به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره تئاتر شهر، نمایش "مکعب" تیرماه سال جاری در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا شد و در این اثر علی سلیمانی به همراه همسرش سهیلا جوادی ایفای نقش می‌کنند. داستان نمایش روایت زندگی علی سلیمانی از کودکی تا امروز است که در محله جوادیه به دنیا آمده و زندگی کرده و خاطرات و شخصیت‌های شهر و محله را مرور می‌کند. این نمایش توسط دختر علی سلیمانی نوشته شده و روایت یک خاطره از شهر و محله است.

نمایش "زندان قصر" نوشته کهبد تاراج و به کارگردانی مهران خوش‌بین در مهرماه و در باغ موزه زندان قصر و در بند سیاسی این مجموعه اجرا شد. این اثر نمایشی قصه زندانیان فراموش‌شده را به تصویر می‌کشد. اجرای این نمایش در محیط واقعی زندان قصر که توسط شهرداری تهران به باغ موزه تبدیل شده تجربه نمایشی ویژه‌ای از یک گروه جوان است که این بار به بهانه برگزاری ششمین جشنواره تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

 

 نمایشی با بار دراماتیک ولی متفاوت!

شاهد پیوند، کارگردان نمایش"دیوار چهارم" در گفت‌وگوبا خبرنگار جشنواره تئاتر شهر در خصوص محوریت اجرا نمایش خود در بخش شورایی جشنواره شهر گفت: این تئاتر، یک نمایش کاملا تجربی است و حاصل تقریبا یک سال تمرین متداول گروه نمایشی من است. نمایش ما شامل سه بخش متفاوت است به گونه‌ای که در بخش اول من از مخاطبان می‌خواهم که سه کلمه به دلخواه خود به من بگویند این کلمات به طور جمله سازی در نمایش استفاده نمی‌شود بلکه کلمات به عنوان بار دراماتیک در نمایش استفاده می‌شوند.

در پارت دوم، همین اتفاق می‌افتد ولی با این تفاوت که؛ یکی از سه نفری که یکی از کلمات را گفته وارد بازی می‌شود و در پارت سوم هم همین اتفاق می‌افتد ولی این بار هر سه نفر وارد گروه بازیگری ما می‌شوند و بازیگران ما باید با مخاطبان نمایش اجرا کنند. این سبک از نمایش، برای گروه بسیار شورانگیز و شعف انگیز و دریچه‌های مختلفی برای محک زدن برای این عوامل باز می‌شود. گروه نمایشی من بعد از شنیدن کلمه سوم کار نمایشی خود را آغاز می‌کنند و نمایشی را در حد بیست دقیقه با توجه به کلمات بداهه اجرا می‌کنند.

وی همچنین در مورد اعضای گروه نمایش اظهار کرد: این گروه بازیگری عضو کانون نمایش فرهنگسرای تهران و از دانشجویان من در دانشگاه هستند.

پیوند درباره تاثیر متقابل سبک تجربی بر مخاطبان و بازیگران تصریح کرد: این نمایش بر ما و عوامل کار  بسیار اثرگذار است چرا که؛ بازیگران همیشه از این قضیه که قرار است اجرایی جدید و متنوع و البته هیجان انگیز داشته باشند خوشحال هستند.

این کارگردان در مورد اصلی‌ترین ویژگی کار  خود افزود: اصلی‌ترین ویژگی کار ما، صداقت و محک زدن خودمان است. ما هیچ فرمت، موقعیت و کاراکتر نمایشی را مهیا نکرده‌ایم که بازیگران بخواهند در آن ایفا نقش کنند بلکه باید بداهه به اجرا نمایش بپردازند.

البته باید گفت که؛ این سبک نمایش برای تماشاگر هم بسیار جذاب است چراکه؛ می‌بیند با کلماتی که گفته چه اتفاقاتی می‌افتد و حضورش در بخش‌های بعدی نمایش چه اندازه لذت بخش است.

شاهد پیوند در پایان گفت: من مطمئنم که اگر خوب تبلیغ شود و سالن خوبی برای ما در نظر گرفته شود اتفاقات خوبی برای بازیگران و مخاطبان در هر اجرا می‌افتد که نمایش را جذاب‌تر می‌کند.

 

نمایشی که درباره تولد فرزند سخن می‌گوید

نمایش "ردپای نی‌نی نو" به نویسندگی و کارگردانی زیبا برجی‌فلاح در ششمین جشنواره تئاترشهر به صحنه می‌رود.

زیبا برجی‌فلاح توضیح داد: انتخاب ایده و نوشتن نمایش‌نامه "ردپای نی‌نی نو" دغدغه ذهنی من بود چرا که این روزها بچه‌های زیادی را می‌بینم که درگیر موضوع (تولد فرزند جدید) درخانواده هستند و با این مساله دست و پنجه نرم  می‌کنند. دراین نمایش سعی شده تابه زبانی ساده درباره این موضوع با بچه‌ها وحتی والدین صحبت شود.

وی درباره تکنیک اجرایی این نمایش، اظهارداشت: نمایش‌ "ردپای نی‌نی نو" که متن آن جزو 10 اثر برگزیده بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است به صورت زنده اجرا و در بعضی صحنه‌ها ازماسک‌های دو بعدی و عروسکی استفاده می‌شود.

برجی‌فلاح مهم‌ترین ویژگی این نمایش را به تصویر کشیدن دغدغه ذهنی بچه‌ها ازنگاه خودشان دانست و افزود: تئاتر کودک نیاز دارد ازمسایلی برای بچه‌ها سخن بگوید که در طول زندگی با آن درگیر هستند.

نمایش "ردپای نی‌نی نو" قصه دختری به نام نگاراست که به زودی صاحب یک برادر می‌شود. این موضوع موجب شده او خود را در خطر ببیند و فکر کند ممکنه نی نی تازه وارد جای او را در خانه پر کند. به همین دلیل وارد دنیای خیالات شده و با نی نی خیالی درگیر می‌شود.

بهمن داداشی، عرفان میدانلو، سمیه بیگی و بازیگرکودک هلیا نصرالهی در این نمایش بازی می‌کنند.

طراح صحنه مجتبی مهدی و طراح لباس روشنک کریمی هستند.

زیبا برجی‌فلاح در چهار دوره ازجشنواره تئاترشهر به عنوان نویسنده شرکت داشته و برای نخستین بار در این رویداد به عنوان نویسنده و کارگردان حضور دارد.

 

 

 تمرکز اجراها بزرگ‌ترین حسن جشنواره تئاتر شهر است

رضا بهرامی که با نمایش "بیست متری" نوشته کهبد تاراج به‌عنوان کارگردان در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: این نمایش درباره منطقه بیست‌ متری جوادیه است. چهار روایت از چهار نفر از اعضای این محله که در دهه شصت گم شده‌اند، روایت می‌شود. مدت‌ زمانی در اختیار این چهار نفر قرار گرفته است تا در محله خود بچرخند و خودشان را تعریف کنند.

وی در ادامه افزود: اعضای گروه "نزدیک" ترجیح می‌دهند برای به تثبیت رساندن و حفظ انسجام گروه، از متون اعضای گروه استفاده کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با نمایشنامه "بیست متری" نوشته کهبد تاراج در جشنواره شرکت کنیم. از سویی دیگر سیاست جشنواره تئاتر شهر بر این اساس است که در آثار، به مباحث شهری توجه شود و این نمایشنامه در جوادیه اتفاق می‌افتد و موضوع شهری دارد.

کارگردان "بیست‌متری" درباره برنامه‌های آینده گروه تئاتر نزدیک، گفت: از 10 دی‌ماه در تماشاخانه باران "بیست‌متری" را روی صحنه می‌بریم.

این هنرمند عرصه تئاتر برگزاری جشنواره تئاتر شهر را اتفاقی مثبت دانست و گفت: در دوران گذشته جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شد. چند سال این جشنواره برگزار نشد و بعد از مدتی جشنواره تئاتر شهر برگزار شد. جشنواره تئاتر باید محیطی را فراهم کند تا افرادی که در این عرصه کار می‌کنند، بتوانند با یکدیگر گپ‌ و گفت داشته باشند و یکدیگر را نقد کنند. جشنواره موقعیت بسیار خوبی است که آثار یکدیگر را ببینیم. از سویی دیگر می‌توان افراد خوش‌فکری که موقعیت مناسبی برای مطرح شدن پیدا نکرده‌اند را شناخت و ارتباط خوبی به‌وجود می‌آید.

وی در ادامه افزود: متاسفانه برخی از اتفاق‌های ناخوش‌آیند جشنواره را از اهداف خود دور می‌کند. به‌ عنوان‌ مثال برخی از گروه‌ها با توجه به اعضای هیات داوران نمایش‌های خود را آماده می‌کنند درحالی‌که گروه‌ها باید با ذهن و خلاقیت خود نمایششان را آماده کنند!

رضا بهرامی برگزاری جشنواره در پردیس تئاتر تهران را مثبت دانست و گفت: این‌که جشنواره به‌صورت متمرکز در یک مکان برگزار شود، اتفاق بسیار خوبی است. در جشنواره‌های خارج از ایران که شرکت کردم هم همین شرایط را داشتند. زمانی‌که جشنواره در یک مکان برگزار شود، گروه‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند و آثار یکدیگر را ببینند. نقدی که من به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ و نوجوان در همدان داشتم این بود که جشنواره به‌مدت پنج تا شش روز برگزار می‌شود اما ما در روز سوم به همدان می‌آییم. در دور روزی که ما حضور نداشتیم، نمی‌توانستیم در ورک‌شاپ‌ها شرکت کنیم و یا آثار کارگردان‌های ایرانی و خارجی را ببینیم. وقتی برگزاری جشنواره متمرکز باشد، برای گروه‌ها بسیار شرایط راحت‌تری به‌وجود می‌آید و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. همچنین سالن‌هایی که در پردیس تئاتر تهران ساخته شده‌اند، از بهترین و حرفه‌ای‌ترین سالن‌های تئاتر ایران محسوب می‌شوند. باید از شهرام کرمی قدردانی کنیم که این مکان را راه‌اندازی کرد و در ابتدای راه این پردیس، اتفاق‌های خوبی را رقم زد.

رضا بهرامی در پایان عوامل اجرایی نمایش "بیست متری" را معرفی کرد: نمایشنامه "بیست متری" را کهبد تاراج نوشته است و طراحی لباس نمایش را هم به‌ انجام رسانده است. کارگردانی آن را من بر عهده گرفته‌ام همچنین طراحی‌صحنه را هم انجام داده‌ام. این نمایش تازه‌ترین اثر گروه تئاتر "نزدیک" است. مهدی رحیمی‌سده، سارا الله‌یاری، امیر عدل‌پرور و هومن بنایی، گروه بازیگران این نمایش شصت دقیقه‌ای را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به امیرحسین نوح‌نژاد؛ دستیار کارگردان، هانیه نظری؛ منشی صحنه، مهران خوش‌بین؛ مدیر صحنه، عرفان پورمحمدی؛ مدیر اجرایی، نادر بهرامی؛ عکاس، مریم دانشمند؛ انتخاب موسیقی، بهناز وحیدیگانه؛ روابط امور بین‌الملل گروه و علی باقری؛ طراح و مجرای گریم اشاره کرد.

 ششمین جشنواره تئاتر شهر به‌عنوان اصلی‌ترین رویداد نمایشی شهرداری تهران توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از تاریخ 28 آذر تا 7 دی‌ماه در شهر تهران برگزار خواهد شد