به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان جواد انصافی ضمن بیان این مطلب گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های ایران است چون به مسئله اثرگذاری همچون کودکان و‌ نوجوان می‌پردازد. جشنواره از پایه سنی اصلی شروع کرده و اثرات روحی و روانی مناسبی روی آنها می‌گذارد و‌ در واقع کودکان و نوجوانان ‌ را به هنر مشتاق می‌کند.

وی که با نمایش "عمونوروز و‌ ننه سرما" در بخش مسابقه کودک بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت داشت، درباره این  نمایش گفت: ‌پژوهشی را درباره نوروز انجام دادم که چند سال به طول انجامید. حاصل آن دو‌ نمایش بود، یک نمایش برای قشر بزرگسال و ‌ نمایش "عمو نوروز و ‌ننه سرما"  که  برای کودکان و نوجوانان است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: تمام تلاشم ‌‌این بود که نمایش برای کودک و نوجوان قابل فهم باشد و ‌به همین دلیل نمایش ما علاوه بر فضای سیاه‌بازی و‌ ریتمیک بودن، فضای علمی هم دارد. مثلا می‌گوییم خانه تکانی یعنی اینکه با استفاده از چوب، خاک فرش‌ها را می‌گرفتیم و سپس می‌شستیم‌. این موضوع دلیل علمی دارد اگر خاک فرش را نگیریم، اصطلاحا رنگ قاطی می‌کند. یا مثلا سبزه سبز کردن فقط یک ‌نماد نیست بلکه اصل موضوع است که شرایط آب و هوایی را بسنجند و اینکه بین عدس و.. کدام بهتر عمل می‌آید. در این نمایش پیام آوران نوروزی را  نشان می‌دهیم. مثلا عمو نوروز ، حاجی فیروز ، تکم‌چی و...

انصافی ادامه داد: به سراغ موضوعاتی می‌رویم که برای بچه‌ها قابل فهم باشد و بدانند که هر آئین ما پشتوانه علمی دارد.

انصافی با اشاره به اینکه اردیبهشت و خرداد تئاتر "عمو نوروز و‌ ننه سرما" اجرا شد، خاطر نشان ساخت: نسبت به اجرای عمومی، تغییر چندانی برای اجرای جشنواره در نمایش اعمال نکردیم. خوشبختانه جشنواره هر سال رونق می‌گیرد و نظم و برنامه‌ریزی خوبی دارد، امیدوارم هر سال بهتر برگزار شود.

وی در پایان گفت: من همچنان پژوهش‌هایم را ادامه می‌دهم. به تازگی نیز  کتاب "چهارشنبه سوری" را شامل دو قسمت، پژوهش‌ها و‌نمایشنامه‌ای درباره این موضوع را منتشر کرده‌ام. هم چنین روی سنت یلدا کار می‌کنم و‌ کتابی را به چاپ خواهم رساند.

ویژگی تئاتر خوب، شناخت نسل مخاطب است

کارگردان نمایش لاکی عجق و جق  گفت: ویژگی تئاتر خوب شناخت مخاطب و نیازهای آن است.

آناهیتا غنی زاده، کارگردان نمایش "لاکی عجق وجق" گفت: تئاتر خوب ویژگی های متفاوتی دارد که شناخت نسل مخاطب و نیازهای آن از جمله این ویژگی هاست.

وی افزود: برای جذب مخاطبان بیشتر باید تبلیغات و اطلاع‌رسانی جشنواره از طریق رسانه‌ها و وسائل ارتباط جمعی از جمله رادیو و تلویزیون باشد تا مخاطبان اصلی جشنواره حضور حداکثری در سالن‌های اجرا نمایش داشته باشند.

 وی با تأکید بر اینکه باید نتیجه کار نمایش همان تأثیر و جذابیتی داشته باشد که در کار بزرگ‌سال به آن توجه می‌شود، گفت: هیجان‌انگیز بودن نمایش را باید برای مخاطب کودک در نظر گرفت و با زبان مخاطب با آن‌ها صحبت کرد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه ادبیات تئاتر کودک متفاوت از بزرگ‌سال است، بیان کرد: ادبیات تئاتر کودک بسیار ساده و قابل فهم  و به زبان کودکان است.