سرویس تئاتر هنرآنلاین: نخستین جشنواره هنرهای نمایشی "چرخ و فلک" با هنرنمایی خردسالان ۳ تا ۷ سال به ریاست حمید جبلی و دبیری شبنم قلی‌خانی به همت دفتر کودک و نوجوان موسسه هنرهای نمایشی "تماشاگان" در بهار و تابستان سال جاری در حال برگزاری است.

حامد زحمتکش مدیر دفتر کودک و نوجوان موسسه هنرهای نمایشی "تماشاگان" و قائم مقام دبیر جشنواره هنرهای نمایشی "چرخ و فلک" در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: دبیرخانه جشنواره از 16 خرداد ماه فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون گروه‌های شرکت کننده به همراه خانواده‌های‌شان به محل پلاتو پیچ آمده و در آنجا مشغول تمرین هستند. گروه‌هایی را داریم که اکنون سومین جلسه تمرین را با حضور مربی پشت سر می‌گذرانند، جدا از تمریناتی که در منزل خود انجام می‌دهند.

او در ادامه افزود: این گروه‌ها تا 31 مردادماه فرصت دارند تا نمایش‌های‌شان را تمرین کرده و به مرحله‌ا‌ی برسانند که بتوانند با موبایل از آثارشان فیلم گرفته و برای ما ارسال کنند. شیوه ارسال فیلم نمایش‌ها به این صورت است که طی هفته آینده از طریق صفحه مشخصی در آپارات کودک که به عنوان رسانه جشنواره کودک "چرخ و فلک" برای جشنواره طراحی و معرفی شده، در ویدئویی شیوه آپلود کردن فیلم را به شرکت‌کنندگان آموزش خواهیم داد و آنها تا تاریخ یاد شده باید فیلم نمایش‌های‌شان را روی آن صفحه آپلود کنند.

photo_۲۰۱۷-۰۸-۰۵_۰۳-۳۹-۰۲

قائم مقام دبیر جشنواره "چرخ و فلک" با بیان اینکه طی دو روز کدهایی را به صورت عمومی اعلام خواهیم کرد که شرکت‌کنندگان امکان آن را دارند که به مرحله بعدی ورود کنند، خاطر نشان کرد: در تاریخ‌های 4، 5 و 6 شهریور ماه، گروه‌هایی که توانستند از این مرحله عبور کنند در محل "باغ کتاب تهران" برای کارشناسان جشنواره نمایش‌ها را به صورت زنده اجرا خواهند کرد. پس از این سه روز ما به جمع‌بندی خواهیم رسید و از میان نمایش‌هایی که به صورت زنده اجرا شده، تعدادی را انتخاب می‌کنیم.

او ضمن اشاره به اینکه بچه‌هایی که قابلیت آن را دارند که بتوانند برای حداقل 20 تا 30 تماشاگر، نمایش‌شان را اجرا کنند، 16 روز زمان برای تمرین تکمیلی دارند، عنوان کرد: مربیان ما در این مرحله تا تاریخ 22 شهریور ماه به آنها در بحث لباس، دکور و تمرینات تکمیلی کمک می‌کنند. در نهایت از 22 تا 24 شهریور ماه در محل "باغ کتاب تهران" کودکان برای تماشاگران اجرا خواهند داشت و 25 شهریورماه نیز اختتامیه این جشنواره در همین محل برگزار خواهد شد.

مدیر دفتر کودک و نوجوان موسسه هنرهای نمایشی "تماشاگان" با اعلام این خبر که تاکنون 225 گروه در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند، یادآور شد: این تعداد در بخش‌های "ستاره کوچولو"، "اتل متل" و "رنگین کمان آرزو" در حال تمرین هستند و در نهایت ما باید با درنظر گرفتن این موضوع که کدامیک به مرحله‌ای رسیده‌اند که بتوانند به صورت زنده برای تماشاگر اجرا کنند، تعدادی را برای اجراهای نهایی انتخاب خواهیم کرد. کودکان توانایی‌های مشابهی ندارند و امکان دارد برخی از آنها به زمان و تمرینات بیشتری به این منظور نیاز داشته باشند.

زحمتکش درباره تماشاگران اجراهای این سه روز از جشنواره، اظهار داشت: جشنواره اعلام عمومی خواهد داشت، اما ترجیح‌مان این است که اعضای خانواده‌ها و نزدیکان کودکان در اجراها حضور داشته باشند چرا که حجم تماشاچی برای کودکان زیر 7 سال دشوار است و مقدور نیست، ضمن اینکه توصیه نمی‌شود که بچه‌ها را در این سن روی صحنه برد. اما ممکن است که ما در مرحله دوم متوجه پدیده‌‌ایی شویم که بتوانند این کار را انجام دهند.

او در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: هدف از برگزاری جشنواره "چرخ و فلک" این است که کودکان امکان آن را داشته باشند که توانایی‌ها و اعتماد به نفس‌شان را افزایش دهند و ارتباط‌شان با جمع تقویت شود و بتوانند در جمع عمومی با هم ارتباط بگیرند.

photo_۲۰۱۷-۰۸-۰۵_۰۳-۳۸-۵۳

قائم مقام دبیر این جشنواره ضمن اشاره به اینکه در این رویداد کودکان سنین 3 تا 7 سال شرکت دارند، گفت: شرکت‌کنندگان بالای 5 سال بیشترین استقبال را از این جشنواره کرده‌اند و فکر می‌کنم انتخاب‌هایمان هم در همین گروه سنی باشد چراکه اصولا کودکان با سنین کمتر پروسه تمرینات از اجرای نهایی برایشان لذتبخش‌ و جذاب‌تر است.

او با بیان اینکه "آپارت کودک" به عنوان رسانه جشنواره و "باغ کتاب تهران" به عنوان محل این رویداد تاکنون با ما همکاری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: سیستم این جشنواره اسپانسرینگ است و تاکنون سازمان فرهنگی هنری شهرداری "باغ کتاب تهران" را در اختیارمان قرار داده و معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران کمک هزینه محدودی را بابت امور جاری به این جشنواره اختصاص داده است و امیدواریم که تا شهریور ماه بتوانیم به منظور برگزاری هر چه بهتر این جشنواره جذب اسپانسر داشته باشیم.