به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، این جشنواره عصر جمعه دهم شهریور ماه با حضور گسترده مردم در محوطه بیرونی مجموعه تاتر شهر آغاز به کار کرد.

افتتاحیه این جشنواره، هیچ‌گونه سخنرانی نداشت و به جای برنامه‌ای رسمی، قطعات کوتاه نمایش آیینی و موسیقی با حضور تماشاگران اجرا شد.

در این برنامه، مرشد میرزا علی به اجرای نقالی و شاهنامه‌خوانی پرداخت. سپس کودکان و نوجوانان حاضر در بخش جوانه‌های نمایشی به اجرای قطعات نمایشی در پاتوق کودکان و نوجوانان پرداختند.

همزمان با اجرای این قطعات، گروه‌های موسیقی نیز با فاصله‌ای اندک، بر سکوی میانی مجموعه تئاتر شهر حرکات موزون آذری انجام دادند.

همراه با اجرای برنامه‌های فضای بیرونی، گروه‌های حاضر در بخش صحنه‌ای نیز نمایش‌های خود را در سالن‌های مختلف میزبان جشنواره، روی صحنه بردند.

نمایش‌های بخش قهوه‌خانه هم از جمله آثاری بودند که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند.

در نخستین روز جشنواره، محوطه باز تالار وحدت شاهد اجرای نمایش‌های گوناگونی همچون ترنا بازی، نقالی، آیین لزگی و... بود و گروه‌های موسیقی نیز برنامه‌های ویژه خود را برگزار کردند.

در فاصله میان اجرای این برنامه‌ها، مدیران و مسولان جشنواره، همچون داوود فتحعلی بیگی، دبیر جشنواره و اردشیر صالح‌پور و محمدحسین ناصربخت، نکاتی را درباره آیین‌های نمایشی ایرانی بیان کردند.

ترنا بازی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی

مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در اجرای ترنابازی مشارکت کرد. او با تبریک عید قربان گفت: آیین‌های ارزشمند ما همیشه در اعیاد که به نوعی نقطه عطف هستند، ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کنند. هر چه بیشتر در جهت به‌روز شدن این آیین‌ها بکوشیم، قطعا فرهنگ پربارتری خواهیم داشت.

شفیعی با ابراز قدردانی از حضور تماشاگران و تلاش برگزارکنندگان جشنواره اضافه کرد: علاقه و استقبال شما نشان می‌دهد که این آیین‌ها همچنان زنده‌اند و فرهنگ ایرانی اسلامی همیشه پایدار است.

بخش قهوه خانه با مدیریت عظیم موسوی هر شب از ساعت 21 تا 23 در محوطه بیرونی تالار وحدت برپاست.

تعزیه در محوطه تئاتر شهر

روز شنبه 11 شهریور ماه بخش‌های میدانی جشنواره از ساعت 17.30 با برگزاری مراسم تعزیه در محوطه مجموعه تئاتر شهر آغاز خواهند شد.

این تغییر که به احترام مراسم تشییع پیکر شهید محسن حججی، در میدان امام حسین تهران، انجام شده است با اجرای تعزیه توسط کودکان و نوجوانان در بخش بازی‌های نمایشی و اجرای تعزیه توسط گروه‌های شرکت‌کننده در بخش آیین‌های نمایشی جشنواره همراه می‌شود.

پرویز ممنون پیام تشکر ارسال کرد

پرویز ممنون نویسنده، پژوهشگر، بازیگر و کارگردان تئاتر به مناسبت دریافت جایزه ستاری پیام تشکری برای اهداکنندگان این جایزه منتشر کرد. در متن این پیام آمده است:

"با سلام از راه دور برای همه دوستان و همکاران خوب و عزیز

از این نشانی که امروز می گذارید به دو علت خوشحالم؛ یک اینکه روزی افتخار معلمی دو نفراز هیات انتخاب پیشنهاد‌ دهنده (لاله تقییان و داوود فتحعلی بیگی) را داشته‌ام . معلم که به شاگرد نمره می‌دهد امری عادی است اما نمره قبولی شاگرد به استاد لطف و کیف دیگری دارد. چلوکباب است !!

دوم به خاطر دوستی دیرینه‌ام با دکتر جلال ستاری و ارادت ستایش‌آمیز به شناخت وسیع او از فلسفه و فرهنگ و تاریخ و مذهب و بسیاری از زمینه‌های دیگر و قلم توانایش که عمری است بر کاغذ می‌راند و خستگی نمی‌شناسد و البته خدمت یگانه‌ای که او و همسر محترمش در انتشار فصلنامه تئاتر  داشتند، یکی از ارزشمند‌ترین آثار مرجع ما در همه زمان‌ها برای همه محققان آینده نمایش ایرانی، علت مضاعفی برای من در دریافت نشانی که به نام اوست .

شما را از راه دور می بوسم . بهترین‌ها را برایتان آرزومندم .

پرویز ممنون

وین پنجشنبه 31 اوت 2017"

ممنون سال‌ها رییس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران بود و شاگردان زیادی را تربیت کرده است. او از دولت اتریش نشان پروفسوری دریافت کرده و در معرفی نمایش‌های سنتی ایران به دنیا فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

جایزه دکتر جلال ستاری که به پژوهشگران و فعالان عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی اهدا می‌شود، جایزه‌ای غیردولتی است که توسط NGO تحت همین عنوان اهدا شده و با حمایت دبیرخانه سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیین و سنتی امسال چهارمین آن برگزار شد.

کاتالوگ هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی منتشر شد

همزمان با اولین روز برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی کاتالوگ جشنواره رونمایی شد. کتاب این دوره از جشنواره با مدیر مسئولی داوود فتحعلی بیگی و سردبیری سعید هاشمی‌پور و در قطع رحلی 184 صفحه تنظیم شده است و شامل معرفی تمام آثار شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است.

مدیریت هنری این کتاب را مسعود نوروزی بر عهده داشته و دبیر عکس آن سیدضیا‌الدین صفویان است. در تحریریه این کتاب پریسا بهپوری و نسیم جعفری همکاری داشتند. بخش مرور دوره‌های گذشته جشنواره را آلما گشتاسب تنظیم کرده است و صفحه‌آرا این کتاب سمیه خزایی بوده است.

عکاسان کاتالوگ ساناز دریایی و درسا سادات‌صفویان بودند. از دیگر همکاران کتاب جشنواره می‌توان به روابط عمومی الناز قنبری، امور اجرایی علی اشرف‌نیا، هماهنگی ملوک کامور اشاره کرد.

طرح جلد کاتالوگ برگرفته از پوستر جشنواره است که توسط ساعد مشکی طراحی شده و لیتو‌گرافی لوح نگار آن را چاپ کرده است.

این کتاب شامل بخش‌های پیام‌ها، هیات‌‌های انتخاب، تولیدات تازه، مرور تئاتر ایران، مهمان، مجالس تعزیه، معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی، نمایش‌های عروسکی سنتی، نقالی و روایت‌های ملی، قهوه‌خانه نمایش ایرانی، جوانه‌های نمایش ایرانی، بزرگداشت، یادمان، سمینار پژوهشی، کارگاه‌های آموزشی و مسابقه بازی نامه‌نویسی، مرور دوره‌های گذشته جشنواره و معرفی ستاد برگزاری است.

کارگردان نمایش «لعنت‌نامه، رحمت‌نامه» انصراف داد

محمد حاتمی کارگردان نمایش «لعنت‌نامه، رحمت‌نامه» از حضور در هجدهمین جشنواره آیینی سنتی انصراف داد. بازیگران این نمایش به دلیل حضور در چند اجرا، نتوانستند هماهنگی لازم را برای حضور در این نمایش انجام دهند و در نتیجه نمایش در ساعت و روز مقرر در جشنواره آیینی سنتی روی صحنه نخواهد رفت.

از آنجا که اعلام انصراف این گروه نمایشی پس از چاپ و انتشار جدول صورت گرفته این تغییر در جدول نیامده است.

طبق جدول نمایش‌های صحنه‌ای قرار بود این نمایش شنبه 11 شهریور در دو سانس 18 و 20 در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به اجرا دربیاید.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از امروز تا 15 شهریور به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.