سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "جشن سالگرد" نوشته آنتون چخوف با ترجمه و کارگردانی داریوش مودبیان از 25 تیرماه ساعت 20 در خانه موزه استاد عزت‌اله انتظامی (قیطریه) با بازی سارا ابراهیمی، بهادر باستان‌حق، سعید پارسا، احسان صاحب‌الزمانی، جعفر عباس‌زاده، کورش قهرمانی، کمند کبیری، آفرین نوری‌نژاد، نگار نیکنامی و داریوش مودبیان روی صحنه است.

داریوش مودبیان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر نمایشی از چخوف گفت: به صورت معمول آثار نمایشی را ترجمه می‌کنم که امکان اجرا به کارگردانی خودم را داشته باشد و در این نمایش نقشی را نیز برای خودم در نظر گرفتم. ارتباط من با داستان‌های نمایشی به دوران نوجوانی‌ام باز می‌گردد و در همان دوران با چخوف و آثارش آشنا شدم.

او در ادامه افزود: تاکنون 77 داستان نمایشی از این نویسنده را ترجمه کرده‌ام که به زودی در قالب مجلدی با عنوان "دوستان ما بد زندگی می‌کنیم" منتشر خواهد شد.

این مترجم و کارگردان درباره روند شکل‌گیری نمایش "جشن سالگرد" خاطرنشان کرد: این اثر در پی کارگاه نمایشی که با هنرجویان بر روی آثار چخوف کار می‌کردیم، شکل گرفته است. پیش از این نیز بارها آثار صحنه‌ای و تلویزیونی را به این شکل و حتی با حضور چهره‌ها اجرا کرده‌ام. در این کارگاه نیز قصد داشتیم داستان‌های آنتون چخوف را به شکل نمایشی درآوردیم که پس از مدتی از شروع ورک‌شاپ‌ها من بیمار شدم و پس از وقفه‌ای، زمانی‌که به منظور ادامه کارگاه‌ها بازگشتم برآن شدم تا "جشن سالگرد" را با هنرجویان تمرین و به صحنه آوریم.

او ضمن اشاره به اینکه "جشن سالگرد" کمدی بسیار مفرحی از جنس کارهای چخوف است، عنوان کرد: این نمایش کمدی اجتماعی است و به زندگی انسان‌ها اشاره دارد. داستان آن روسی است و در سال 1900 نوشته شده است و قصه آن در یک بانک می‌گذرد. گرچه داستان آن متعلق به سال‌های دور است اما درباره خصوصیات و زندگی ما صحبت می‌کند.

مودبیان درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی اظهار کرد: این اثر یک کمدی شاد با ریتم فزاینده و پرشتاب است. داستان آن درباره جشن سالگرد تاسیس بانکی است که این جشن بهم خورده و به سرانجام نمی‌رسد. در این نمایش سعی‌مان بر این بوده با تماشاگر ارتباط نزدیکی برقرار کنیم و به این منظور محل ورود تماشاگر به صحنه را از اتاق رئیس بانک در نظر گرفتیم و بازیگران در همان بدو ورود در کنار مخاطبان هستند.

مترجم و کارگردان نمایش "دهشت و نکبت رایش سوم" درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه "جشن سالگرد" در اجرا تصریح کرد: آنچه که در متن بوده است را بدون تغییرات روی صحنه آورده‌ام؛ همان شخصیت‌ها، همان گفتار و همان فضای پیشنهادی چخوف؛ چراکه آثار چخوف دارای لایه‌های پنهان و زیرمتن‌هایی است که باید کشف شود و نباید چیزی به آن افزوده و یا از آن کم شود.

او ضمن بیان اینکه آثار آنتون چخوف سهل ممتنع است، تصریح کرد: در ظاهر در آثار چخوف اتفاقی نمی‌افتد و کنش دراماتیکی ارسطویی ندارد اما محور اصلی نمایشنامه را بازیگر و کارگردان باید کشف و نشان دهند.   

داریوش مودبیان درباره طراحی صحنه نمایش "جشن سالگرد" گفت: طراحی صحنه دفتر کار رئیس بانکی خصوصی است. اجزا، وسایل، لباس‌ها و بازی‌ها واقع‌گراست اما واقع‌گرایی که مدنظر چخوف است.

او درباره موسیقی این اثر یادآور شد: موسیقی نمایش انتخابی از آلبوم "فندق شکن" چایکوفسکی است که چخوف بسیار به آن علاقمند بود و درباره‌اش صحبت کرده است. 10 قطعه از این آلبوم را که مناسب فضای نمایش بود را انتخاب کردم و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود.

داریوش مودبیان در پایان صحبت‌هایش گفت: این کارگاه که به آثار چخوف می‌پردازد از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و پس از وقفه‌ای به دلیل بیماری من، مجدد از دو ماه پیش با تمرکز بر "جشن سالگرد" ادامه یافت تا اکنون که به مرحله اجرا رسید. امیدوارم این کارگاه‌های آموزشی با حضور جوان‌ها و کار بر آثار مطرح جهانی ادامه داشته باشد و چراغ این نوع تئاتر خاموش نشود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: داریوش مودبیان، اجرای صحنه: سعید عسکری و طراح لباس: مهرناز عباسی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.