سرویس تئاتر هنرآنلاین: داریوش مودبیان، مدرس دانشگاه، مترجم و کارگردان قرار است نمایش‌های "داستان یک پیراهن و یک ویولون" و "اتاق انتظار" نوشته آندره پراگا را به صورت دوزبانه از 26 تیر ماه تا 7 مرداد ماه در خانه موزه استاد عزت‌اله انتظامی (قیطریه) به روی صحنه آورد.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه هر دو نمایش به زبان فرانسه و فارسی به روی صحنه می‌روند، گفت: نمایش‌های "داستان یک پیراهن و یک ویولون" و "اتاق انتظار" از 26 تیر ماه در روزهای مختلف اجرا خواهند شد.

مودبیان درباره آندره پراگا نویسنده این دو اثر خاطر نشان کرد: پراگا طنزنویس شهیرِ بلژیکی است و فرانسه زبان است. او در دهه‌های 70 و 80 میلادی به واسطه آثار طنزش به ویژه در تلویزیون، در اروپا و فرانسه به شهرت می‌رسد و پس از دهه 80 به بعد در بلژیک معروف می‌شود. وی پزشک جراح معروفی بوده است که بنیادی به نامش وجود دارد. همچنین جشنواره‌ای دو سالانه به زبان فرانسه نیز در بلژیک به نام او برگزار می‌شود.

او ضمن بیان اینکه هر دو نمایش کوتاه و طنز هستند، عنوان کرد: این دو نمایش هر کدام در روزی، با مدت زمان حدود 70 دقیقه ابتدا به زبان فرانسه و سپس به زبان فارسی اجرا می‌شوند. بازیگران این نمایش‌ها از دانشجویان زبان و ادبیات فرانسه هستند که تجربه فعالیت در حوزه نمایش و جشنواره تئاتری را دارند. آنان مدتی است که با من کار می‌کنند و تصمیم گرفتیم تا بخش نمایش فرانسه را در گروه فعال کنیم.

این کارگردان درباره موسیقی این آثار نیز یادآور شد: در این نمایش‌ها موسیقی و آوازهایی به زبان فرانسه از ترانه سرای معروف بلژیکی ژک برل استفاده شده است.

داریوش مودبیان درخصوص گروه تئاتر "مردم" توضیحاتی داد و اظهار داشت: این گروه تئاتری را علی نصیریان با نام خود تشکیل داد و در سال 1344 نام آن به گروه تئاتر "مردم" تغییر می‌کند. استاد انتظامی از ارکان این گروه بوده است و من نیز در سال 1346 به آن پیوستم. این گروه نمایشی ضمن اجرای تئاتر، آموزش‌های داخل گروهی نیز داشته است. پس از انقلاب فعالیت آن متوقف شد تا در سال 1391 با چخوف‌خوانی  مجدد آن را احیا کردم. همچنان این گروه متعلق به آقای نصیریان است و مدیریت آن را من برعهده دارم. سپس در سال 1393 گروه نمایشی "مردم" را در خانه موزه استاد عزت‌اله انتظامی مستقر کردم.

وی با بیان اینکه در مدت این سه سال کارگاه‌های مختلفی در این مکان برگزار شد، گفت: ماحصل همه این کارگاه‌های نمایشی در شاخصه‌های مختلف، گروهی 25 نفره است که با آنها نمایش‌های ایرانی و ترجمه‌شده‌ای را تا کنون در سالن 80 نفره این مجموعه به روی صحنه آورده‌ و یا نمایشنامه‌خوانی کرده‌ایم.

این مترجم در ارتباط با تمرکز زدایی فرهنگی از مرکز شهر یادآور شد: اکثر تالارهای نمایشی با فاصله بسیار نزدیک در مرکز شهر وجود دارد و نقاط دیگر دچار محرومیت شده‌اند. سیاست فرهنگی این است که بتواند تمرکز زدایی کند. بخش عمده‌ای از افرادی که در گروه ما فعالیت می‌کنند فرزندان محلی‌ها هستند و ما اهدافمان را در محل خودمان پیش می‌بریم. تمرکززدایی فرهنگی لازمه حرکت فرهنگی است و این مسئله در همه جای دنیا آزموده شده است.

مودبیان با اشاره به اینکه اجرای این نمایش‌ها نخستین تجربه من در زمینه اجراهای دو زبانه است، تصریح کرد: پیش از این نمایش "ازدواج اجباری" را با زبان فرانسه 20 شب در تالار وحدت به روی صحنه برده‌ام، اما تجربه اجرای نمایش دوزبانه را نداشته‌ام. به نظرم این کار در حالی که بار آموزشی دارد و اصلت‌های ترجمه را حفظ می‌کند، در پس زمینه خود گفت‌وگوی فرهنگی‌ای در یک نشست است.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: این نمایش با زبان طنز در عین حال که کوتاه است بسیار روان بیان شده و پیچیدگی ندارد. برای مخاطبانی که زبان فرانسه را نمی‌دانند مانند فیلمی به زبان اصلی است که در بخش اجرا به زبان فرانسه از آن لذت می‌برند و در زمانیکه نمایش به فارسی اجرا می‌شود در می‌یابند که چه اتفاقی افتاده است. اما برای افرادی که با زبان فرانسه آشنایی دارند، خواهند دید که چگونه یک کنش دراماتیک از زبانی به زبان دیگر برگردانده می‌شود و در زبان فارسی جای می‌گیرد. ‌

نمایش "داستان یک پیراهن و یک ویلون" در روزهای دوشنبه ۲۶ تیر ، پنج شنبه ۲۹ تیر، شنبه ۳۱ تیر، دوشنبه ۲ مرداد، چهارشنبه ۴ مرداد و جمعه ۶ مرداد ساعت 20:30 توسط حمیدرضا آگاهی، علیرضا اخوان، سعید پارسا، علی دشتی، میلاد صالحوند، آرین صفایی، مهرناز عباسی، سعید عسکری، مهیار موجودی، داریوش مودبیان و اشکان میرزا شفیع اجرا می‌شود.

همچنین نمایش "اتاق انتظار" روزهای سه شنبه ۲۷ تیر، جمعه ۳۰ تیر، یکشنبه ۱ مرداد، سه شنبه ۳ مرداد، پنج شنبه ۵ مرداد و شنبه ۷ مرداد در همان ساعت با بازی حمیدرضا آگاهی، هستی رزازچیان، مهرناز عباسی، سپیده غلامی، سعید عسکری، داریوش مؤدبیان و اشکان میرزا شفیع و نگار نیکنامی به روی صحنه خواهد رفت.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش‌ها را از سایت تیوال تهیه کنند.