در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین: فؤاد توحیدی عضو شورای سیاست‌گذاری و پژوهشگر نواحی ایران در گفتگو با هنرآنلاین در ارتباط با نقش موسیقی در دیپلماسی فرهنگی کشورها، توضیح داد: ما تا امروز نتوانسته‌ایم، موسیقی و ساز بومی خود را به دنیا معرفی کنیم، تا آنجا که سازی مانند عود با ریشه ایرانی امروزه در دنیا آن را با عنوان ترکی می‌شناسند و برای اینکه بتوانیم از موسیقی در جهت دیپلماسی فرهنگی بهره ببریم باید زمینه‌هایی را فراهم کنیم تا با کشورهای دنیا گفتمان موسیقایی داشته باشیم که یکی از این مسیرها برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی است تا در این بستر موسیقی و ظرفیت‌های خودمان را در این زمینه به دنیا معرفی کنیم.

این پژوهشگر موسیقی نواحی در ارتباط با جایگاه ساز عود در ایران توضیح داد: ساز عود از معدود سازهایی که ریشه ایرانی دارد که پرده‌بندی ثابتی ندارد و همین امر سبب شده است تا ساز عود بتواند با هر فرهنگی عجین شود و از آفریقا و حتی در موسیقی کلاسیک غربی این ساز وجود دارد که آن را با نام لوط می‌شناسند، در موسیقی یونان با نام بارباراتوس شناخته می‌شود و در موسیقی عربی به اسم عود و در موسیقی ایرانی رود و بربط شناخته می‌شود و با تمام فرهنگ‌ها توانسته ارتباط برقرار کند.

وی ضمن ابراز شگفتی از این حجم از پیشرفت در این زمینه گفت: دانشکده موسیقی در زمینه تربیت هنرمند و علمی کردن موسیقی سنتی نقش مهمی داشته است.

توحیدی ادامه داد: کم‌کاری رسانه‌هایی مانند تلویزیون در شناساندن موسیقی سنتی به جوانان سبب شده است، تا نسل امروز موسیقی پاپ را بهتر بشناسند و به حافظ جمعی او تبدیل شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری در خصوص  نقش گردشگر موسیقی درزمینهٔ دیپلماسی فرهنگی توضیح داد: برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی و فراهم کردن شرایط برای حضور گردشگران موسیقی سبب می‌شود تا اسپانسرها نیز پای‌کار موسیقی بیایند و کم‌ کم جشنواره‌هایی در این ابعاد می‌توانند برای خود درآمدزایی داشته باشند.

توحیدی در ادامه در خصوص اهمیت بداهه‌نوازی در موسیقی سنتی گفت: بداهه‌نوازی کار هر کسی نیست. کسی می‌تواند بداهه‌نوازی کند که حداقل دو دهه ساز زده باشد تا به مرحله بداهه‌نوازی برسد اما آنچه در عمل می‌بینیم امروزه کسانی ادعای بداهه‌نوازی دارند که تنها دو، سه سال است وارد عرصه موسیقی شده‌اند و این بداهه‌نوازی نیست بلکه نوعی از پرده گردانی است.

پژوهشگر حوزه موسیقی در ارتباط با کاهش استقبال از تک‌نوازی در موسیقی سنتی توضیح داد: مشکل آنجاست که نسل جدید رابطه خود را بافرهنگ و سنت خودشان قطع کرده‌اند و همه هویت گریز شده‌اند و کسی موسیقی ایرانی را درک می‌کند که شعر و تاریخ ایرانی را بفهمد و بداند. این در حالی است که نسل امروز حتی به‌اندازه یک بیت شعر از موسیقی سنتی و هویتی خودآگاهی ندارد.

وی ادامه داد: موسیقی پژواک فرهنگ یک منطقه است زمانی که ارتباط ما بافرهنگ یک منطقه قطع شود، کم‌کم با موسیقی آن منطقه فاصله می‌گیریم و آهسته آهسته  به حاشیه رانده می‌شود، در مقابل، موسیقی پاپ امروزه در میان جوانان بسیار پرطرفدار است، چرا که وابسته به فرهنگ نیست و در این سبک احتیاجی نداریم که شعر را بفهمیم، موسیقی را بدانیم اما موسیقی ایرانی این ملزومات را احتیاج دارد.

توحیدی با تأکید بر اوضاع سردرگم موسیقی سنتی، توضیح داد: رسانه های جمعی به‌خصوص تلویزیون در زمینهٔ تبلیغ موسیقی سنتی بسیار ضعیف عمل کرده است. کم‌کاری رسانه‌هایی مانند تلویزیون در شناساندن موسیقی سنتی به جوانان سبب شده است، تا نسل امروز موسیقی پاپ را بهتر بشناسند و به حافظ جمعی او تبدیل شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های مدیران تلویزیون برای جذب نسل امروز به خطا رفته است، گفت: مدیران تلویزیونی تلاش کرده‌اند تا با بها دادن بیشتر به موسیقی پاپ مخاطبان سایر جریان های موسیقی را به خود جلب کند  اما به خطا رفته است. مدیریت فرهنگی نیاز به اتاق فکر و مشاور داشته باشند که متأسفانه این امر مهم درزمینهٔ مدیریت فرهنگی نادیده گرفته می‌شود.

این پژوهشگر عرصه موسیقی در زمینه برون‌رفت از مشکلات پیرامون موسیقی سنتی گفت: یک ارگان باید پای‌کار موسیقی سنتی باشد و از پیش‌دبستانی شروع کند و باید  از کودکی بچه‌ها را با موسیقی سنتی آشنا کرد. این در حالی است که در پیش‌دبستانی و مهدکودک‌های ما معرفی و آموزش موسیقی با سازهای غربی انجام می‌شود، این در حالی است که در همان سن کم باید کودکان را با سازهای ایرانی آشنا کنیم تا بتوانند کم‌کم با موسیقی ایرانی ارتباط برقرار کنند.