سرویس تجسمی هنر آنلاین: نمایشگاه آثار سی هنرمند معاصر ایران با عنوان "ریشه‌ها"،  10 ماه می (20 اردیبهشت 96) در "Asia House" در  "Capital Art" لندن با همراهی دانشگاه کینگستون برگزار شد. نمایشگاهی که در آن 56 اثر از هنرمندان ایرانی از سراسر جهان به نمایش در آمد.

این نمایشگاه که در مسیر تبیین استراتژی ورود هنر ایران به بازارهای اقتصادی هنر جهان برگزار شده، بر اساس تز پایان‌نامه یک دانشجوی ایرانی شکل گرفته است.

مارینا پناهی فارغ التحصیل رشته تحصیلی مدیریت استراتژی اقتصادی از دانشگاه کینگستون لندن است که در خلال پایان‌نامه خود بر روی عنوان "پیوستن هنر ایران به بازارهای اقتصادی هنر جهان" کار می‌کند.

آسیا

پناهی با توجه به تز پایان‌نامه خود توانسته است برنامه‌هایی را برای معرفی هنر ایران در عرصه بین‌المللی تعریف کند که از لندن پایگاه اقتصاد هنر و یکی از قطب‌های ارائه هنرمعاصر در اروپا آغاز شده است.

او در این باره گفت: این برنامه بر اساس یک سری مطالعاتی که در لندن و برای معرفی هنر ایران به مجموعه‌داران و دوستداران هنر در اروپا صورت گرفته،  برنامه‌ریزی شده است.

مارینا پناهی در ادامه تحقیقات و پژوهش‌های خود اقدام به برگزاری نمایشگاه‌هایی محدود کرده است که متناسب با کارکردهای پژوهشی شکل متنوعی داشته است. او عنوان کرد: "ریشه‌ها" نخستین نمایشگاهی است که در طول این پروژه به صورت جدی در "Capital Art"، یکی از مراکز معتبر بین‌المللی برگزار شده است و قرار است به صورت سالیانه و در شکل گسترده‌تر نیز ادامه پیدا کند.

پناهی افزود: در این نمایشگاه هنرمندان ایرانی که مقیم ایران و سایر کشورهای جهان بوده‌اند حضور داشتند که در مجموع 32 هنرمند برای حضور در این پروژه انتخاب شدند. این هنرمندان آثار خود را ارسال کرده و این آثار بر اساس کیفیت اثر ، اوریجینالیتی و رزومه هنرمندان انتخاب شده است. پس از بررسی‌ها در نهایت 56 اثر برای نمایش در این پروژه انتخاب شده است که همه با توافق خود هنرمندان با قیمت‌هایی ارزان‌تر از آثار هنری حتی برخی از هنرمندان در بازارهای دیگر عرضه شده است.

آسیا

او درباره نحوه فروش این آثار و اهمیت قیمت آثار در ثبات پایگاه اقتصادی هنرمندان ایرانی بیان کرد: علیرغم این که ما در این نمایشگاه به فروش فکر نکرده بودیم اما این نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شد. خوشبختانه این نمایشگاه عمدتا از سویی مخاطبان اروپایی و یا حتی مراکز دانشگاهی مورد استقبال قرار گرفت. این نمایشگاه برای ما شرایطی ایجاد کرد تا متوجه برخی ظرفیت‌های نمایشگاهی برای ارائه آثار هنرمندان ایرانی باشیم و ظرفیت‌های دیگری را شناسایی کردیم که حضور در آرت‌فرها یکی از آن‌هاست. این نمایشگاه با محوریت فردی شکل گرفته است اما بی‌شک در سال‌های آینده هیئت انتخابی برای برگزاری این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

پناهی توضیح داد: البته این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های زیر مجموعه دانشگاه کینگستون تعریف شده است. این پروژه به عنوان بخشی از فعالیت جانبی "دانشگاه کینگستون لندن" است و این دانشگاه یکی از مهم‌ترین اسپانسرهای مالی این پروژه است.

لازم به یادآوری است نمایشگاه آثار "ریشه‌ها"، در "Asia House" در  "Capital Art" لندن با همراهی دانشگاه کینگستون برگزار شد.