گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «اهانت به تماشاگر» اثر پیتر هاندکه با ترجمه علی‌اصغر حداد و کارگردانی و بازی نادر خوشبخت از 19 آبان ساعت 19:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است. گروه پرفورمنس آرت متشکل از دانیال میرزایی، متین شاخص، گلی رمضانی و سهراب جمالی این نمایش را همراهی می‌کنند.

خوشبخت در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌هایی که باعث شد این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کند، گفت: «اهانت به تماشاگر» از دوران دانشجویی دغدغه من بود و به دلیل موضوع روانشناسانه و چالش‌برانگیزش سر کلاس‌ها بسیار درباره آن صحبت می‌شد و مبدا و مبنای مقایسه قرار می‌گرفت. ضمن اینکه موضوع به‌روزی هم دارد.

او در ادامه افزود: پیتر هاندکه در کنار فیلمنامه‌ها و رمان‌هایی که نوشته، دو نمایشنامه مونولوگ «اتهام به خود» و «اهانت به تماشاگر» را دارد که من سال 1398 نمایشنامه «اتهام به خود» را با عنوان «کار هنرپیشه روی خود» در همین تئاتر مولوی روی صحنه آوردم و پس از وقفه‌ای به دلیل پاندمی کرونا «اهانت به تماشگر» را نیز در ادامه همان مسیر و نگاهم در تئاتر اجرا  کردم.

خوشبخت ضمن اشاره به اینکه همواره دغدغه‌اش کار بر فضاهای پرفورم است، عنوان کرد: به اعتقاد من این فضا بازیگر را به چالش می‌کشد تا خود را کشف کند و زنده نگاه دارد.

او که خود در این نمایش ایفای نقش نیز دارد درباره این موضوع یادآور شد: در شرایطی که حمایت اقتصادی از آثار نمایشی انجام نمی‌شود و کارگردان موظف است به تنهایی بار تمام هزینه‌ها را به دوش بکشد و از آنجا که حرفه و تخصص خودم هم بازیگری است، بهتر بود زمان، ذهن و سرمایه را بر بازیگری خود قرار دهم. من نیز علاقمندم نمایشنامه‌های پرشخصیت از شکسپیر و چخوف را روی صحنه آورم اما نبود حمایت این اجازه را به ما نمی‌دهد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش «اهانت به تماشاگر» اظهار کرد: نام این نمایشنامه نخستین چیزی است که سخت می‌شود به آن اعتماد کرد چرا که ضد تئاتر است و این ضدیت خودِ این کشمکش را نیز به چالش می‌کشد. اجراگر  در این اثر به مدت یک ساعت همراه تماشاگران حاضر در سالن، ماهیت تئاتر را روی صحنه می‌کاود و سوال‌هایی از تئاتر مطرح و کشف می‌کند چرا که کار تئاتر آگاهی‌بخشی و از جنس کلام و گفت‌وگو است. این نمایش جدلی است با تئاتر و این جدل از جنس تئاتر است و امیدوارم به کشف و آگاهی بینجامد.

99089_img_20221118_130258_199.2d42c6

نادر خوشبخت با بیان اینکه تمرینات این نمایش با گر.ه پرفورم حدود هشت ماه طول کشید، درباره میزان وفاداری‌ به نمایشنامه پیتر هاندکه در اجرا تصریح کرد: بسیار به نمایشنامه وفادار بوده‌ام تا جایی که در نهایت احترام به تماشاگر اتفاق بیفتد.

او در پایان صحبت‌هایش ضمن اشاره به اینکه تمام درآمد حاصل از اجرای این نمایش صرف امور خیریه خواهد شد، گفت: با توجه به شرایطی کنونی در جامعه استقبال از نمایش رضایتبخش نبوده است ضمن اینکه فضایی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی وجود نداشته است. تاکنون به این اندازه شاهد قهر با تئاتر نبوده‌ام و کاش بیاموزیم به انتخاب یکدیگر احترام بگذاریم.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از مشاور کارگردان: مهرداد ‌افشار، دستیار کارگردان و مدیر صحنه: ریحانه کریمی، کروئوگرافیست: یاسمن میرزایی، آهنگساز: مرتضی ‌پورعلی، گیتار: فرزام تباک، مدیر تبلیغات و ویدئو آرت: مهرداد ‌افشار، طراح صحنه: حسین ‌صحرایی، طراح لباس: شروین ورگردی، دوخت لباس: زهرا ‌بهرامی، طراح نور: نادر ‌خوشبخت، طراح لوگوتایپ: نیکو کوچک‌کوثری، طراح پوستر و بروشور: مرتضی ‌پورعلی و عکاس: رضا ‌جاویدی.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.