سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش"لطفا با مرگ من موافقت کنید!" نوشته شهرام کرمی به کارگردانی کوروش ساسانیان از 4 آذرماه ساعت 19:30 در سالن اصلی تئاتر محراب روی صحنه است و بازیگران آن النا آهی، جواد اینانلو، علیرضا دهقانی، ماندانا عبقری و کوروش ساسانیان هستند.

کوروش ساسانیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه گفت: به دلیل اینکه به شدت به نمایشنامه‌ها و نمایش‌های رئالیستی علاقه و اعتقاد دارم یکی از نخستین گزینه‌هایی که منجر به انتخاب این اثر شد، رئالیستی بودن این متن بود. همچنین فرم نمایشنامه و شخصیت‌های آن هر کدام برای من جذابیت‌های خاص خود را دارند و برایم بسیار ملموس و تماشایی هستند.

او ضمن اشاره به اینکه شخصیت‌های این نمایشنامه در جامعه دیده می‌شوند و آن‌ها را از نزدیک می‌شناسیم و علاقمند بودم که آن‌ها را روی صحنه آورم، خاطرنشان کرد: دیالوگ‌ها و فضای متن این اثر باعث شد تا به این نمایشنامه جذب شوم. اما مهمترین دلیل انتخاب این اثر به منظور اجرا این بود که شخصیت‌های آن هرکدام دنیای خاص خود را دارند و نشان‌دهنده قشر و طبقه‌ای از اجتماع ما هستند. با این حال آنچه اکنون روی صحنه است با اجازه نویسنده متن، تفسیر و تعبیر شخص من است و به نوعی دراماتورژی شده و حذف و اضافاتی داشته؛ در عین حالی که به متن وابسته است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: رویکرد آقای کرمی در این اثر کاملاً اجتماعی است که من آن را از حالت اجتماعی به سیاسی تبدیل کرده‌ام چرا که احساس کردم درد زمانه ما و گفتمان جامعه، اکنون بیشتر سیاسی است و سیاست بر تک تک اقشار جامعه سایه انداخته است و بنابراین وجه سیاسی متن را گسترده‌تر کردم.

او درباره داستان نمایش "لطفاً با مرگ من موافقت کنید!" عنوان کرد: داستان این اثر درباره جوان سی ساله‌ای به نام رامین است که دچار بیماری سرطان خونی شده است. او نامه‌ای به رئیس جمهور می‌نویسد و می‌خواهد تا با اتانازی او موافقت کند...

ساسانیان اضافه کرد: نامه شروع‌کننده داستانی است و در کنار آن داستانک‌هایی توسط هر شخصیت وارد نمایش می‌شود. هر یک از شخصیت‌ها دچار معضلی چون اعتیاد، طلاق، خیانت، فقر و ... هستند و تماشاگر شاهد هر‌گونه درد اجتماعی نه به صورت شعارگونه بلکه به شکل حرکت و حس در این اثر است.

این کارگردان با اشاره به اینکه اتانازی یک اصطلاح است به معنی مرگ شیرین، مرگ سفید و مرگ خودخواسته با دلایل قانونی است، اظهار داشت: برخی بیمارانی که امید سلامتی ندارند مرگ‌شان را به صورت قانونی درخواست می‌کنند که در این مسئله در بعضی کشورها قانونی است و در برخی غیرقانونی. اتانازی در این نمایش نمادین است چرا که در کشور ما قانونی نیست.

کوروش ساسانیان درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر گفت: نمایش به سبک رئالیستی اجرا می‌شود و حالت‌هایی از سورئال نیز دارد. طراحی لباس و صحنه خاص است اما بازی‌ها رئالیستی است. این اثر ترکیبی از رئالیست و سورئالیست است و می‌شود گفت این نمایش اثری پست مدرن است. ضمن اینکه تجربی است. سعی کردیم با اجرای اثری ساده، صداقت متن، نمایش و شخصیت‌ها حفظ شوند.   

او درباره مدت زمان تمرینات این نمایش یادآور شد: به شدت به شیوه تمرینات کلاسیک تئاتر اعتقاد دارم و معتقدم یک تئاتر نمی‌تواند در مدت زمان سه ماه شکل بگیرد و باید یک اثر یک سال تمرین شود تا به نمایشی قابل قبول تبدیل شود. از این روی یک سال پیش مجوز اجرای متن را دریافت کردم و پیش تولید و تحلیل متن را آغاز کرده و وارد پروسه تمرینات شدیم و حدود نه ماه تمرین این نمایش به طول انجامید.

این بازیگر تئاتر درباره طراحی صحنه این نمایش اظهار کرد: طراحی صحنه را در این نمایش خودم انجام داده‌ام و فضایی رئالیستی دارد با فضایی مه آلود و حالتی از فضای درونی شخصیت‌های نمایش.

ساسانیان درخصوص موسیقی این اثر عنوان کرد: با اجازه از روزبه بمانی، از ترانه‌های آلبوم "کجا باید برم" در این نمایش استفاده شده است و مجوز استفاده از آهنگ‌ها نیز پیش از انتشار آلبوم دریافت شد. آهنگ‌های این آلبوم هماهنگ با فضای این اثر است.

او درباره طراحی پوستر این نمایش توسط اسماعیل خلج گفت: من از ایشان خواهش کردم که پوستر این نمایش را طراحی کنند چراکه پوستر و عکس نمایش تنها چیزی است که از یک اثر نمایشی در خاطره تاریخی باقی می‌ماند.

این بازیگر تئاتر درباره نقشی که خود در این نمایش ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: شخصیت اصلی این نمایش را که فردی سرطانی است بازی می‌کنم و در این راستا و برای رسیدن به این نقش حدود 15 کیلوگرم از وزن خود را کم کردم. رسیدن به این نقش همراه با دشواری‌های بسیاری بود.

کوروش ساسانیان با بیان اینکه از کسانی که سرطان، بیماری قلبی و یا افسردگی دارند خواهش می‌کنم که این نمایش را نبینند، عنوان کرد: چراکه این نمایش برای این عزیزان مناسب نیست اما افرادی که در نظر دارند بیشتر درباره سرطان بدانند و از این بیماری پیشگیری کنند این اثر بسیار مناسب است. از این جهت با آزمایشگاه ژنتیک تابان مذاکراتی مبنی بر همکاری داشتیم و آن‌ها نیز قبول کردند تا پیش از اجرا در فضایی که در سالن برای‌شان در نظر گرفته شده است با مخاطبان این نمایش ارتباط برقرار کنند و تماشاگران نیز برای پیشگیری از سرطان از آن‌ها مشاوره رایگان بگیرند.

او در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: بسیار علاقمند هستیم که آقای حسن روحانی رئیس جمهور محترم کشور به تماشای این نمایش بنشینند و در این راستا تمام تلاشم را کرده و خواهم کرد چراکه ایشان از زمانی‌که رئیس جمهور شده‌اند هیچ نمایشی را ندیده‌اند. امیدوارم ریاست محترم جمهوری و سیاستمداران در راس نیز به تماشای نمایش بنشینند و ما نیز اختصاصاً این نمایش را تقدیم به آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشور کرده‌ایم. این نمایش معضلات روز جامعه را به صورت نمایشی به تماشا می‌گذارد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاوره پزشکی، روانشناختی: دکتر شهرام خرازی‌ها (مدیر بخش سلامت "دانشگاه علوم پزشکی" تهران)، گریم: الهام جولانی، دستیار کارگردان: فرهاد فلاحی، روابط عمومی: بهنام حاجی نصراله، عکاس: کوروش برزی و علی پاکروان.