سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست خبری بخش "پوستر، هویت بصری و عکس" سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر صبح امروز 6 اسفندماه با حضور فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره، امیر اسمی دبیر این بخش و مهدی آشنا مدیر اجرایی بخش عکس و جمعی از مدیران، هنرمندان و اهالی رسانه در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر اسمی با ارائه گزارشی از این رویداد، به چگونگی اجرای آن و معرفی داوران پرداخت و گفت: بخش پوستر این دوره از جشنواره به سه بخش پوسترهای تئاتر، تبلیغات تئاتر و سمینارهای تخصصی برندینگ هویت بصری در تئاتر تقسیم می‌شود و همچنین بخش عکس آن به دو بخش عکس‌های تئاتر و عکس‌های پشت صحنه تقسیم می‌شود.

او همچنین در ادامه افزود: در بخش مسابقه پوسترهای تئاتر پس از تطبیق این بخش با فراخوان در بازه زمانی ذکر شده، 183 اثر ارسال شده مورد قبول قرار گرفت که در این بخش 57 شرکت‌کننده با 166 اثر حضور دارند. 11 داور این بخش، مجید بلوچی، سابینا ابرهلسر از سوئیس، آیشه گل ایزر از ترکیه، مارکوس وایسبک از آلمان، پارسوآ باسی، رضا عابدینی، سیام اتتاریا از تایلند، امیر اسمی، سباستین کوبیتسا از لهستان، جواد آتشباری و علی باقری هستند.

اسمی با  بیان اینکه برای نخستین بار است که به بخش تبلیغات تئاتر در جشنواره پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: در این بخش 93 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که 76 اثر وارد بخش مسابقه شد و در نهایت 24 نفر شرکت‌کننده در این بخش حضور دارند. داوران بخش تبلیغات تئاتر انوشیروان میرزایی، حبیب رضایی، بهنود الله‌وردی‌نیک، آرش وفاداری و محسن ولیحی هستند. 12 اسفندماه نیز برنامه افتتاحیه جشنواره را خواهیم داشت و اعلام برگزیدگان و اهدای جوایز نیز در همین روز است.

او با اشاره به اینکه بخش برندینگ و هویت بصری در تئاتر به شکل غیررقابتی برگزار می‌شود، اظهار داشت: این بخش شامل دو سمینار تخصصی با موضوع برندینگ و هویت بصری در تئاتر است که در روز سه‌شنبه 15 اسفندماه و پرسونال برندینگ که روز شنبه 19 اسفند ماه با سخنرانی بهنود الله وردی نیک در باغ موره قصر برگزار می‌شود.

امیر اسمی یکی از دلایل قبول مسئولیت در بخش عکس این دوره از جشنواره را نگاهی به مدیریت کلان عنوان کرد و گفت: درباره داوری این بخش با بسیاری از عکاسان مشورت کردم که امیدوارم انتظارات در این بخش برآورده شود. مهمترین قسمت در اجرای آن انتخاب مهدی آشنا به عنوان مدیر اجرایی بوده است چرا که او ارتباطات بسیاری با فعالان این حوزه دارد و مشاوره خوبی را به ما داده است.

مهدی آشنا مدیر اجرایی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه همکاری در کنار امیر اسمی محاسن‌ بسیاری دارد، عنوان کرد: اسمی هر ایده‌ای را اجرایی می‌کند و با نظمی که او در کارهایش دارد اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. در سال‌های گذشته دبیران این بخش نظرات اهالی این صنف را جویا نمی‌شدند اما امسال همنشینی خوبی با عکاسان داشتیم و اعضای انجمن عکاسان و حتی عکاسان خارج از این صنف را درگیر این پروسه کردیم. پیشنهاد برگزاری عکاسی پشت صحنه را که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد را نیز امیر اسمی مطرح کرد. به نظرم این بخش مهمترین بخش ثبت عکاسی تئاتر است که مورد استقبال عکاسان نیز قرار گرفت.

او با بیان اینکه از آنجا که این جشنواره بین‌المللی است از داوران خارجی در بخش پوستر و عکس استفاده شده تا نگاهی تازه به فضای عکاسی تئاتر داشته باشیم، یادآور شد: در هیچ نقطه‌ای از جهان به اندازه ایران تعدد عکاس در تئاتر وجود ندارد و به عکاسی تئاتر، نگاه جدی نمی‌شود. این امکان وجود دارد تا شکل برگزاری این بخش از جشنواره برای دوره‌های آینده الگوسازی شود. در این دوره از این رویداد داوری متفاوت از سال‌های گذشته داشته است و به شیوه خاصی برگزار می‌شود.

آشنا در ادامه اضافه کرد: در بخش مسابقه عکس صحنه 98 شرکت‌کننده با 472 اثر حضور داشتند که پس از تطبیق با شرایط و مقررات فراخوان، 465 اثر از 97 شرکت‌کننده مورد پذیرش قرار گرفت. 11 داور این بخش، محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان، دین فن می‌یر از هلند، اختر تاجیک، مسعود پاکدل، ابراهیم سیسان، اندریا بوکالینی از ایتالیا، ماچی زا کشفسکی از لهستان و مهدی آشنا هستند.

مدیر اجرایی بخش عکس سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر درباره آمار شرکت‌کنندگان و داوران بخش عکس پشت صحنه تئاتر اذعان داشت: این بخش برای نخستین بار برگزار می‌شود و طبیعتا برگزاری هر رویدادی برای بار اول بسیار سخت است و در نظر داشتیم با اجرایی کردن آن اهمیت این بخش را مورد بررسی قرار دهیم. تعداد کل آثار شرکت‌کننده در بخش عکس بیرون از صحنه 93 اثر از 23 عکاس بوده است که پس از تطبیق با شرایط و مقررات فراخوان 76 اثر از 20 نفر مورد پذیرش قرار گرفت.

او در ادامه افزود: ابراهیم سیسان، مصطفی قاهری، کاوه کرکی، شکوفه هاشمیان و سارا ساسانی داوران بخش عکس پشت صحنه تئاتر این دوره از جشنواره هستند.

در ادامه این مراسم فرهاد مهندس‌پور دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان این موضوع که مدیران این دوره از جشنواره مستقل عمل کردند، تصریح کرد: فراخوان بخش پوستر و عکس جشنواره را امیر اسمی نوشت و به جز کلیاتی که من و ستاد جشنواره در جریان آن بودیم، همه جزئیات را خود انجام داده و نظارت کرده است و مهدی آشنا نیز کمک قابل توجهی به او کرد.

او با تاکید براینکه به نظر من بخش‌هایی از جشنواره که کمتر مورد توجه است به دلیل اهمیت باید به صورت مجزا برگزار شود، عنوان کرد: توجه امیر اسمی به بخش برندینگ و عکس پشت صحنه تئاتر نشان از آن دارد که فراغ بالی وجود داشته است و به مرزهایی که امکان گسترش داشته، توجه شده است. امیدوارم جدا شدن بخش ادبیات نمایشی و مسابقه عکس و پوستر آغازی برای دو قسمت شدن جشنواره باشد تا به صورت متمرکز مورد توجه قرار گیرد.

مهندس‌پور در پایان سخنانش گفت: امیدوارم نمایشگاهی که در این بخش برگزار می‌شود و جوایزی که اهدا خواهد شد، هیجان‌انگیز باشد. اسمی در سی و چهارمین دوره از این جشنواره نیز مدیریت این بخش را برعهده داشته و با اشرافی که به موضوع داشت، باعث شده تا دقت عمل لازم را داشته باشد و از افراد خوبی در بخش داوری دعوت به عمل آورد.  

بخش "پوستر، هویت بصری و عکس" سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 12 اسفندماه در باغ موزه قصر افتتاح می‌شود.