سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مؤسسه هنری چیامد با عنوان منتور و توسعه‌دهنده زیرساخت کسب‌وکارهای مد به‌تازگی "ثبت خلاق" شده است.

از همین رو گفت‌وگویی با خاتون شهبازی مدیرمسئول این مؤسسه و دبیر دو دوره جشنواره مد و لباس "سی‌پال" انجام داده‌ایم تا در جریان جزئیات این رخداد قرار گیریم. مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با شهبازی را در ادامه بخوانید:

مؤسسه چیامد با پشتوانه بالغ بر ۳۵ سال تجربه، تخصص، آموزش و برگزاری جشنواره در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت خلاق شده است. لطفاً در ابتدا توضیح مختصری از تعریف مؤسسه هنری خلاق ارائه دهید.

طبق تعریف زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، شرکت‌هایی که جوهره رشد آن‌ها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید در سطح بازار هدف است و همچنین با استفاده از مدل‌های نوین کسب‌وکار، به خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری، در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه‌ها، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت‌هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب‌وکار بنگاه شود، می‌پردازند به‌عنوان شرکت خلاق شناخته می‌شوند. به‌طور خلاصه یک شرکت خلاق یعنی شرکتی که بتواند نیازهای افراد مختلف جامعه را با کمترین هزینه، با تکیه‌بر علم و دانش، خلاقیت و نوآوری برآورده سازد به‌نحوی‌که این نیازها به بهترین حالت ممکن برطرف شود. اهمیت شرکت‌های خلاق در این است که ظرفیت بالای این شرکت‌ها در ایجاد و رونق اشتغال کشور نقش بسیار مهمی دارند همچنین با ایجاد و تولید خدمات و محصولات نوین و متنوع، نیازهای جامعه را در بخش‌های گوناگون برطرف می‌کنند.

چه شد که مؤسسه چیامد به‌عنوان مؤسسه خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ثبت رسید؟

مؤسسه چیامد طی دو سال برگزاری جشنواره "سی‌پال" باهدف شناسایی افراد مستعد و خلاق و ایجاد فرصتی برای معرفی آن‌ها، سعی در رشد و توسعه عملکرد این افراد داشته است. به‌جرئت می‌توان گفت یکی از معضلات اصلی فعالان مد و لباس، عدم شناسایی توانمندی‌های آن‌هاست و ما به جد معتقدیم ایجاد بستر کارآفرینی در جشنواره "سی‌پال" به‌واسطه برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی مد و لباس و توسعه کسب‌وکار فراهم می‌شود.

به‌تازگی کلوبی با عنوان "سی‌پال" نیز تشکیل‌شده است که در بدو امر، استمرار و انسجام در ارتباطات هدفمند در سایه شکل‌گیری این مجموعه تداعی می‌شود. لطفاً از اهداف متنوع مؤسسه چیامد به‌منظور تشکیل این کلوب در پی دریافت گواهی ثبت خلاق توضیح دهید؟

طی دو دوره برگزاری این رویداد، هنرمندان بسیاری از شهرهای مختلف ایران در جشنواره حضور به هم رسانده‌اند و اکنون این الزام وجود دارد که ارتباطات شکل گرفته، در قالبی منسجم و هدفمند به‌منظور رشد و پویایی هنرمندان دنبال شود و در این میان کلوب "سی‌پال" با محوریت ادامه گفتمان، همفکری و ارزش‌آفرینی برای همه فعالان مد و لباس کشور تأسیس‌شده است. استمرار و انسجام در ارتباطات هدفمند، تشکیل یک گروه تخصصی و حرفه‌ای، گفتمان در خصوص چالش‌های مد و راه‌حل‌های آن، آموزش و فرصتی برای رشد جمعی طراحان مد و کمک به توسعه کسب کارهای مد ازجمله اهداف تأسیس کلوب "سی‌پال" است.

چه خدماتی در کلوب "سی‌پال" ارائه می‌شود؟

ایجاد فرصتی به‌منظور هم‌افزایی، همکاری و مشارکت فعالان مد و لباس کشور، ارائه مشاوره‌های تخصصی فردی و یا جمعی، برگزاری نشست‌های تخصصی در ارتباط با راهکارهای توسعه کسب‌وکار و سایر جریانات منتهی به عرصه مد و لباس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نشست‌های تشریح موضوع جشنواره "سی‌پال"، برگزاری نشست‌های انتقال تجربه، آشنایی و تعامل با اساتید و تولید محتوای آموزشی ازجمله خدمات این کلوب است.

چه مزیت‌هایی برای اعضای کلوب "سی‌پال" در نظر گرفته‌شده است؟

هم‌افزایی، همکاری و مشارکت با فعالان سرتاسر کشور، برگزاری بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کلوب در فضای مجازی و ایجاد فرصت برای آموزش فعالان سرتاسر ایران، اولویت اطلاع‌رسانی کلیه برنامه‌های "سی‌پال" برای اعضای کلوب، برگزاری رایگان نشست‌ها برای اعضا و اختصاص تخفیف برای کارگاه‌ها، یک سال عضویت در کلوب "سی‌پال" و بهره‌مندی از مطالب آموزشی و ایجاد ارتباط مؤثر، در اولویت قرار دادن اعضای کلوب برای حضور در شورای راهبردی، در اولویت قرار دادن اعضای کلوب برای حضور در بخش داوران جوان، ارائه گواهی‌نامه برای کارگاه‌های آموزشی، ارائه گواهی حضور برای نشست‌ها (گواهی سالیانه برای کل نشست‌ها) و برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ ازجمله این امتیازات به شمار می‌رود.

خاتون شهبازی

اعضای افتخاری کلوب "سی‌پال" چه کسانی هستند و چه کسانی می‌توانند به عضویت کلوب "سی‌پال" درآیند؟

اعضای شورای سیاست‌گذاری، داوران جشنواره، اساتید، پژوهشگران، صاحب‌نظران و مؤسسین جشنواره "سی‌پال" در این گروه قرار می‌گیرند. همچنین شرکت‌کنندگان جشنواره "سی‌پال"، سایر فعالان مد و لباس سرتاسر کشور و کلیه علاقه‌مندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند عضو این کلوب شوند.

لطفاً درباره جزئیات عضویت در کلوب "سی‌پال" توضیح دهید؟

عضویت در کلوب "سی‌پال" به‌طور سالیانه است و برنامه‌های آن به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و در صفحه کلوب "سی‌پال" منتشر می‌شود. تمام فعالان مد از سراسر ایران می‌توانند عضو کلوب شوند و از تمام مزایای آن بهره‌مند شوند. بعد از عضویت به پیج کلوب دعوت خواهند شد.

با توجه به تمرکز مؤسسه چیامد در حوزه مد و لباس و انجام اقدامات متعدد در مسیر همراهی و هم‌افزایی فعالان این عرصه در بخش‌های متعدد، اگر بخواهید به چالش‌های موجود در مسیر اشاره کنید، چه نکاتی را در اولویت می‌دانید و بخش بعدی پرسش آنکه دولت چگونه می‌تواند شما را در آن مسیر همراهی کند؟

صنعت مد در ایران بسیار نوپاست و بخش کسب‌وکارهای کوچک آن در حال شکل‌گیری است. عدم وجود زیرساخت‌های قانونی منطبق با نیازهای کسب‌وکارهای مد از چالش‌های مهم کسب‌وکارهای مد است. یکی از اهداف موسسه چیامد برقراری ارتباط با سازمان‌ها و ارگان‌های ‌ذی‌ربط است تا فرصتی برای تعامل و شرح نیازها و ایجاد همکاری مشترک فراهم کند. تا زمانی که این تعامل با سازمان‌های دولتی و ارگان‌ها شکل نگیرد کسب‌وکارهای کوچک مد نمی‌توانند پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند. صنعت مد تلاقی هنر و اقتصاد است و به زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی برای رشد و توسعه نیازمند است و جز کسب‌وکارهای کوچک زود بازدهی است که در صورت حمایت رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد کرد و در ایجاد شغل و کارآفرینی تأثیر بسزایی دارد.

لطفاً از اهداف و برنامه‌هایتان برای آینده "سی‌پال" بگوئید.

هدف اصلی برگزاری جشنواره "سی‌پال" شناسایی و معرفی فعالان خلاق و مستعد حوزه مد و لباس و توسعه کسب‌وکارشان است. حمایت از تولید ملی و معرفی دستاوردهای این عرصه، ایجاد بستری برای هم‌افزایی، تعامل و همکاری فعالان مد، شناسایی و معرفی طراحان خلاق و مستعد، توجه به فرهنگ و اصالت ایرانی و انعکاس آن در ابعاد متفاوت جشنواره، تمرکز بر توسعه مد در فضای ITC و معرفی و حمایت از استارت آپ‌های مد، تشویق و ترغیب جامعه برای شناسایی و حمایت از فعالان مد و لباس، تعامل در عرصه بین‌المللی و معرفی آثار طراحان و فعالان مد و آموزش و توسعه کسب‌وکار فعالان مد ازجمله اهداف ما به شمار می‌رود. به‌هرروی تاکنون بیش از 8500 اثر طی دو سال برگزاری جشنواره "سی‌پال" به دبیرخانه رسیده و بیش از 40 کارگاه و 300 نشست و جلسه برگزار شده است. امیدواریم بتوانیم شرایطی برای حمایت تولید ملی و رونق کسب‌وکارهای کوچک مد در فضای IT فراهم کنیم. همچنین آینده‌پژوهی،‌ استفاده از فضای مجازی، رونق تولید ملی و تمرکز بر هنر ایرانی از چشم اندازه‌های آتی جشنواره "سی‌پال" است.

نقش "سی‌پال" را در رساندن مؤسسه هنری چیامد به مرحله ثبت خلاق تا چه اندازه مؤثر می‌دانید؟

پیامد دو سال برگزاری جشنواره "سی‌پال" و تعاملات به وجود آمده برای خانواده مد و لباس، فرصتی ایجاد کرد تا با توجه به رزومه موجود و اهداف تلاش کنیم مؤسسه چیامد را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان مؤسسه خلاق ثبت کنیم. از سویی دیگر "سی‌پال" پلتفرم بخش خصوصی مد در ایران است که با برگزاری یک جشنواره سعی می‌کند چالش‌های فعالانه مد و لباس را در بحث ایجاد ارتباط و آشنایی با توانمندی‌ها و مشارکت سراسری فراهم آورد.

مجموعه شما در پی شیوع کرونا چه تدابیری را به‌منظور تداوم برنامه‌های اجرایی اتخاذ کرده است؟

مهم‌ترین مسئولیت ما در بحث ثبت خلاق، ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه کسب‌وکارها و کمک به رونق اقتصادی آن‌ها است که این هدف با آموزش و ایجاد فرصت معرفی فراهم خواهد شد. این‌گونه بود که از اسفندماه سال گذشته نیز که کسب‌وکارهای موجود، حدود دو تا سه ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعلیق افتادند، تصمیم گرفتیم بر مبنای اهداف توسعه دهندگی رشد و خلاقیت، کلوبی را برای "سی‌پال" تأسیس کنیم تا در این فضا ارتباطات همچنان ادامه داشته باشد، اهداف و چشم‌اندازهای ما در مسیر توسعه کسب و کارهای کوچک دنبال شوند و در شرایط موجود نیز، محافل سی‌پالی به‌منظور برپایی نشست‌های تخصصی رایگان، کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌ها و مواردی ازاین‌دست برپا باشند.