سرویس تئاتر هنرآنلاین: محسن عبدالوهاب فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما یادداشتی اختصاصی درباره نمایش "شیرهای خان بابا سلطنه" به کارگردانی افشین هاشمی در اختیار هنرآنلاین قرار داد که در ادامه می‌خوانید: 

چند سال پیش این  شانس را داشتم که آخرین اجرای نقش سیاه از استاد سعدی افشار را ببینم، پیرمرد ناتوان شده بود، اما پا از صحنه پس نمی‌کشید. سالن تماشاخانه سنگلج نیمه خالی بود و از متن نمایش هیچ چیز خاطرم نیست، جز این که گاه‌گاهی من عبوس و سخت‌گیر را می‌خنداند. پس از نمایش، به آینده تخت حوضی پس از استاد فکر می‌کردم و فاصله میان دست‌اندرکاران و بینندگان تئاتر ما با این گونه نمایش.

"شیرهای خان بابا سلطنه" را من در سالنی مملو از تماشاچی که می‌خندیدند و دست می‌زدند و می‌خواندند، دیدم. سپاس از افشین هاشمی برای زنده نگاه داشتن نمایش تخت حوضی. سپاس از افشین هاشمی برای بازی دلنشینش و همه کارهایی که در این نمایش انجام داده است. سپاس از خانم آدینه که شگفت آورند، بسیار شگفت آورند. در فیلم "زیر پوست شهر" ساخته سرکار خانم بنی‌اعتماد، من شاهد کوشش خانم آدینه در کارشان بودم و از ایشان می‌آموختم. به خوبی یادم است که در تمام لحظه‌هایی که خانم آدینه سر صحنه حضور داشتند، مشغول کار بودند. برایشان جلو و پشت دوربین فرقی نمی‌کرد، متمرکز کارشان بودند. حالا پس از گذشت حدود 18 سال نقش سیاه را از ایشان دیدم. سرحال، سرزنده و بدنی کاملا آماده. حتما از آن شیوه کار کردن و اخلاق حرفه‌ای است که این توان و انرژی جوشش می‌کند. سپاس از خانم آدینه که برای ما معلمی می‌کنند.

به گمانم تئاتر بیش از سینما محصول یک کار جمعی است. می‌توان حدس زد که در "شیرهای خان بابا سلطنه" با این همه بازیگر و نوازنده و دیگر هنرمندان پشت صحنه، چه میزان انرژی و وقت صرف شده تا کار پُرجان پیش برود. دست مریزاد به همه عوامل این نمایش، سپاسگزارم که من و دیگر تماشاچیان‌تان را شادمان کردید.