشر کرده‌ایم بدون استثنا الکترونیکی و صوتی آن در اختیار اپلیکیشن نوار، فیدیبو و طاقچه قرار گرفته است به هنرآنلاین گفت: پیش از شرایط پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز به این فعالیت اهتمام داشتیم و لزوم جهان معاصر همین است. اما حالا وضعیت خیلی تغییر کرده و تصمیم داریم چند کتاب را فقط الکترونیکی نشر دهیم.

او با این توضیح که الان وقت آن است که مردم به کتاب‌های الکترونیکی و صوتی عادت کنند، اظهارداشت: از آغاز به کار انتشارات کارگاه اتفاق معتقد بودیم کتاب باید صوتی، الکترونیک و چاپی باشد آن هم برای انواع مخاطب و سلیقه‌های گوناگون. در حال حاضر نیز برای این فعالیت انگیزه بیشتری داریم. به نظرم تا چند وقت دیگر می‌توان روی شمارگان کتاب‌های الکترونیکی حساب قابل توجهی باز کرد.

شهریاری با بیان این‌که به عنوان ناشر و خواننده معتقدم دسترسی به کتاب در کشورهایی هم‌چون ایران سخت است، ادامه داد: به این دلیل که تعداد کتاب‌فروشی‌ها کم است و فرهنگ کتاب خریدن ماجرای متفاوتی دارد. با توجه به این‌که باید کتاب را در دسترس همه قرار دهیم طبیعتا بهترین راه انتشار الکترونیکی با قیمت بسیار پایین است. به این ترتیب کتاب در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد آن هم با صدای نویسنده، مترجم و گوینده، به ویژه در شرایط قرنطینه که همه در خانه به سر می‌برند.

او با بیان این‌که جدیدترین کتاب الکترونیکی نشر یافته "معصومیت اشیا" اورهان پاموک است، تصریح کرد: مخاطبان می‌توانند عکس‌های ویترین موزه را تمام رنگی مشاهده کنند و یادداشت پاموک را بخوانند. اگر این کتاب چاپ می‌شد قیمت پشت جلد آن 300 هزار تومان بود. ولی حالا با مبلغ پایین‌تری در فیدیبو فروخته می‌شود.

شهریاری از نشر کتاب‌های الکترونیکی جدیدی خبر داد و گفت: "دانش‌نامه هنر ژاپن" کتاب مفصلی درباره همه هنرها و هنرمندان ژاپنی و "دانش‌نامه آیین بودا" نیز در زمینه فرهنگ و هنر به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. این آثار تحت نظر ع.پاشایی ترجمه شدند و کارهای حجیمی هستند. این دو اثر 800 تا هزار صفحه‌ای پر از تصویرند و هزینه چاپ‌شان بسیار بالا است و ما هم به عنوان ناشر خصوصی امکان این کار را نداشتیم.

او افزود: اپلیکیشنی راه‌اندازی کردیم تا کتاب سه جلدی با عنوان "یادگیری هنر مدرن" (موزه موما)، را در آن نشر دهیم. موزه هنر مدرن نیویورک (موما) سایت مفصلی دارد که آثاری که در موزه هست را معرفی می‌کند و از این راه هنر مدرن را یاد می‌دهد. برای نخستین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد و به یک سایت مانند ساختار کتاب نگاه می‌شود. اپلیکیشن فارسی نوشتیم و قصد داریم چنین کتاب حجیمی را الکترونیکی منتشر کنیم.