گروه تجسمی هنرآنلاین: گالری اکنون و نگارخانه صفوی در شهر اصفهان پذیرای نمایشگاه گروهی از هنرمندان خارجی هستند. در این نمایشگاه که «فلورا ایرانیکا، از پای البرز تا قله‌های آلپ» نام دارد آثاری از ۱۲ هنرمند اتریشی به نمایش درآمده است که همگی با موضوع طبیعت و گیاهان کار شده‌اند.

الهام‌بخش این نمایشگاه مجموعه گیاه‌شناسی در موزه تاریخ طبیعی وین است که شامل مجموعه‌ای از گیاهان دارویی است که گیاه‌شناس اتریشی تئودور کوچی آن‌ها را در قرن نوزدهم از ایران و افغانستان جمع‌آوری کرده است. کوچی حدود ۱۸۰ سال پیش به قله دماوند صعود کرد و در سفر‌های تحقیقاتی به ارتفاعات ایران مجموعه‌ای غنی از گیاهان را گردآوری کرد.

فرشیدو لاریمیان کیوریتور این مجموعه، آثاری از دیوید ایسل، هانا استیپل، رجینا آنزنبرگر، کارین ماریا فایفر، ماریان لانگ، میکالا پوتز، کارین کارین پلیم، کریستینا گروبر، ایون اسؤالد و کریستوفر ویتین را انتخاب کرده است که همه آن‌ها درحوزه طبیعت، گیاهان و بوم‌شناسی، آثاری در رسانه‌های گوناگون مانند عکاسی، نقاشی، اینستالیشن، ویدئو و... به وجود می‌آورند.

این نمایشگاه با برنامه‌های علمی و پژوهشی، نمایش فیلم مستند علمی، مصاحبه با چند متخصص در زمینه گیاهان و اکولوژی، و نمایش تصاویر و اسناد تاریخی همراه است تا بازدیدکنندگان را با فضای مجموعه هرباریوم در قلعه آیشبرگ آشنا کند.

فلورا ایرانیکا

دیوید ایسل گیاهان را در طراحی‌ها و نقاشی‌ها و کلاژ‌های خود وارد کرده است و طبیعت را به گونه‌ای متفاوت نشان می‌دهد. گاه یک برگ خشکیده که روی کاغذ چسبانده شده است تبدیل به حجمی مانند یک کیک برش خورده می‌شود و گاه بر روی عکسی از یک شهر با ساختمان‌های انبود، خطوط سبزی دیده می‌شود که یادآور ساقه‌های نازک چمن هستند.

فلورا ایرانیکا

هانا استیپل رنگ‌ها را لایه لایه روی تابلو قرار می‌دهد و در این میان فرم‌های مختلف گیاهی را با استفاده از شابلون روی کار می‌آورد. در نهایت بر روی این تصویر یک پارچه از گیاهان و رنگ‌ها، جمله‌ای هشدار دهنده درباره طبیعت و آسیب‌هایی که به آن وارد شده است دیده می‌شود.

فلورا ایرانیکا

رجینا آنزنبرگر در طول چندین سال به عکاسی از یک مکان طبیعی در شهر وین پرداخت و مراحل انقراض و تبدیل شدن آن به بیابان را ثبت کرد. او در کلاژ‌هایش قطعاتی کوچک از گیاهان منطقه را با تصاویری از آن محیط ترکیب کرده است.

فلورا ایرانیکا

زودگذر بودن موقعیت‌ها در آثار کارین ماریا فایفر دیده می‌شود. انبوهی از گیاهان خشک شده که از نخ‌های کوچک آویزان هستند یا ساقه‌های خشکی که در زمینه‌ای پلاستیکی فرو رفته‌اند، بازسازی طبیعت، پس از نابودی اجزای آن هستند.

فلورا ایرانیکا

ماریان لانگ نقاشی‌های ظریفی از جانوران و گیاهان می‌کشد و پروانه‌ها، حشرات، تنه درختان قطع شده، برگ‌های خرد شده و... موضوع آثار او هستند. دسته دیگر از آثار او با کنار هم قرار گرفتن نقاط سبز شکل گرفته‌اند که در نهایت تبدیل به فرم خانه یا برجی بلند می‌شود و طبیعت را با محل زندگی انسان ترکیب می‌کند.

فلورا ایرانیکا

مایکلا پوتز در آثار دیجیتالی خود به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا آنچه از دست رفته می‌تواند ادامه یابد یا خیر. در این تصاویر گیاهان در حال انقراض چنان کش آمده‌اند که از فرم اصلی خود خارج شده و به عناصر درهم رفته و ناشناس تبدیل شده‌اند.

فلورا ایرانیکا

کارین پلیم گاه انبوهی از گیاهان متنوع را در کنار هم ترکیب کرده و به شکل حجمی بزرگ و منسجم درمی‌آورد، یا این ترکیب انبوه را بر روی بوم نقاشی و سطح دو بعدی می‌آورد تا جهان‌های تصویری را خلق کند که گیاهان را متحد می‌کند.

فلورا ایرانیکا

کریستینا گروبر طبیعت را با دنیای دیجیتال پیوند‌زده و ویدئوآرت‌های چند رسانه‌ای خود را بر اساس تحقیقاتی درباره آب، پایداری و زیرساخت‌های دیجیتال می‌سازد.

فلورا ایرانیکا

کریستوفر ویتین ۳۰ قطعه عکس پولاروید از گیاهان مختلف را در کنار مجموعه‌ای از عکس‌ها، نقاشی‌ها، کارت پستال‌ها، گیاهان خشک شده و وسایل شخصی قرار داده است که ارتباط هنرمند را با طبیعت نشان می‌دهد.

فلورا ایرانیکا

ایون اسؤالد در مجموعه «کلوزآپ» مطالعه‌ای در مورد شکوفه دادن و پژمرده شدن شکوفه‌های گیاهان داشته است. او در هر تصویر با نشان دادن بخش کوچکی از گیاه، به جای نمایش فرم کلی آن، خطوط منحنی و زوایایی را نشان داده است که بر شکنندگی و ظرافت گل‌ها تأکید می‌کند.