به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر دوشنبه 9 بهمن در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست آقایان علیرضا قزوه دبیر علمی جشنواره، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و حامد محقق دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

علی رمضانی به سوال خبرنگار هنرآنلاین در این نشست، درباره دیر انتخاب شدن دبیرعلمی جشنواره شعر فجر و عدم امکان شرکت در جشنواره برای شاعرانی که کتاب چاپ شده ندارند، این گونه پاسخ داد: بعضی از موضوعات، مسائل آیین‌نامه‌ای است که بایستی به شکل اساسی‌تر مورد بررسی قرار گیرد. افزایش جوایز اهدایی به برگزیدگان و اضافه‌شدن بخش جدید به جشنواره‌ها از این قبیل است همچنین در جلسات هیئت علمی جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر درباره کتاب‌های ارسالی به دو رویداد ادبی بحث و بررسی‌های فراوانی صورت گرفته است و این مسئله مطرح شده که ممکن است برخی آثار ادبی و اشعار که در کتابها آمده در سال‌های گذشته خلق شده باشد و ما در واقع به آثار قبلی نویسندگان و شعرا جایزه می‌دهیم؛ این اتفاق موجب می‌شود جشنواره در مسیر خلق اثر جدید موثر نباشد.

وی در ادامه گفت: حتی در جلسات هیئت علمی بررسی شد که ما در کنار کتاب‌های چاپ شده، شرایط ارسال آثاری که تبدیل به کتاب نشده است را هم فراهم کنیم. لازم به ذکر است در جلسات مختلف این جشنواره‌ها در مورد آنچه در ذهن دوستان خبرنگار می‌گذرد بررسی و ارزیابی های لازم صورت می‌گیرد. بعضی از این پیشنهادها باید ابتدا آزمایش شوند و سپس در آیین‌نامه برگزاری رویدادهای مختلف ادبی بیاید. برای مثال، قرار است در ایام ماه مبارک رمضان، برگزیدگان جشنواره شعر فجر در یک برنامه تلویزیونی گرد هم خواهند آمد و استان‌های مختلف هم در شبکه‌های استانی خودشان برنامه ای مشابه خواهند داشت؛ در حال بررسی هستیم تا این شکل از بازتاب رسانه‌ای به بخشی از جشنواره تبدیل شود.

رمضانی در ادامه افزود: به دنبال این هستیم تا با تدابیر رسانه‌ای و استفاده از ظرفیت رسانه ملی، همه کشور درگیر جشنواره شعر فجر شوند و به این وسیله نقص محافل شعر که بعضا بازتاب و بازدهی لازم را ندارند را برطرف کند. همانطور که می‌دانید بسیاری از اجتماعات بعد از کرونا ماهیت و هویت جدید پیدا کرده‌اند. با این حال نفی نمی‌کنم که در حال حاضر هم قابلیت برگزاری محافل شعر استانی به شکلی باشکوه، شایسته و با استفاده از تمام ظرفیت استان‌ها وجود دارد. جالب است بدانید در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه آقای دکتر احمدوند در گفتگو با بنده این مطالبه را داشتند که دبیران همه جشنواره‌های سال بعد زودتر مشخص شود. البته بنده به ایشان عرض کردم که این مسئله را بعد از اختتامیه جشنواره‌ها و جوایز ادبی پیش رو مورد بررسی قرار خواهیم داد. این نکته را هم عرض کنم، با توجه به این که دبیر علمی جشنواره شعر دیر انتخاب شد، برخی محافل و برنامه‌های جانبی جشنواره بعد از اختتامیه هم ادامه خواهد داشت.