گروه تئاتر هنرآنلاین: اجرای نمایش «تنهاتر از مسیح» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی اسماعیلی از روز چهارشنبه بیست و ششم مرداد آغاز شده است. این نمایش شیوه‌ای از روضه‌خوانی هنری با محوریت مصائب خاندان عصمت و طهارات در واقعه عاشوراست که به مدت ۳۰ شب در دو نوبت ۲۰ و ۲۲ به میزبانی بوستان ولایت اجرا می‌شود.

ایرج افشاری اصل، نویسنده، کارگردان، پژوهشگر و منتقد تئاتر که در روزهای اخیر به تماشای «تنهاتر از مسیح» نشسته درباره ساختار تولید و کیفیت اجرای آن گفت: نمایش اثری اقتباسی و از قضا روایت اسماعیلی در «تنهاتر از مسیح» برای اکثر اذهان آشناست. به‌همین دلیل شاهدیم که مخاطب چند هزار نفری با اثری همراه می‌شود و گاه تک‌واژه‌ای از زبان شخصیت‌های اباعبدالله(ع) و حضرت عباس(ع) کافی است تا شاهد درآمدن اشک مخاطب باشیم.

او در ادامه تصریح کرد: من در نشست‌هایی که در راستای برپایی این نمایش برگزار شد، به این موضوع اشاره داشتم که «تنهاتر از مسیح» دارای پنج مؤلفه برای نمایش‌های موفق است و اگر بخواهم در این مجال نیز به این نکات اشاره کنم باید بگویم اثری موفق است که داستانی سرراست، منسجم و مخاطب‌پذیر داشته باشد و از آنجا که قصه «تنهاتر از مسیح» برای ذهن آشناست، موضوعی مشترک میان شیعیان به شمار می‌رود که همه‎ ما خاطراتی از آن داریم.

افشاری اصل با اشاره به اینکه قصه و روایت ابتدایی این نمایش، منبع و مرجع را برمی‌دارد و یک تم و نشانه را بسط می‌دهد، اذعان داشت: دومین مورد روایت است و اینکه قصه‌ای را چگونه روایت کنیم مهم است و در این بخش این فرصت وجود دارد که در اجراهای آتی، روایت جذابیت بیشتری داشته باشد تا با اثری دراماتیک‌تر مواجه شویم.

این پژوهشگر و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: سومین عنصر برای جذابیت کار ریتم آن است و از آنجا که ما با انبوهی از رنگ، نور و انفجار در کار مواجهیم،‌باید بگویم در این بخش موفقیت حاصل شده و برای مثال در توضیح این بخش باید بگویم با فاصله ۲ متری از ردیف اول، دو اسب وارد صحنه می‌شوند و مانور می‌دهند و در ادامه دو شتر می‌آیند و به‌قدری تمرین برای این بخش انجام شده که حتی گویی اسب‌ها هم بازی می‌کنند و به آن‎ها میزانسن داده شده است.

او با تأکید بر اینکه کارگردان نمایش در سه پرده آخر به موضوع سوریه و مدافعان حرم می‌پردازد به این معنا که گویی واقعه کربلا همچنان در جریان است، بیان کرد: چهارمین مؤلفه موفقیت برای یک نمایش که اولین، مهم‌‎ترین و اساسی‌ترین عنصر نیز به شمار می‌رود، جذابیت است و در این مسیر کارگردان باید ابتدا مخاطب را جذب و سرگرم و سپس حرف مذهبی، سیاسی و فلسفی خود را عنوان کند. «تنهاتر از مسیح» دارای ساختاری منسجم با تصاویری جذاب است و با توجه به تمام عناصر تشکیل‌دهنده خود، جذابیت را برای تماشگر به ارمغان می‌آورد.

نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح»

افشاری اصل گفت: ساختار منسجم برای موفقیت یک پروژه لازم و ضروری است و اگر اثری را برای مخاطب عام هم اجرا کنیم، نیاز است ساختار منسجم داشته باشیم و عناصر با یکدیگر ارتباط معنادار داشته باشند و خوشبختانه بیش از یک دهه است این ساختار، فرم جدیدی را به تئاتر مذهبی ایران تزریق کرده است.

این نویسنده تئاتر در ارتباط با اینکه ممکن است برخی مخاطبان پس از تماشای نمایش بگویند در بخش عمده کار شاهد مداحی هستند بیان کرد: حجم قابل توجهی از کار مداحی است در حالی که در عرصه تئاتر تأکید بر آن است که نشانه و تصویر بر سخن مقدم باشد. ما در «تنهاتر از مسیح» شاهد اثری سرشار از تصویر هستیم که دستاوردی مهم به شمار می‌رود و در حقیقت یکی دیگر از دلایل موفق بودن نمایش است.