سرویس موسیقی هنرآنلاین: امین‌الله رشیدی خواننده درباره موسیقی رمضان به هنرآنلاین، گفت: ماه رمضان ماه برکت، قرآن و حضور پروردگار است که همه در این ماه به عبادت پروردگار می‌پردازند و در کنار هم این ماه را که ماه میهمانی خدا است جشن می‌گیرند.

این خواننده در ادامه بیان کرد: در این ماه شادی و غم در کنار هم هستند و برای هر زمان موسیقی خاصی وجود دارد. یعنی اینکه تا قبل از شهادت حضرت علی (ع) از یک نوع موسیقی اسفاده می‌کنند که شاد است و بعد از آن همزمان با شهادت حضرت علی (ع) از موسیقی‌هایی که حزن و اندوه را منتقل می‌کند، استفاده می‌شود.

رشیدی افزود: در این ایام نباید از موسیقی‌هایی که ریتم‌های تند دارد استفاده شود، زیرا موسیقی رمضان باید جنبه عرفانی داشته باشد. همچنین با اینکه در این ماه مردم در کنار عبادت به شادی ‌می‌پردازند ولی با این حال باید از موسیقی مذهبی استفاده شود زیرا این ایام، ماه عبادت پروردگار است.

این خواننده در پاسخ به این پرسش که برای موسیقی رمضان از سازهای خاصی استفاده می شود، گفت: برای موسیقی رمضان نباید از ساز استفاده شود زیرا موسیقی رمضان بر آواز تاکید دارد، اما می‌توانیم از سازهای نی، تار و سه تار استفاده کنیم.

رشیدی در ادامه گفت: موسیقی رمضان بیشتر در دستگاه‌های شور، دشتی و اصفهان اجرا می‌شود. البته می‌توانیم این نوع موسیقی را در دستگاه‌های دیگر نیز اجرا کنیم، اما بهتر است از دستگاه‌های خاصی استفاده کنیم.

این خواننده در پایان گفت: هر شهری آداب و رسوم و موسیقی خاص خودش را دارد به عنوان مثال در کاشان مراسم خاصی به اسم "هوم بابا" وجود دارد که این مراسم بعد از افطار توسط جوانان اجرا می‌شود.