به گزارش هنر آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، حسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش گفت: ما در پیشینه ادبیات پربارمان، آثار درخشان و شخصیت‌های ماندگاری در حوزه طنز داریم، به عنوان مثال می‌توان از طنزپردازانی چون عبید زاکانی در قرن هشتم و علی‌اکبر دهخدا در دوره معاصر نام برد، یا شخصیت‌های طنزی مانند ملا نصرالدین که علاوه بر ایران در اقصی نقاط جهان، از آسیای مرکزی و خاورمیانه گرفته تا منطقه بالکان در شرق اروپا ظهور و بروز داشته یا بهلول که در جهان عرب و ادبیات پارسی، با آن ویژگی‌های خاص، زکاوت و شیرین زبانی اش عمیق ترین انتقادات را بیان کرده است‌.

وی افزود: در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران نیز طنزنویسان شاخصی داشته‌ایم که زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی با نشریه «گل آقا» شاخص‌ترین نمونه اخیر است، بر این اساس و با توجه به اهمیت مقوله طنز در رسانه ملی، تصمیم گرفتیم یک عنصر نمایشی با ویژگی های طنزآمیز وارد رادیو نمایش کنیم.

این شخصیت که میرزابالا نام دارد، یک پیرمرد خردمند شیرین زبان و بهلول صفت است که طی ایام هفته وحدت، در ویژه برنامه «شادباش» رونمایی می‌شود.

سوهانی اضافه کرد: در این فصل از مجموعه «شادباش» که با اجرای هنرمند محبوب و پیشکسوت علیرضا جاویدنیا روی آنتن خواهد رفت، عروسک میرزابالا نیز حضور خواهد داشت و ۲ شخصیت دیگر هم نوه و فرزند جوان و جاهل میرزابالا هستند که ماجراهایی را رقم می زنند.

سوهانی در پایان گفت: فضای ویژه برنامه «شادباش» در هفته وحدت، متنوع بوده و در آن از موسیقی اقوام استفاده بهینه‌ای می‌شود، همچنین گزارش‌های گوناگونی از نقاط مختلف کشور به خصوص نواحی اهل سنت‌نشین نظیر کرمانشاه، سنندج، مهاباد، سیستان و بلوچستان داشته و در حال و هوایی شاد و پر نشاط به بحث وحدت عمیق بین شیعه و سنی در ایران زمین خواهیم پرداخت.

در ادامه نیز شخصیت عروسکی میرزابالا در برنامه‌های دیگر رادیو نمایش از جمله برنامه صبحگاهی حضور خواهد یافت و با زبان طنز، نقد و نکاتی را درباره مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی بیان خواهد کرد.