گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین بازنشر و اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط با چاپ و نشر کتاب را یکی از تکالیف خود می‌داند و خبر انتشار یا تجدید چاپ هر کتابی که برای مردم مفید تشخیص دهد را منتشر می‌کند. با همین رویکرد هنرآنلاین آمدۀ دریافت و انتشار خبرهای ارسالی توسط ناشرین عزیز میهن‌مان است. با ما همراه باشید.

با این مقدمه سه خبر کتابی به حضورتان تقدیم می‌گردد.

 

 

 

رمان «تن‌نور» منتشر شد 

جدیدترین رمان حسین قربانزاده خیاوی با عنوان «تن‌نور» در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. 

فضای رمان «تن‌نور» در روزگار پیش از جنگ تحمیلی آغاز می‌شود و با جنگ گره می‌خورد. داستان درباره پسری اهل آذربایجان به نام آراز است. پدرش تکاور نیروی دریایی ارتش است و بعد از مرگ همسرش، آراز را به اجبار با خود به خرمشهر می‌برد و به دوستش می‌سپارد، اما آراز تاب و تحمل گرمای خطه جنوب را ندارد، از طرفی هم فقدان مادر آزارش می‌دهد. در ادامه، آراز با نجمه دختر میزبان آشنا می‌شود و کم‌کم با محیط سازگار می‌شود، اما جنگ شروع می‌شود و آراز و این خانوادة چهارنفره درست وسط درگیری گرفتار می‌شوند.

قربانزاده که قلم‌زدن در حوزه نوجوان را در دستور کار خود قرار داده است، این بار در «تن‌نور» نیز به دغدغه‌ها و مشکلات نوجوانان در مواجهه با مقوله‌هایی مانند جنگ، فقدان، عشق و مرگ می‌پردازد. به گفته نویسنده، این رمان برای نوجوانان بالای 15 سال نوشته شده است. 

قربانزاده خیاوی پیش از این با کتاب‌های «رد انگشت‌های اصلی» و «صلیب سلمان» در انتشارات سوره‌مهر شناخته شده است. 

IMG_20240202_065947_156

«تن‌نور» با شمارگان 500 نسخه و با قیمت 255 هزار تومان در دست‌رش علاقمندان قرار دارد.

در این رمان می‌خوانید:

«آن روی نجمه را خودم هم نمیدانم چه جوری است، چون خودم هم ندیدم ولی همیشه میدانستم درون من یک نجمۀ دیگری هم هست، یا بسیار عاقل و آرام یا بسیار سرکش و دیوانه. آن یکی نجمه کی خودش را نشان میداد، نمیدانم. جنگ اجازه نداد آن یکی نجمههای هزاران نفر مجال خودنمایی داشته باشد، یکی هم آراز مهمان سفید نجیب.

 

----

«افسانه سهند و سندباد» روایتی از دوستی در دو بُعد زمانی منتشر شد

کتاب «افسانه سهند و سندباد» اثر داریوش عابدی با ویرایش و طرح جلد جدید در نشر مهرک منتشر شد.

 این رمان که برای رده سنی بالای ۱۳ سال نگارش شده است، داستان دو نوجوان، یکی در دنیای امروز و دیگری در عصر کهن است؛ آشنایی این دو شخصیت (سهند و سندباد) نیز در عصر کهن اتفاق می‌افتد و از زمان آشنایی، حوادثی برای این دو نوجوان پیش می‌آید که ادامه‌ی راه را بدون یکدیگر غیرممکن می‌کند.

«افسانه سهند و سندباد» سعی دارد با ارائه داستانی مهیج، خواننده را با مفاهیمی مانند همدلی، ایثار، اتحاد و مبارزه با ظلم آشنا کند.

انتشارات مهرک (بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) چاپ سوم این کتاب را با بازبینی و طراحی جلد جدید منتشر کرده است. 

ویراستاری این کتاب را آزاده امیدمهر و تصویر جلد را سمیه محمدی به پایان رسانده است.

IMG_20240202_073925_509

 نسخه جدید«افسانه سهند و سندباد»، در ۱۹۷صفحه، با شمارگان 1250 نسخه و به قیمت۱۲۵ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

 

----

در رونمایی «فرار» مطرح شد؛ 

اسرای عراقی مدیون مردم ایران هستند

 

کتاب «فرار» با حضور راویان خاطرات و اهالی فرهنگ و کتاب، در فرهنگسرای امید رونمایی شد. 

در این مراسم مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، علی اکبر شیروانی مدیر عامل انتشارات سوره‌مهر، ساسان ناطق مدیر دفتر اسارت حوزه هنری و پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه 13 و رییس فرهنگسرای امید و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه در فرهنگسرای امید برگزار شد.  

همچنین در این مراسم اصغر عزیزی رییس کمیسیون تبادل اسرا امیر سرتیپ دوم حاج داوود مهدی‌زاده، سروان حاج مختار برهانی، سروان حاج سید جعفر هاشمی فرد، سروان حاج رضا یوسفی و زینب افشار از فرماندهان و پرسنل اردوگاه‌های نگهداری اسرای عراقی حاضر بودند. 

در ابتدای این مراسم پروانه دوستی ضمن خیرمقدم به مهمانان یکی از رسالت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را ترویج کتاب و کتابخوانی دانست و ابراز امیدواری کرد با نگارش کتاب‌هایی همچون «فرار»، تاریخ و حماسه دفاع مقدس برای آیندگان ماندگار شود.  

در ادامه مرتضی سرهنگی پشت تریبون قرار گرفت و از تجربیاتش از حضور در اردوگاه‌های اسرای عراقی در ایران سخن گفت.  

سرهنگی بیان داشت: اسیران، افسران و درجه‌داران عراقی در ایران بیش از 60 عنوان کتاب نوشته و به چاپ رسانده‌اند؛ اتفاقی که شاید در هیچ جای دنیا رخ نداده باشد. همه این کتاب ها حامل این پیام هستند که ما از ایرانی‌ها پوزش می‌خواهیم که به کشورشان حمله کردیم و خرابی به بار آوردیم. بسیاری از این افراد دلیلی برای حضور در جنگ نداشتند.  

وی در ادامه گفت: مردم و ارتش به خوبی از این اسیران عراقی نگهداری کردند. اسارت به ذات سخت است اما ما اسارت را برای عراقی‌ها سخت نکردیم. اسیران عراقی مدیون پزشکان پرستاران و ارتش ما هستند. جالب است بدانید همین رفتار نیک باعث شد در جریان تبادل اسرا، پنج هزار نفر از این اسرا به عراق برنگردند و ایران را برای زندگی انتخاب کنند. 

سپس سرهنگ اصغر عزیزی رییس کمیسیون تبادل اسرای عراقی در سخنانی گفت: صدور منشور نگهداری اسیران از سوی امام خمینی باعث شد نگهداری از اسیران سمت و سو بگیرد چرا که امام خمینی در این منشور تاکید داشتند باید با رفتار خود طعم شیرین اسلام را به اسرا بچشانید. این اتفاق افتاد و ما نتیجه آن را در جایی دیدیم که برای مثال اگر اسیری در بیمارستان، بهشت زهرا و یا نماز جمعه از اتوبوس جا می‌ماند خودش به مسئولان اطلاع می‌داد و به اردوگاه برمی‌گشت. نگهداری از اسرا در ایران فقط فیزیکی نبود بلکه انواع آموزش‌ها و مهارت‌ها به آن‌ها ارائه می‌شد. 

وی گفت: فرار از حقوق اسیر جنگی است و برخلاف عراق که با اسرایی که فرار می‌کردند، برخورد قهرآمیز و تنبیهی می‌کرد، ما فقط جریان فرار را واکاوی می‌کردیم تا از کم و کیف آن و ایرادات اردوگاه و پرسنل آگاه شویم. علیرغم فرارهایی که توسط اسرای عراقی انجام شد، هیچ‌یک موفق به خروج از مرز ایران نشدند. 

سرهنگ عزیزی که مسئولیت مصاحبه با راویان کتاب را نیز برعهده داشت در ادامه تصریح کرد: سخت‌گیری دولت عراق و استخبارات به حدی بود که بعد از فرار موفقیت‌آمیز یکی از اسرای ایرانی از اردوگاه‌های عراق و آزارهایی که متوجه اردوگاه شد، همه اسرا تصمیم گرفتند که دیگر فرار نکنند.  

در پایان این مراسم، مرتضی سرهنگی، اصغر عزیزی، پروانه دوستی و نسرین ساداتیان (نویسنده کتاب) با حضور روی سن از کتاب فرار رونمایی کردند.

fararmain

IMG_20240202_074019_875

IMG_20240202_074019_868

IMG_20240202_074019_852