سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "هملت" اثری اقتباسی با برداشت آزاد از اثر ویلیام شکسپیر به نویسندگی و کارگردانی علی افضل از 19 تیرماه ساعت 19 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است و بازیگران آن شیما صادقی، امین اکبری‌نسب، حسام‌الدین باتمانی، مجتبی بتوندی، حسام لک و علی افضل هستند. علی افضل پیش از این آثار نمایشی را در شهرهایی چون اراک، اصفهان و ... به روی صحنه آورده است.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن بیان اینکه همواره به اجرای آثار نمایشی کلاسیک علاقمند هستم، درباره اجرای این اثر گفت: گروه تئاتر ما چند سالی است که تشکیل شده است. سال گذشته نیز نمایش "طبقه منهای دو" که درباره شهدای ساختمان پلاسکو بود را نوشته و یکی از بازیگران آن خودم بودم و خانم شیما صادقی آن را کارگردانی کرد و آن را در جشنواره تئاتر دانشگاهی روی صحنه آوردیم و متاسفانه شرایط اجرای عمومی آن امکان‌پذیر نشد؛ در صورتی‌که از پیش از آن نمایش "هملت" آماده اجرا بود. این اثر نیز به دلیل مسائل و مشکلاتی که تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی دارند، اجرای آن تا به امروز مقدور نشد تا اینکه مدیریت تماشاخانه استاد انتظامی در این زمان با اجرای این اثر نمایشی موافقت کرد.

او در ادامه اضافه کرد: زمانی‌که قرار بر این شد که در این تایم نمایش را به صحنه آوریم و آن را دوباره احیا کنیم به دلیل فاصله‌ای که میان تمرینات گذشته این اثر تاکنون افتاده بود، 2 بازیگر این نمایش تغییر کرد و نقش یکی از آن دو را خودم بازی می‌کنم.

افضل ضمن اشاره به اینکه تمام بازیگران این اثر، دانشجویان دانشگاه اراک هستند، خاطرنشان کرد: در نظر داشتیم نمایشی چالش‌برانگیز برای خودمان را به صحنه آوریم.

این نویسنده و کارگردان درباره اقتباس این اثر از نمایشنامه "هملت" عنوان کرد: آداپستاسیون نمایشنامه بسیار دشوار بود و هفتاد درصد نمایشنامه نوشته جدید است و طرح اثر بسیار تغییر پیدا کرده است. دنیای این نمایش تخیلی و خرافاتی است که با نگاهی به شرایط اجتماعی و سیاسی ایران نوشته شده است و توسط 6 شخصیت اجرا می‌شود. داستان‌های فرعی نمایشنامه "هملت" در این اثر حذف شده است و با تغییر برخی از شخصیت‌ها برآن شدیم تا چالش بزرگی را ایجاد کنیم.

او درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "هملت" گفت: در ابتدا مبنای سبک اجرایی‌مان را بر شیوه فاصله‌گذارانه گذاشتیم اما به دلیل امکانات و تجهیزات محدود سالن نمایش، اجرای آن شبیه فرم نمایش‌های ایرانی می‌شد، بنابراین شیوه اجرایی را تعدیل کردیم و خروج از صحنه را به آن اضافه کردیم.

علی افضل با اشاره به اینکه داستان نمایش همان قصه "هملت" شکسپیر است، اضافه کرد: نمایش سبک و فرم فانتزی دارد و در بدن و بیان بازیگران؛ فضای فیگوراتیوی طراحی شده است که اگزجره نیست و متعادل است. در اجرای نمایش صحنه‌ها پیوسته و بدون فاصله است و تا حدودی طبق شیوه اجرایی پیشنهادی متن پیش رفته‌ایم و فرم اجرا را از مفاهیم اثر جدا کرده‌ایم که باید دیده شود.

او مفاهیم این اثر نمایشی را متفاوت عنوان کرد و اظهار داشت: پایان تراژیک اثر شکسپیر را در این نمایش حذف کردیم و اثر پایانی غیر معمول دارد. در جایی کار خاتمه می‌یابد که تماشاگر شاید فکر کند کار هنوز تمام نشده است اما حرف اصلی نمایش در همان صحنه پایانی گفته می‌شود.

این نمایشنامه‌نویس درباره طراحی صحنه نمایش "هملت" تصریح کرد: این اثر طراحی بسیار ساده‌ای دارد. صحنه از تعدادی چهارپایه، یک کفپوش طرح‌دار و یک ستون تشکیل شده است که در صحنه‌ها مختلف جای آن‌ها تعویض می‌شود و با نورپردازی صحنه‌ها تعریف می‌شود.

افضل درباره موسیقی این اثر نمایشی گفت: موسیقی نمایش انتخابی است. قطعاتی از موسیقی‌هایی انتخاب شده است که با ترکیب افکت در کار استفاده می‌شود. به صورت کلی موسیقی این نمایش افکتیو است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: میثم سجادی، ترینر: امیر امیری، دستیاران کارگردان: زایا دیوید و محسن ابراهیمی، منشی صحنه: سارا مشایخی، طراح صحنه: نوید شکروی، طراح نور: محمد صادقی، طراح لباس: شیما صادقی، طراح آکسسوار: علی افضل و امیر زاوش، موسیقی:عرفان متکیایی، طراح گریم: بتسابه نعیمایی، اجرای گریم: بتسابه نعیمایی و محسن ابراهیمی، طراح پوسترو بروشور:  حسین آقاجانی، عکاس: کژال دولتشاهی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات مجازی: فریبا جدیدی  و تیزر: رضا جعفری.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پادشاه السینور را کشته‌اند و "هملت" داستان روح سرگردان اوست که در پی انتقامی خونین است اما شمشیر انتقام در دست کسی است که از جرأت و شهامت بی‌بهره است.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.