سرویس موسیقی هنرآنلاین: مظفر شفیعی خواننده درباره موسیقی رمضان به هنرآنلاین گفت: اشعاری که برای موسیقی رمضان انتخاب می‌شود باید مناسب این ایام باشد و بتواند مفهوم این ماه مبارک را به مخاطبان انتقال دهد در نتیجه شعر باید مضمونی عارفانه و مذهبی داشته باشد.

این خواننده در ادامه بیان کرد: موسیقی رمضان باید در رابطه با خدا و عبادت باشد، این نوع موسیقی به وسیله هر سازی اجرا می‌شود. البته بسیاری معتقد هستند که موسیقی رمضان باید به صورت آوازی اجرا شود، در حالی‌که از ساز هم می‌توانیم برای پربارتر شدن این نوع موسیقی استفاده کنیم.

شفیعی خاطرنشان کرد: موسیقی رمضان را می‌توانیم در هر دستگاهی اجرا کنیم. البته در شب‌های احیا باید از موسیقی و سازهایی که حزن‌انگیز است استفاده کنیم، زیرا همه مسلمانان همزمان با شهادت حضرت علی (ع) عزادار هستند. در نتیجه باید از موسیقی استفاده کنیم که این اندوه را به مخاطبان نیز منتقل کند.

این خواننده در ادامه افزود: موسیقی رمضان شامل صلوات‌خوانی، ذکرخوانی، بسم‌الله‌خوانی و منقبت‌خوانی است، همچنین مناجات‌خوانی، سحرخوانی، شب‌خوانی رمضان، سحرآوازی، مناجات سحری و دم‌دم سحری نام‌های گوناگونی است که در هر منطقه بر این نوع آوازخوانی به وقت سحر خوانده می‌شود.

شفیعی گفت: ذکرخوانی مهم‌ترین ویژگی موسیقی رمضان است، هنری که شکل‌های متفاوتی دارد و هدف از آن تقویت نیروی معنوی و سوق‌دادن روزه‌داران به سمت نیکی و نیکویی است. ایرانی‌ها با نغمه‌های آهنگین و ادوات موسیقی ذکرهای مخصوص ماه رمضان را برای جوانان اجرا می‌کردند تا آن‌ها را با واژگان و جملات مقدس و روحانی به سمت خوبی و پاکی سوق دهند.

این خواننده در پایان گفت: به نظر من این نوع موسیقی در حال فراموشی است در نتیجه بهتر است کنسرت‌های مناسبتی در این ایام برگزار شود تا مخاطبان با موسیقی رمضان بیشتر آشنا شوند و این نوع موسیقی مانند گذشته فراگیر شود.