گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ایرج افشاری‌اصل نویسنده و کارگردان تئاتر، با این توضیح که از مجموعه «ماندگاران صحنه» کتاب «قطب‌الدین صادقی» در انتشارات نمایش مراحل نشر را طی می‌کند به هنرآنلاین گفت: این اثر فقط گفت‌وگوی محض نیست و مسایلی برای نخستین بار مطرح می‌شود که خواندنی و آموختنی هستند. کتاب در طول چندین جلسه گفت‌وگو تدوین شده و با بیوگرافی این هنرمند آغاز و در ادامه با فعالیت‌ها، نظریات و شیوه کارگردانی او ادامه پیدا می‌کند.

او یکی از ویژگی‌های خاص قطب‌الدین صادقی را علاقه به فرهنگ ملی دانست و افزود: او را چندین سال است که می‌شناسم استاد راهنمای پایان‌نامه فوق‌لیسانس من هم بوده. تمام کارهایش را دنبال کرده‌ام و همه نمایش‌های او را در جایگاه کارگردان دیده‌ام. در تمام آثاری که به صحنه آورده و شیوه کارگردانی علاقه به فرهنگ ملی در آن بارز است. سعی می‌کند به ریشه‌های بنیادین فرهنگ ملی بپردازد. همان‌طور که در متن به مولفه‌های ملی و ایرانی پرداخته در شیوه اجرایی هم آن را نشان می‌دهد. اما هیچ‌وقت زمانه خود را فراموش نمی‌کند در کل فرهنگ ملی را با دستاوردهای مدرن تئاتر مدنظر دارد و صرفا کارهای سنتی موزه‌ای انجام نمی‌دهد. علاوه‌بر این که به ریشه‌ها می‌پردازد در هر کاری گریزی به اساطیر می‌زند؛ مثلا اگر متنی از شاهنامه را اقتباس ‌کند حتما ارتباطی با موضوع زمانه در آن دیده می‌شود.

افشاری‌اصل که مجموعه داستان مینی‌مال «ماجراهای بود و نبود» را در انتشارات آماره در دست چاپ دارد، ادامه داد: این مجموعه حدود ۵۰ داستان کوتاه را دربرمی‌گیرد. داستان‌های معروفی هم‌چون «حسن کچل»، «شنگول و منگول و حبه انگور»، «روباه و کلاغ» بهانه‌ای برای پرداختن مسایل روز و اتفاقات اجتماعی قرار گرفتند. شخصیت‌ها همان‌ها هستند ولی کارکرد و هدف چیز دیگری است و به شکلی مدرن آداپته شده‌اند. در حقیقت این الگوهای داستانی را با نگاه مدرن بازنویسی کردم.

او که کتاب «مردگان» فتحعلی آخوندزاده را از زبان آذری به فارسی ترجمه کرده و به انتشارات آماره سپرده، اظهارداشت: فضای آثار او شبیه نوشته‌های مولیر است. طنزگونه و به شکلی به مسایل اجتماعی می‌پردازد. «مردگان» خیلی با شرایط حال حاضر جامعه قرابت دارد. در انتشارات تین نیز کتاب «فیلسوفان و اندیشمندان ایران و جهان» در دست چاپ است. کتاب در مورد زندگی فیلسوفان ایران و سراسر جهان است و بیوگرافی ۱۲۰ فیلسوف و مدل ذهنی و فسلفه آن‌ها مطرح شده است. با مطالعه آن جهانی از اندیشه‌ها پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد و می‌تواند برای خود جهان اندیشه‌ای جدید را طراحی کند و براساس آن زندگی و تجربه زیست را ارتقا دهد.

به گفته افشاری‌اصل، بازنویسی و ویراست جدید کتاب‌های «تحلیل در تئاتر»، «شخصیت‌شناسی در تئاتر» و «مکتب‌های ادبی در تئاتر» از سوی انتشارات تین منتشر خواهند شد.

او بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب منتشر شده دارد از جمله «ماهرخ»، «شنا در فنجان»، «فرهنگ عامه در نمایشنامه‌های کودکان»، «ترکش‌هایی بر تن زخمی تئاتر»، «نظریه‌های جدید تئاتر»، «زبان آرکائیک در نمایشنامه‌های بهرام بیضایی» و «مبانی بازیگری».