سرویس تئاتر هنرآنلاین: عطااله کوپال با نمایش "خواستگاری مهری ناز" نوشته صبوره رنگرز، در دومین روز جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی یعنی امروز شنبه 11 شهریورماه در تالار هنر به صحنه می‌رود. این پژوهشگر و مترجم با اشاره به اینکه این نمایش داستانی تخیلی و فانتزی است و بر اساس شیوه تخت حوضی اجرا می‌شود به هنرآنلاین گفت: نمایشنامه "خواستگاری مهری ناز" در کشوری فرضی به نام تخستان می‌گذرد که وزیر آن کشور توطئه کرده تا به پادشاه القا کنند که در حال مُردن است و پادشاه تصمیم می‌گیرد تا تنها دختر خود را شوهر دهد. وزیر که قصد دارد به پادشاهی برسد، تصمیم می‌گیرد پسر خود را به عنوان خواستگار معرفی کند.

این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه ساختار نمایشنامه، تابع ویژگی‌های نمایش‌های سنتی ایرانی است، خاطرنشان کرد: روابط میان غلام، پادشاه و وزیر مبتنی بر نمایش‌های آئینی و سنتی است و این برایم جالب بود. علاوه بر اینکه این اثر با محوریت غلام که نقش مهمی در نمایش‌های تخت حوضی دارد، شکل گرفته است.

او در ادامه افزود : در نمایش‌های آئینی و سنتی طراحی صحنه مانند تئاتر غربی وجود ندارد و این نمایش نیز فاقد دکور است. دو قاب پنجره در انتهای صحنه داریم و یک تخت و بقیه صحنه خالی است و گروه فرم در آن حرکت می‌کنند. موسیقی نیز زنده اجرا می‌شود که بخش‌هایی از آن ساخته شده و در قسمت‌های دیگر از موسیقی معروف ایرانی استفاده کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه که خود طراحی و انتخاب موسیقی این اثر را بر عهده دارد با اشاره به اینکه حدود 5 ماه این نمایش را تمرین کرده‌، تصریح کرد: نمایش 8 بازیگر اصلی دارد و 5 نفر در گروه موسیقی و 10 نفر در گروه فرم با ما همکاری می‌کنند. رضا خانلری، آتوسا راستی، بابک مولانا، احمد سیاه‌رستمی، بهرام سروری‌نژاد، محمدامین بخشعلیان، سید هادی طباطبایی و محمداله دادی بازیگران و هومن اشکبوس طراح صحنه و لباس و افسون شکاری دستیار کارگردان این اثر نمایشی هستند.

"خواستگاری مهری ناز" شنبه 11 شهریور ماه ساعت 17 و 19 در تالار هنر واقع در خیابان شهید مفتح، ضلع جنوبی ورزشگاه شهید شیرودی، خیابان شهید ورزنده به روی صحنه خواهد رفت.