یک شاعر با حضور در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب»که به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران از شبکه کتاب پخش شد، بیان کرد: انقلاب اسلامی مقصد و آرمانی است که همۀ مردم به سمت آن در حال حرکت هستند و هرگونه اشعاری که در این مسیر و ذیل این تفکر تولید شود، شعر انقلابی محسوب می‌شود.

 

 

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، علی داودی دربارۀ اشعار انقلابی، گفت: انقلاب به معنای دگرگونی است و ما در ادوار مختلف تغییر و تحولاتی در این حوزه داشته‌ایم و به پیوست آن سبک‌ها و مکاتب مختلفی شکل گرفته است. انقلاب اسلامی مقصد و آرمانی است که همۀ مردم به سمت آن در حال حرکت هستند و هرگونه اشعاری که در این مسیر و ذیل این تفکر تولید شود، شعر انقلابی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: آرمان‌خواهی بزرگترین مرز و حدود این ادبیات است و در بین مضامین هم عدالت‌طلبی مختص انسان است. ادبیات انقلاب اسلامی بر مبنای انسانیت و آرمان‌های انسانی در حال حرکت است و می‌توان شعر انقلابی را زیرمجموعۀ شعر عاشورایی به حساب آورد.

این شاعر با اشاره به قالب‌های شعری رایج در زمان انقلاب، اظهار کرد: زمانی که مردم در شور و هیجان پیروزی هستند، طبعاً قالب‌هایی با ساختار موسیقیایی را مشاهده می‌کنیم که در آن  قالب‌های کلاسیک احیا و به آنها توجه ویژه‌ای شد. ما با شاعران فعالی روبرو هستیم که نسبت به جهان پیرامون، حوادث و مفاهیم جاری در جهان و مسائل زیستی توجه نشان می‌دهند و اکنون شاهد گونه‌های مختلفی از شعر با محوریت انقلاب اسلامی هستیم.

او دربارۀ مواجهۀ شعر نو با موضوع انقلاب اسلامی، تصریح کرد: آگاهی حاصل تغییر در روند از زندگی است و به پیامد این تجربه قالب‌های شعری هم تغییر یافتند و شعر نو به وجود آمد. شعر نو، حاصل زندگی نو و جدیدی است که با تفنن حاصل نمی‌شود و همین گره‌خوردگی زندگی با شعر باعث شده است که زندگی انسان ایرانی با انقلاب اسلامی عجین شود.

داودی در پایان، بیان کرد: شعر نو صرفاً تحول در قالب‌ها نیست و نو شدن نگاه است و قالب اگر سنتی باشد با نگاه جدیدی می‌توان به آن نگریست.

گفتنی است، ویژ‌ه‌برنامۀ «حوالی کتاب» به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، از 14 بهمن ماه 1402 تا 18 بهمن ماه، ساعت 15:40 به صورت همزمان از شبکه کتاب و شبکه تهران پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این ویژه‌برنامه را از طریق ketab.tv مشاهده کنند.