گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی چندرسانه‌ای NFT با کیوریتوری شیدا شهباز توسط گالری اکنون شهر اصفهان برگزار شد. شهباز در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این نخستین دوره نمایشگاه  NFT در اصفهان است و ما تصمیم گرفتیم در هر دوره ۱۰ هنرمند را انتخاب کنیم و از هرکدام یک اثر به نمایش بگذاریم. مدیر گالری اکنون پیشنهاد برگزاری نمایشگاه NFT همراه با نمایش فیزیکی آثار را به من داد و به این ترتیب دری باز شد به سمت هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان هیچ شناختی از NFT نداشتند این نمایشگاه توانست نظر آن‌ها را جلب کند.

شهباز درباره آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمد گفت: در این نمایشگاه روی موضوع خاصی تمرکز نداشتیم و هر هنرمند بر اساس سبک کاری خودش به انتخاب خود اثری در زمینه انیمیشن، پرتره، ویدئو، نقاشی کلاسیک و... به ما تحویل داد. هنرمندان این مجموعه در داخل یا خارج از کشور حضور دارند و سعی می‌کنیم در دوره‌های بعدی نمایشگاه هنرمندان خارجی را هم معرفی کنیم.

او ادامه داد: NFT یا توکن غیرقابل تعویض چون حالت غیرمتمرکز دارد فقط در فضای مجازی می‌توان روی آن تمرکز کرد و همه افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خاص می‌توانند خودشان را معرفی کنند. وقتی اثری روی بلاک چین قرار می‌گیرد برای همیشه غیر قابل تغییر می‌شود و یا تغییرات آن قابل مشاهده است و به همین دلیل امنیت زیادی دارد. در بخش آثار هنری نکته قابل توجه آن است که هنرمند برای معرفی خود دیگر نیازی به گالری ندارد بلکه اثر را بر روی پلتفرم‌های مخصوص قرار می‌دهد و هزینه آن را پرداخت می‌کند. البته این کار هم سختی‌های خاص خود را دارد اما باعث می‌شود که مجموعه‌داران به شکل مستقیم با هنرمند در ارتباط باشند و علاوه بر آن فروش یک اثر تا آخر عمر به هنرمند سود می‌رساند، زیرا اگر مجموعه‌داری اثر NFT را بخرد در فروش‌های بعدی درصدی از مبلغ آن به هنرمند تعلق می‌گیرد.

شهباز افزود: این مسئله در حالت فیزیکی وجود ندارد و هنرمند وقتی اثر خود را می‌فروشد دیگر هیچ اطلاعی از آن ندارد و در خرید و فروش‌های بعدی هم سودی نمی‌گیرد. اما هنرمند در سیستم بلاک چین می‌تواند همیشه اثر خود را دنبال کرده و خرید و فروش‌های آن را پیگیری کند و از هر فروش جدید آن درصدی سود بگیرد.

این هنرمند ادامه داد: هر کسی می‌تواند هر آنچه را که خلق کرده است به  NFTتبدیل کند، اما قوانین کپی‌رایت به شدت در این فضا پیگیری می‌شود و اگر کسی کار کپی را در پلتفرم‌های NFT قرار دهد با توجه به رقابت خیلی شدیدی که وجود دارد سریعا از این جامعه حذف می‌شود.

شهباز افزود: در NFT هم می‌توان کارها را در بستر بلاکچین ارائه کرد و هم می‌توان آن‌ها را به صورت فیزیکی درآورد. کسانی که کار دیجیتال انجام می‌دهند می‌توانند نسخه چاپی را برای خریدار بفرستند و کسانی که کار فیزیکی انجام می‌دهند می‌توانند آن را اسکن کرده و در بلاک چین قرار ‌دهند. به این ترتیب کارهای فیزیکی و دیجیتال قابل تبدیل به یکدیگر هستند و این انتخاب شخصی خریدار است که کار فیزیکی را دریافت کند و یا فقط کار دیجیتال را بخواهد. در این نمایشگاه بعضی کارها از نسخه فیزیکی به دیجیتال تبدیل شده بودند و بعضی از کارها از ابتدا دیجیتال بودند و یک نسخه چاپی هم از آن‌ها تهیه شده بود.

او درباره مواجهه مخاطبان با این نوع از آثار گفت: مثل همه چیزهای جدیدی که در دنیا وجود دارد عده‌ای هستند که در مقابل NFT هم جبهه بگیرند. در خارج از ایران نیز همچنان این موضوع کاملا جا نیفتاده است با این وجود در حال حاضر میلیون‌ها اثر در پلتفرم‌های NFT وجود دارد و میلیون‌ها خریدار برای آن‌ها هست.