به گزارش هنرآنلاین، روابط عمومی انتشارات افراز، مقدمه این کتاب را اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است. در بخشی از این مقدمه آمده است: "زبان هنر خیلی لطیف و عمیق است و انتقال پیام آن سهل و ممتنع. سهل برای هنرشناسان و ممتنع برای کسانی که در این وادی دست ندارند. دکتر روح الله جعفری با مهارت این قدرت انتقال را در اثر گران‌قدر خود نشان داده‌اند تا هر کس به قدر ظرفیت خود از آن بهره بگیرد. امیدوارم قدر هنرمندان را بهتر و بیشتر بدانیم."

روز شنبه 21 اسفند مراسمی برای رونمایی از این کتاب در موزه‌ی سینما برگزار شد. به‌گزارش ایبنا، در ابتدای این مراسم ویدئویی نمایش داده شد که داریوش اسد‌زاده، اعظم کیان‌افراز، یاسین محمدی، روح‌الله جعفری، کاظم شهبازی و غلام‌حسین دولت‌آبادی درباره مجموعه "تئاتر ایران در گذر زمان" اظهار نظر کردند.

اعظم کیان‌افراز در روایت شکل‌گیری این مجموعه در این ویدئو گفت: "جشنواره‌ی فیلم امید رشت و نفت آبادان که آن سال‌ها برگزار شد و من در کسوت خبرنگار و استاد عزت‌الله انتظامی داور جشنواره. تلاشم برای جلب اعتماد و متقاعد کردن ایشان برای تالیف و پژوهش زندگی تئاتری‌‌شان و مکتوب کردن بخشی از تاریخ شفاهی تئاتر ایران، بیش‌ترین سهم این خاطره‌اند و سرانجام ماحصل دو سال پژوهش شد کتاب "جادوی صحنه؛ زندگی تئاتری عزت‌الله انتظامی" با مقدمه‌ حمید سمندریان و نقاشی روی جلد از آیدین آغداشلو، آغازگر راهی شد برای پژوهش تئاتر ایران و با هدف مکتوب کردن این تاریخ شفاهی تحت عنوان "تئاتر ایران در گذر زمان" و امروز بسیار خوشحال‌ و مفتخرم ‌که جلد دوازهم آن منتشر شده است و البته بدون عشق، همت و پشتکار پژوهشگرانش گذر از این مسیر امکان‌پذیر نبود و نیست."

همچنین در این آیین رونمایی کتاب، یاسر هاشمی رفسنجانی، فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که برای قرائت پیام پدرش به روی صحنه آمده بود، گفت: شاید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تنها شخص در تاریخ بود که در تمام سال‌های زندگی، هر شب یک ربع ساعت، وقت را به نوشتن خاطرهای روزانه اختصاص می‌داد. متأسفانه امروز ما در زمینه مطالعه وضع خوبی نداریم در حالی‌ که وارث پدرانی هستیم که چه در دوره پیش از اسلام و چه در دوره اسلامی به فرهنگ، علم و مطالعه شهره بوده‌اند.

وی در ادامه سخنانش پیام مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که در مقدمه کتاب "گروه هنرملی از آغاز تا پایان 1335-1357" نوشته بود، بدین شرح برای حاضران قرائت کرد:

"بی‌دلیل نبوده و نیست که از آغاز گفت‌وگوهای فرهنگی میان ملت‌های صاحب تمدن، وقتی صحبت از هنر، در همه‌ی اقسامش می‌شد و می‌شود، می‌گویند: "نزد ایرانیان است."

هنر مجموعه‌ای از فرایندهای ساخت انسان برای اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش فردی و جمعی جامعه به منظور انتقال یک معنا، مفهوم و ارزش و یا استفاده از توانایی و تخیل، برای بیان ویژگی‌های خوب فرهنگی و ادبی است که در ایران دوره‌ی اسلامی، همراه با کمال، فضیلت، هوشیاری، تقوا، دانش، کیاست و همه‌ی صفات نیک بوده و پا به پای رشد جوامع بشری، چون درختی که از ریشه و ساقه‌ی واحدی برمی‌خیزد و شاخه‌های متعدد می‌گیرد، کم‌کم رشته‌های متعددی را شامل شده که یکی از آن شاخه‌ها، هنر نمایشی است.

از تعریف و تقسیم این هنر می‌گذریم که مبحثی تخصصی و توضیح و تشریح آن در شأن متخصصان است، اما آن‌چه که نمی‌توان از آن گذشت، گذشته‌ی درخشان ایران از قدیم‌الایّام در انواع و اقسام هنر نمایشی، از جمله تئاتر است که سرچشمه‌ آن از آیین‌هاست.

تلفیق تمدن باستانی ایران با فرهنگ آسمانی اسلام، علاوه بر تغییر ماهوی، در بسیاری از مظاهر هنری، در هنر نمایشی و به ویژه تئاتر، چنان تأثیر شگرفی گذاشت که فراتر از تجربیات آکادمیک غرب، آن را از لابه‌لای برگ‌های کتاب، به محله‌ها، خانواده‌ها، کوچه‌پس‌کوچه‌های آبادی‌ها و میدان‌های شهرها کشاند تا بسیار عمیق‌تر از آن‌چه که به عنوان "سوگ سیاوشان" در ایران سابقه داشته، این‌بار تحت عنوان "تعزیه" جدالِ همیشگی حق و باطل، خوبی و بدی، ظالم و مظلوم و نهایتاً پیروزی خون بر شمشیر را در قالب ماجرای زمینی ـ آسمانی کربلا و عاشورا ترسیم نماید که البته شرح کامل سیر تدریجی آن در این مقال نمی‌گنجد.

آن‌چه در این مقال، برای مراسم رونمایی از کتاب "گروه هنر ملی از آغاز تا پایان (1335 - 1357)" در مجموعه‌ی "تاریخ تئاتر ایران در گذر زمان" باید گفت، این‌که جوانان عزیز، به‌خصوص دانش‌جویان و دانش‌آموزان که با کتاب به عنوان تغذیه‌ی روح و فکر، انس دارند و آشنایند، توجه داشته باشند که "کتاب بخوانند.، کتابِ خوب بخوانند و کتاب را خوب بخوانند.

در دوره‌ معاصر، وقتی کودتاگران 28 مرداد، تسمه از گرده‌ی مردم کشیدند و حتی حسینیه‌ها و مساجد و روضه‌خوانی‌ها را تعطیل کردند و مطبوعه‌ها را بستند، هنر ایرانی، این‌بار در قالب "گروه هنر ملی" به کمک آزادی‌خواهی آمد و رژیم، تنها راه را در به ابتذال کشیدن تئاتر می‌دانست که آن هم با هوشیاری هنروران، هنرمندان و مردم هنردوست، راه به جایی نبرد."

دوازدهمین جلد از مجموعه‌ "تئاتر ایران در گذر زمان" "گروه هنر ملی از آغاز تا پایان" در 1790 صفحه و در دو جلد با قیمت 300.000 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

تا پایان ایام نوروز این کتاب با تخفیف 250000 تومان در کتابفروشی هنر و ادبیات افراز عرضه می‌شود.

شهرکتاب مرکزی، شهرکتاب فدک، کتاب‌فروشی پارت و نیک از دیگر مراکز اصلی فروش این کتاب خواهند بود.

بنا بر این گزارش این کتاب با تخفیف ویژه تا پایان نوروز عرضه خواهد شد.