سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "کمدی استشمامات" به کارگردانی میثم عبدی این روزها در تماشاخانه کنش معاصر به صحنه می‌رود. میثم عبدی با ارائه توضیحاتی در مورد اجرای مجدد این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: آخرین اجرای ما به مدت 15 شب در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر بود که با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد، با پیشنهاد مجموعه کنش معاصر برای اجرای این اثر، تصمیم به اجرای مجدد آن در این سالن گرفتیم.

او در پاسخ به این سئوال که چرا از میان آثار دیگر خود بازهم تصمیم به اجرای این اثر گرفته، توضیح داد: ما پیش از این اجرا دو کمدی "اتفاقات" و "ارتفاعات" را اجرا کردیم؛ کمدی "ارتفاعات" سال 85 بعد از اجرا در جشنواره تئاتر فجر امکان اجرای عمومی پیدا نکرد؛ طبیعی است برای اجرای عمومی آن نمایش می‌بایست با توجه به زمانی که از زمان تولید داشتیم، اثری متفاوت را به صحنه می‌بردیم و با توجه به محدودیت زمانی‌مان، امکان آن را نداشتیم.

عبدی افزود: به‌هیچ عنوان علاقه‌ای به اجرای بازتولید ندارم؛ در حالی که این روزها به شدت این مساله مد شده است. تهیه‌کنندگان و سالن‌های نمایش این روزها کمتر ریسک می‌کنند تا اثر جدیدی را به صحنه ببرند. ما دو متن برای تولید داریم که در حال بررسی آنها هستیم.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: حمایت بخش دولتی بسیار کم شده است و این به ضرر همه است. اینکه تمام موارد را به تماشاخانه‌های خصوصی واگذار کنیم، بحث اقتصادی را به وجود می‌آورد و آنها هم ترجیح می‌دهند تنها روی آثاری که بازخورد مثبت آن را دریافت کرده‌اند سرمایه‌گذاری کنند.

او در رابطه با تغییر بازیگران این نمایش عنوان کرد: این تغییر به دلیل ضرورت بود نه مشکلات درون گروهی یا بهتر بازی کردن سایر دوستان. بازیگرانی که در اجرای قبل همراه ما بودند به دلیل حضور در آثار دیگر امکان همراهی با ما را نداشتند. در این اجرا با توجه به حضور بازیگران دیگر رنگ و بویی متفاوت ایجاد شده است. زمانی که تمرین می‌کردیم مانند کارگردان سینما که تمام صحنه‌ها را دکوپاژ می‌کنند، سر تمرین می‌رفتم، در عین حال نمی‌خواستم هرآنچه من گفتم را آنها شکل بدهد. کمدی استشماماتی که در کنش معاصر اجرا می‌شود بسیار متفاوت از آن چیزی است که مخاطبان این اثر پیش از این دیده‌اند.

عبدی اظهار کرد: کمدی کار کردن به شدت کار سختی است؛ ما در این حوزه با دو مساله مواجه‌ایم نخست آنکه باید تماشاگرانی را که به تئاتر آزاد می‌روند را جذب و آنها را با کمدی اصول‌مند تئاتر آشنا و او را راضی نگه دارید. دیگر آنکه به دلیل آنکه کمدی کار می‌کنید به دلیل رد پای نادرستی که کمدی آزاد در ذهن روشنفکران گذاشته، این گروه تمایلی به تماشای این آثار ندارد. ما بیست سال است تلاش می‌کنیم میان این فضا مرز مشخصی ایجاد کنیم. کمدی هم می‌خنداند و هم تفکر ایجاد می‌کند.

نمایش کمدی "استشمامات" به نویسندگی امید طاهری، کارگردانی میثم عبدی و نقش آفرینی وحید آقاپور،  نازنین کریمی،  فرزین محدث، سینا رازانی،  منوچهر رمضانی، علیرضا مهران، امید طاهری، ناصر سرلک در تماشاخانه پایتخت (موسسه کنش معاصر) به صحنه می‌رود.

 

.