به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره تئاتر شهر، جلسه داوری بخش مسابقه عکس تئاتر تهران ششمین دوره جشنواره تئاتر شهر روز شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با دبیری رضا موسوی برگزار شد .

هیات داوران متشکل از شهاب‌الدین عادل، آزاده اخلاقی و ابراهیم حسینی طی ۵ ساعت بحث و تبادل نظر و با بررسی ۴۶۰ قطعه عکس از عکس‌های  ۱۱۵ عکاس تئاتر، در مجموع ۴۲ عکس از ۳۲ عکاس را واجد شرایط حضور در نمایشگاه عکس جشنواره و ۷ عکاس را کاندید دریافت جوایز بهترین عکاسان این دوره تشخیص دادند که در روز اختتامیه نفرات نهایی اعلام خواهد شد .

 بدین ترتیب و بر اساس اعلام هیات داوران ۷ عکاس زیر به عنوان نفرات کاندیدا در بخش اول جشنواره عکس مطابق حروف الفبا معرفی می‌شوند:

امین اشتری، فاطمه الهیارنژاد، رسول بابایی، مرجانه پورحسین، سیاوش حمیدی، تینا دلنوازی، امیررضا دهنادی، آیین سبزیوند و ساینا قادری.

 همچنین آثارعکاسان زیر به عنوان آثار راه یافته به بخش نمایشگاه عکس ششمین دوره جشنواره عکس تئاترشهر برگزیده و معرفی می‌شوند:

زهرا اروجلو، محمدامین اشتری، رسول بابایی، نیلوفربراری، مهدی بلوریان، مرجانه پورحسین، بهنام توفیقی، مونا تهرانی، سمانه جویا، سانازدریایی، تینا دلنوازی، امیررضا دهنادی، احسان رافتی، مینا رحیمی، مرتضی زمانی، آیین سبزیوند، کیارش سرسپار، شاهین شکروندمقدم، افرا شهباززاده، سهیل صحرانورد، فرهاد صفری، ضیاالدین صفویان، فرنازطایفه، ساینا قادری، پگاه قدیری، بابک کنعانی، فرنوش مرادمند، حامد ملکپور و رامونا میریان.

 

 

اجرای 9 نمایش در روز نخست جشنواره 

هم‌زمان با روز نخست ششمین جشنواره تئاترشهر 9 نمایش به صحنه می‌روند.

طبق جدول برنامه‌ریزی شده این دوره، چهارشنبه 29 آذر پردیس تئاترتهران در بخش صحنه‌ای در سالن استادمحمد ساعت 16 و 18 میزبان نمایش "23" نوشته احسان رحیمی به کارگردانی مسلم رضایی است.

نمایش "سه ضلع یک دایره" کاری از محسن موسوی ساعت 18 و 20 در سالن استادنصیریان به صحنه می‌رود.

همچنین سالن استاد کشاورز ساعت 17:30 و 19:30 "فالش‌خوانی در چهارراه فخرآبادی" کاری از هادی احمدی را میزبانی می‌کند.

در بخش کودک و نوجوان، در سالن استاد رشیدی ساعت 15 و 17 نمایش "المر، یک فیل رنگی رنگی" نوشته سارا الهیان به کارگردانی سیدحسن حسینی به صحنه خواهدرفت.

نمایش "سوزن جادویی" نوشته نسیم یاقوتی و عباس فرطوسی به کارگردانی نسیم یاقوتی ساعت 15 و 18:30 در سالن استادمشایخی اجرا می‌شود.

در بخش خیابانی، فرهنگسرای خاوران در محوطه باز ساعت 15 نمایش "درمان‌گران شهر" کاری از علیرضا ترامشلو، ساعت 15:30 "تلخ مثل شیرین" کاری از مالک آبسالان و ساعت 16 "کروات" نوشته مهسا فتحی به کارگردانی مشترک مهسا افتحی و میثم سرآبادی را میزبانی می‌کند.

نمایش "رقص دیو، بزم مسافر" اثر محمود اکبرشاهی به کارگردانی مشترک فاطمه عرب‌کرمانی و محمود اکبرشاهی نیز در سالن مطهری فرهنگسرا در دو سانس 16 و 18 به مدت 40 دقیقه اجرا خواهدشد.

 

 

جشنواره تئاتر شهر از جوان‌ها حمایت می‌کند

محسن موسوی که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش "سه ضلع یک دایره" در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: تم نمایش فضایی شهری دارد. در یک روز جمعه برای سه نفر که در یک آپارتمان زندگی می‌کنند، اتفاق‌هایی رخ داده است که الان آن‌ها در فضایی که درگیر آن شده‌اند این حوادث را بازگو می‌کنند.

وی در ادامه افزود: قرار نبود در جشنواره تئاتر شهر شرکت کنم. اسفندماه سال گذشته ایده‌هایی به ذهن من رسیده بود و بر اساس آن‌ها متن‌هایی را نوشتم. وقتی آن‌ها را کنار هم قرار دادم، دریافتم که با یکدیگر ارتباط‌هایی دارد. به‌مرور این نمایشنامه نوشته شد. از تابستان امسال با یک گروه تمرین‌های نمایش را آغاز کردیم. یکی از دوستانم که از نمایشنامه من خبر داشت، فراخوان جشنواره را برای من فرستاد. نمایشنامه را برای حضور در جشنواره ارائه دادم و متن مورد قبول جشنواره واقع شد.

موسوی درباره برگزاری جشنواره تئاتر شهر گفت: وجود جشنواره برای تئاتر ایران بسیار مهم است چون برخی از گروه‌های جوان در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند و مهر تاییدی که این جشنواره‌ها بر کار گروه‌ها می‌زند، می‌تواند به آن‌ها کمک کند که به فضای جدی‌تر تئاتر معرفی شوند. جشنواره تئاتر شهر هم جشنواره مهمی است و با حمایت‌هایی که انجام می‌دهد تا کنون توانسته است گروه‌های جوان را به فضای جدی‌تر تئاتر معرفی کند.

نویسنده و کارگردان "سه ضلع یک دایره" از اجرای عمومی خود در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: گروه تئاتر "کاتوره" همزمان با نگارش نمایشنامه "سه ضلع یک دایره" تشکیل شد و در همان زمان قرار بود با کمک موسسه "هیلاج" که اغلب اعضای گروه ما هم دانش‌آموخته همین موسسه هستند، نمایش را به اجرای عمومی برسانیم. البته با حضور در جشنواره تئاتر شهر این امیدواری در میان ما به‌وجود آمده است که شاید بتوانیم از طریق جشنواره تئاتر شهر اجرای عمومی خود را هماهنگ کنیم.

موسوی ضمن اعلام این نکته که پردیس تئاتر تهران چندان از سوی مخاطبان تئاتر شناخته شده نیست، گفت: در سال‌های گذشته این جشنواره در فرهنگسراها برگزار می‌شد که از نظر جذب مخاطب شرایط بهتری داشت اما از سویی دیگر سالن‌های پردیس تئاتر تهران سالن‌های خوبی هستند و می‌توان به جشنواره تئاتر شهر به‌عنوان راه‌کاری برای بیشتر معرفی کردن این پردیس در نظر گرفت چون این مجموعه فضای جدیدی را به تئاتر ایران اضافه کرده است.

در پایان محسن موسوی گروه اجرایی نمایش "سه ضلع یک دایره" را معرفی کرد: نمایشنامه را خودم نوشته‌ام و کارگردانی آن را هم خودم بر عهده دارم. مهتاب غلام‌لو؛ به‌عنوان دستیار کارگردان در این نمایش حضور دارد. علی محمودیان، امیر بهادر کریمی و محمدرضا آبان‌گاه گروه بازیگران نمایش را تشکیل می‌دهند. هادی احمدی؛ طراح پوستر نمایش است و محمد قلی‌زاده؛ بخش موسیقی را برعهده دارد. طراحی‌صحنه و لباس را هم ندا تمیمی انجام می‌دهد. "سه ضلع یک دایره" 29 و 30 آذرماه در سالن استاد نصیریان پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

 

 

نمایشی که به مسوولیت‌پذیری کودکان تاکید دارد

نمایش "مزه دروغ تلخه" نوشته بهرام جلالی‌پور به کارگردانی سمیرا یزدان‌پژوه در جشنواره تئاترشهر به صحنه می‌رود.

یزدان‌پژوه توضیح داد: وقتی برای نخستین بار این نمایش‌نامه را خواندم فضا و موضوع آن را بسیار پسندیدم. در این دوره از زندگی هر فردی برای توجیه تنبلی و کارهای اشتباه از دروغ به عنوان نخستین راهکار استفاده می‌کند. کودکان نیز بیشتر اوقات در معرض این بدآموزی قرار دارند و از کودکی می‌توانند به این صفت ناپسندیده عادت کنند.

وی با این توضیح که نمایش به صورت موزیکال اجرا می‌شود، افزود: تکنیک اجرای نمایش تلفیقی از نمایش عروسکی و بازیگر است. عروسک‌ها کاغذی و دو بعدی ساخته شدند.

یزدان‌پژوه دنیای فانتزی پر از رنگ، تعدد شخصیت‌ها، کنار گذاشتن تنبلی، دروغ نگفتن و مسوولیت‌پذیر بودن را از ویژگی‌های مهم نمایش "مزه دروغ تلخه" دانست.

 در این نمایش خانواده زنبورها را تماشا می‌کنیم که برای این که کندو مال خودشان شود باید خمره‌ای پر از عسل آماده کنند و به صاحب خانه بدهند. همه از صبح مشغولند به جز ویز ویزو، او از سر تنبلی مدام دروغ می‌گوید. در این بین خرس بد جنس نمی‌خواهد عسل‌ها شیرین شود تا بتواند خودش عسل‌ها را بخورد و مدام ویز ویزو را گول می‌زند. اما ویز ویزو با راهنمایی‌های ملخ پیر موفق به شیرین کردن عسل می‌شود.

نویسنده این نمایش‌نامه بهرام جلالی‌پور است.

طراح و کارگردان سمیرا یزدان‌پژو، آهنگ‌ساز امیرحسین انصافی، بازیگر میثم میثاقی، بازی‌دهندگان عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، میثم میثاقی، زهرا شیخ‌الحکمایی، ریحانه باغبادی و تینا توکلی هستند.

ششمین جشنواره تئاترشهر به‌ عنوان اصلی‌ترین رویدادنمایشی شهرداری تهران توسط سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران از 28 آذرتا 7 دی در شهر تهران برگزار می‌شود.